Haluatko kysyä jotain vl-naiselta. Pyrin olemaan rehellinen.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hassu ajatus, että jumala olisi niin pikkumainen että loisi ihmisen tänne olemaan tekemättä sitä ja tätä, kuten meikkaamaan. Ja sitten sen mukaan pistelis hyviin ja huonoihin kirjoihin kuin joku joulupukki. Jos Jumala on, se ei ole noin pikkumainen, vaan suuri ja kaiken tällaisen inhimillisen kyräilyn ulkopuolella. Tietenkin.
Koska jos Jumala on, se on täydellinen. Koska se on Jumala. Ei mikään nilkki, koska täydellinen (=Jumala) ei ole mitään sellaista. Nilkkiys ja lestadiolaisuus on inhimillisiä asioita. Säännöt ja kyttäys.
Ei mulla oikeastaan mitään kysyttävää ole :)
Ihmisen on vaan niin vaikea jaksaa muistaa Jumalaa ja pystyä aitoon suhteeseen, kun meikit ja muu sälä täyttää mielen ja ajan.
- ei ap
Pitääkö minun siis hyväksyä, että Jumala on epätäydellinen (täydellinen ei häiriintyisi tuollaisesta)? Minusta Jumalan määritelmä on täydellisyys. Ja on täydellisyyttä loukkaavaa yrittää liehitellä sitä jollain maallisilla anekaupoilla, kuten meikittömyydellä. Mitä muuta se on kuin pikkumaisuutta? Ei aitoa uskoa ainakaan.
Maallisilla anekaupoilla Jumalaa (tai jumalia) yritetään liehitellä suurimmassa osassa maailman uskontoja, kristityt, muslimit, juutalaiset, hindut, buddhat.. Rukoukset, anteeksipyynnöt, uskonnolliset pyhäpäivät ja traditiot. Samoin säännöt ja käskyt, joita on mm.avioliiton ja perheen saralla.
Itse asiassa se luo turvaa ja antaa suojaa ja antaa raamit elämälle. ap
Niin. Siksi itse pidän ihan perusluterilaisuutta hyvänä. On olemassa armo. Ja armoa ei saa sillä, että meikkaa tai on meikkaamati. Rukoilee tai on rukoilemati. Koska armo on jumalallinen, Jumala itse. Ja koska Jumala on täydellinen, me emmä voi hyppiä mitään pilliä saadaksemme armoa. Se on vain otettava vastaan. Täysin alasti.
Lestadiolaisten säännöt ovat härpäkkeitä, mielen täyttäviä kommervenkkeja. Heidän meikkinsä yms. on ne säännöt. Muiden kyttäys.
Keskittykää armoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vl-nainen?
Vanhoillislestadiolainen
Otatte kaikki lapset vastaan mitä tulee, koskeeko tämä myös vammaisia ja sairaita lapsia eli saako abortoida, jos sikiöseulat näyttää, että vauva ei ole elinkelpoinen tai on vaikeavammainen? Entä jos vanhemmilla on joku geenivirhe, joka tuottaa vain sairaita jälkeläisiä, otetaanko ne kaikki vastaan Jumalan lahjoina?
Mikä on vl? Viikonloppu vai vapaa lesboilemaan?
En tienny ennenkun googlasin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vl-nainen?
Vanhoillislestadiolainen
Eikö se olis parempi vaikka vale kuin vl?
Miten suhtautuisit, jos joku lapsistasi olisi homoseksuaali tai vaikka transsukupuolinen?
Tiedän, että kristittyjä on näissäkin asioissa todella monenlaisia, siksi kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Otatte kaikki lapset vastaan mitä tulee, koskeeko tämä myös vammaisia ja sairaita lapsia eli saako abortoida, jos sikiöseulat näyttää, että vauva ei ole elinkelpoinen tai on vaikeavammainen? Entä jos vanhemmilla on joku geenivirhe, joka tuottaa vain sairaita jälkeläisiä, otetaanko ne kaikki vastaan Jumalan lahjoina?
Kyllä kaikki otetaan vastaan, abortti on täysin kielletty. Paitsi jos äidin henki vaarassa raskauden jatkuessa
Jokainen ihminen tekee omat valintansa, myös minun lapsillani on siihen oikeus. He ovat aina omia lapsiani, tekivtpä mitä tahansa
Miksi koko maailman Jumalan luomista ihmisistä vain Peräpohjolan lestadiolaiset pääsevät taivaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi koko maailman Jumalan luomista ihmisistä vain Peräpohjolan lestadiolaiset pääsevät taivaaseen?
Koska rauhanyhdistys uskoo, että vain joille annettu kaikki synnit anteeksi nimessä ja veressä toisen vl-uskovan kautta, pääsee taivaaseen.
Itse en tuohon kuitenkaan usko.
Onko henkinen jaksaminen ja sitä kautta mielenterveyden säilyminen riittävä terveydellinen perustelu?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vl-nainen?
Vähälaktoosinen tai vapaaehtoisesti lapseton.
Jos joku lapsesi luopuu uskosta, niin eikös hän silloin käsityksesi mukaan joudu helvettiin? Etkö taivaassa yhtään kaipaa helvettiin joutuneita lapsiasi? Eikö koko lastenteko ole hieman riskihommaa kun joku lapsista voi joutua helvettiin? Eikö olisi parempi pysytellä naimattomana?
Mitä muuten vl-piireissa ajatellaan naimattomista? Niistä jotka eivät koskaan halua avioitua?
Kävinpä kesällä vl-seuroissa. Nuorillakaan ei meikkiä tai korviksia, mutta hämmästytti, että nuorten vaatteet viimeisen päälle muodikkaat. Ihmettelin asiaa opettajalle Savossa, joka totesi huomioni oikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska rauhanyhdistys uskoo, että vain joille annettu kaikki synnit anteeksi nimessä ja veressä toisen vl-uskovan kautta, pääsee taivaaseen.
Itse en tuohon kuitenkaan usko.
Jos et usko, miksi menet näiden mukana?
Vierailija kirjoitti:
Kävinpä kesällä vl-seuroissa. Nuorillakaan ei meikkiä tai korviksia, mutta hämmästytti, että nuorten vaatteet viimeisen päälle muodikkaat. Ihmettelin asiaa opettajalle Savossa, joka totesi huomioni oikeaksi.
Muotivaatteita ei ole erehdytty kieltämään, nuoret tepastelevat muotivaattteissaan yllin kyllin, kunhan eivät meikkaa, eivät laita korviksia tai värjää tukkaansa. Partureiden mielipiteistä poiketen lestadiolaisvanhemmiston mieleesä permanenttihan se on hiusten hyväksi päinvastoin kuin hiusten värjäys. Oikeastihan näin ei ole. Suviseuroilla nuoret panee perseeseen, siinähän ei neitsyys mene.
Miten tärkeää lestadiolaisille on että avioliiton alkaessa kumpikin osapuoli on oikeasti koskematon? Onko se enemmän tärkeää yhteisöllä ja aviopuolisoiden suvuille vai aviopuolisoille itselleen?
Eli lapsesi saisi siunauksesi, jos olisi homoseksuaali?