Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatin oman hiusvärini takaisin ja petyin tuloksiin. Kokemukseni

Vierailija
06.11.2017 |

Lopetin hiusteni värjäyksen muutama vuosi sitten, ja kasvatin oman luonnollisen hiusvärini (tummahko ruskea) takaisin. Hiusten värjäämättömyys ei kuitenkaan saavuttanut odotuksiani. Luonnollisuus tuntuu olevan jonkinlainen trendi tällä hetkellä, joten asiaa pohtiville, aikani kuluksi listasin tähän silloiset odotukseni vs. mitä todellisuus oli hiusten värjäämisen lopetettuani.

Halusin, että hiukset olisivat aina tyvestä latvaan samaa puhdasta sävyä (ei punertavuutta, ei kellertävyyttä, ei tyvikasvua, jne).
>>Tulos: Hiukseni värjäämättöminä eivät itse asiassa olekaan täysin samaa sävyä latvasta tyveen vaan väri vaihtelee hiukan tyven ja latvan välillä, esim. aurinko vaikuttaa. Hiuksissa on myös hiukan sävyeroa esim. valossa korostuu joidenkin suortavien punertavuus. Tyvi näyttää jossain valossa jopa hiukan harmahtavalta (vaikka olen alle 30v).

Halusin parantaa hiusten kuntoa
>> Tulos: En huomaa mitään merkittävää eroa hiusten kunnossa, ainakaan ne eivät ole mitenkään huomattavasti parempikuntoiset verrattuna niihin aikoihin kun värjäsin, vaan hiukset tuntuvat käytännössä ihan samalta.

“Vapaus” (ei tarvitse käydä säännöllisesti kampaajalla)
>> Tulos: Hiuksia täytyy kuitenkin leikata säännöllisesti eli kampaajakäyntien määrä ei ole laskenut, vaikken hiuksia värjääkään.

Ajattelin, että oma väri sopii parhaiten - odotin luonnollisen hiusvärini olevan sama, miltä se lapsuuden valokuvissa näyttää.
>> Tulos: Oma väri ei mielestäni sovi minulle parhaiten eikä ole enää yhtä raikas, mitä nuorempana. Tuntuu toisinaan että näytän ihan tylsältä harmaalta hiireltä esim. valokuvissa entiseen verrattuna. Näytän ehkä jopa vähän vanhemmalta ja huomaamattomammalta. Ihmisten reaktioista päätellen myös muut ovat sitä mieltä että näytin paremmalta värjätyissä hiuksissa.

Plussat värjäämättömyydessä?

+Ympäristöystävällisyys
+ Ei turhia kemikaaleja kroppaan.
+ Ei tyvikasvua, kuten värjätyissä hiuksissa.

Siinä ne sit olikin. Ympäristöön voin vaikuttaa muilla valinnoillani, ja olihan muutaman vuoden tauko värjäämisestä jo positiivista ympäristölle sekä keholle. Kemikaaleille en ole muutenkaan herkkä. Ja mielelläni käyn säännöllisesti kampaajalla, jos sillä pääsen tästä hiiri-lookista eroon ja nauttimaan kauniista hiuksista joka päivä, eli mielummin elän tyvikasvun kanssa ja otan samalla elämääni kaikki ne plussat, mitä saan hiukseni värjäämällä.

Johtopäätös: En keksi enää mitään syytä miksi jatkaisin värjäämättömillä hiuksilla. Palaan siis innolla hiusvärien maailmaan :)

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärtänyt aloituksen pointtia. Oliko ideana varoittaa muita ihmisiä? Miksi? Ei kaikilla ole samoja ongelmia hiustensa kanssa kuin aapeella.

Ikävää toki, että ap on tuhlannt aikaansa ja odotuksensa kasvattaessaan luonnonvärinsä takaisin. Takaisin väripurkkien luo vaan sitten eikös juu, jos se kerran omalta tuntuu!

Vierailija
22/29 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama juttu. Olin värjännyt hiuksia 12-vuotiaasta 35-vuotiaaksi, milloin blondiksi, milloin mustaksi, milloin punaiseksi. Päätin sitten kasvattaa oman värin takaisin.

Mutta joo, se oma väri ei todellakaan ollut mitenkään kaunis. Epämääräisen kellertävän sävyn omaava maantienväri, ei tumma eikä vaalea. Ja kun mulla on naamassa couperosa-punoitusta, niin se kellertävä sävy korosti sitä todella rumasti. Vuoden sinnittelin kokonaan luonnollisen "tiskivedensävyn" kanssa ja sitten värjäsin tummanruskeaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku täällä omaa haalean maantienvärisen hiusvärin ja punoittavan, mutta sävyltään ilmeisesti neutraalin/lämpimän ihon... Tyylivinkkejä? Kannattaako hiuksia sävyttää pienesti, mitä värejä suositte? Näyttävätkö meikit oudoilta haaleiden hiusten kanssa, mulla nimittäin tuntuu näyttävän. Meikkaankin nykyään hyvin vähän. Mulle sopii omasta mielestä hiukan punertavat lämpimät sävyt paremmin kuin oma väri. Mutta kampaajalla käyminen maksaa ja itse en halua tehdä mitään vaativampaa värjäystä. En usko että raidat onnistuisi kotona kun oon niin hidas liikkeissäni

Vierailija
24/29 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku täällä omaa haalean maantienvärisen hiusvärin ja punoittavan, mutta sävyltään ilmeisesti neutraalin/lämpimän ihon... Tyylivinkkejä? Kannattaako hiuksia sävyttää pienesti, mitä värejä suositte? Näyttävätkö meikit oudoilta haaleiden hiusten kanssa, mulla nimittäin tuntuu näyttävän. Meikkaankin nykyään hyvin vähän. Mulle sopii omasta mielestä hiukan punertavat lämpimät sävyt paremmin kuin oma väri. Mutta kampaajalla käyminen maksaa ja itse en halua tehdä mitään vaativampaa värjäystä. En usko että raidat onnistuisi kotona kun oon niin hidas liikkeissäni

Mulla on tuollaiset luonnonvärit. Eli ei tumma eikä vaalea maantienvärinen tukka, iho persikkainen lämmin (kellertävää ja punertavaa) + couperosapunoitus nenällä ja poskilla. Jotenkin luonnonvärini näyttävät keskenään riiteleviltä, koska tukka on kylmän tuhkainen väriltään, iho taas lämmin.

Meikki on sellainen juttu että täytyy meikata ihan eri tavalla luonnonhiusvärissä kuin jos värjää vahvan väriseksi. Ihon sävyn voi aina tasoittaa, ripsaria käyttää jne. Mutta yhtä vahvoja rajauksia tai varjostuksia silmissä, tai yhtä vahvoja huulipunasävyjä kuin blondina tai tummana ei voi käyttää tai näyttää pelleltä. Hyvin luonnollisia sävyjä vaan. 

Itsellenikin kyllä tuntuu sopivan muut hiusvärit paremmin kuin luonnonväri. Tykkään toisaalta neutraalista tummanruskeasta, ja sitten sellaisesta kastanjan/mahonginruskeasta jossa on sekä kylmää punertavaa sävyä ett kultaista ruskeaa sävyä sekoitettu. 

Vierailija
25/29 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuollaiset luonnonvärit. Eli ei tumma eikä vaalea maantienvärinen tukka, iho persikkainen lämmin (kellertävää ja punertavaa) + couperosapunoitus nenällä ja poskilla. Jotenkin luonnonvärini näyttävät keskenään riiteleviltä, koska tukka on kylmän tuhkainen väriltään, iho taas lämmin.

Meikki on sellainen juttu että täytyy meikata ihan eri tavalla luonnonhiusvärissä kuin jos värjää vahvan väriseksi. Ihon sävyn voi aina tasoittaa, ripsaria käyttää jne. Mutta yhtä vahvoja rajauksia tai varjostuksia silmissä, tai yhtä vahvoja huulipunasävyjä kuin blondina tai tummana ei voi käyttää tai näyttää pelleltä. Hyvin luonnollisia sävyjä vaan. 

Itsellenikin kyllä tuntuu sopivan muut hiusvärit paremmin kuin luonnonväri. Tykkään toisaalta neutraalista tummanruskeasta, ja sitten sellaisesta kastanjan/mahonginruskeasta jossa on sekä kylmää punertavaa sävyä ett kultaista ruskeaa sävyä sekoitettu. 

Lisään vielä että mulla on kaupan väreistä 2 väriä sopinut aina ihan loistavasti: L'Oreal Excellence sarjan 5- ja 4- sävyasteiset kuparimahonki-nimiset sävyt.

Vierailija
26/29 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus, en jaksanut lukea kuin aloituksen, joten mahdollisesti joku jo huomauttanut samasta kuin minä nyt:

kaikki on kiinni omasta hiuslaadusta, joka vaihtelee henkilöstä toiseen. Esim. itselläni on luonnollisesti aavistuksen kupariin taittuva lämmin keskiruskea väri ja liukas, suora hiuslaatu. Noin 6 vuotta sitten kyllästyin jatkuvaan värjäämiseen, vaikka kampaajat sitä aina tyrkyttivät (tietysti, koska kaikki lisäkäsittelyt tuovat heille enemmän rahaa). Ja kyllä omat hiukseni ovat nyt tosi hyväkuntoiset, väri kaunis ja elävä (harvoilla ihmisillä on luonnostaan täsin tasaväristä tukkaa), latvoja käyn leikkauttamassa n. kerraa vuodessa, enkä tarvitse meikkiä samalla tavalla kuin värjätyn kuontalon kanssa, koska oma värini sopii parhaiten ihoni sävyyn jne. Eli itse pystyn allekirjoittamaan kaikka ap:n listan positiiviset asiat. Eli ei yhtään harmita, että värjäyskierre on omalta osaltani ohi.

Vierailija
27/29 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan aina silloin tällöin muutaman raidan hiuksiini. Antaa kivan luonnollisen säväyksen, eikä juurikasvu haittaa kovasti.

Vierailija
28/29 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla sama väritys ja kylmänväriset silmät, parhaiten sopii harmahtavan vaaleahko itselleni tai joku kylmä sävy hiuksiin. Punertavassa sävyssä ihon kellertävyys ja couperosa tuntuu korostuvan, samoin kellertävä kultainen ei sovi yhtään. Nyt on oman värin kasvatus ja en tiedä vielä kaduttaako, mutta ainahan saa laitettua hieman raitoja.

Vierailija
29/29 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatin viisi vuotta sitten luonnolisen hiusvärini. Värjäämiskierrettä, rahanmenoa ja välillä epäonnistuneita värjäyksiä, haalistunutta/kellertävää väriä ja tyvikasvua ei todellakaan ole ikävä.

Hiukset on paremmassa kunnossa, mutta tunnistan kyllä tuon harmaa hiirulainen-ajatuksen. Hiukseni ovat mielestäni kesällä ihanat kun vaalenevat auringossa. Mutta näin marraskuussa iskee aina ahdistus :D. Olen aiemmin laittanut jotain sävyttäviä shampoita ym. jotka kuluvat pesussa. Näin ei tarvitse värjäysrumbaan lähteä. En kuitenkaan tykkää ruskeista tai punertavista sävyistä.

Nyt kahtena vuonna olen laittanut vaaleita raitoja talvella, kasvavat nätisti muun värin sekaan ja tulee vähän raikkautta. Värjään siis nykyään hiuksiani hieman kerran vuodessa ja se on jo helpottanut tosi paljon! Ei se 100% luonnollisuus niin justiinsa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä