Voiko minulla olla raskausmasennus ja mitä voin tehdä sille?
Olin ennen raskautta pirteä, energinen, iloinen, jaksoin tarttua toimeen aina ja ajattelin positiivisesti itsestäni (sekä tekemisistäni että ulkonäöstäni). Nyt rv 13 menossa ja olen väsynyt, ärtynyt koska olen niin väsynyt, en jaksa tehdä mitään enkä ryhtyä mihinkään, haaveilen vain että saisin kadota peiton alle, asiat ei enää kiinnosta enkä ole moneen viikkoon jaksanut olla iloinen yhtään mistään, koen olevani epäonnistunut ja vastenmielinen. En ole koskaan ennen ollut masentunut, ja tämä lapsi on meidän molempien erittäin toivoma ja odottama lapsi eli lapsen saaminen ei kaduta yhtään vaikka tuntuu että tätä raskaana olemista vihaan, vihaan.
Puhuin neuvolassa fiiliksistäni, mutta neuvolantäti ei sanonut niihin mitään. Kävin muusta syystä äskettäin lääkärissäkin ja puhuin sielläkin näistä fiiliksistä vaikka ne ei edes liittyneet käyntini syyhyn, mutta ei se lääkärikään sanonut mitään. Voiko minulla olla joku raskausmasennus? Mistä sen tietää? Miksi neuvola ei auta? Mistä saan apua jos neuvola ei auta?
Kommentit (27)
Ap, tottakai kannattaa ottaa oma olo vakavasti mutta ole myös armollinen ja salliva omille fiiliksille. Kuka olisi onnensa kukkuloilla kun hormonit heiluu kuin murrosiässä, keho on kömpelö ja vieras ja olo väsynyt ja ehkä pahoinvoivakin? Anna itsellesi aikaa, ja jos tuntuu että viikot vierii ja mikään ei muutu, sano painokkaasti neuvolassa tai vaikka työterveydessä että haluaisit keskusteluapua. Jos sun fiilikset vauvaa kohtaan käy tosi negatiivisiksi niin sitten varsinkin hae apua. Mutta nyt yritä vaan hemmotella ja hoivailla itseäsi ja keskittyä lepoon ja jaksamisen mukaan ihmisten seuraan. Tsemppiä, toivoo toinen raskaana oleva!
Vierailija kirjoitti:
Hormoonit.
En hätäilisi asiasta, on hyvin normaalia, seuraa tilannetta, jos oli pahenee hakeudu lääkäriin.
Tunteistaan kannattaa puhua avoimesti niin kotona kuin sielä neuvolassa.
Kannattaa myös katsoa jotain vertaistukea esim. netistä ja odottaville äideille on usein tarjolla myös jotain toimintaan, tekisi varmasti hyvää saada jakaa kokemuksiaan muiden samassa tilanteissa olevien kanssa.
Jos et ole töissä niin jokin harrastus olisi varmasti hyväksi, näe edes ystäviäsi, shoppaile vauvan tarvikkeita muualta kuin netistä, niin joudut lähtemään pois kotoa😉
Olen pitkät päivät töissä, en ehdi mihinkään odottavien äitien toimintaan. En siis juurikaan myöskään ehdi olla kotona, sen ajan mitä olen niin tekee mieli vain nukkua eli en nettishoppaile kyllä mitään :) . Ap.
Aivan sama mitä ohjeita tarjoatte. Ne ei ap:lle kelpaa.
Mulla on myös samat viikot ja samat tunnelmat! Tosin tällä kertaa osasin odottaakin tätä oloa, kun esikoisesta oli ihan sama meininki. Silloin ahdisti ja pelotti, nyt ahdistaa ja vituttaa :D
Mulla meni viimeksi ohi viikkoon 20 mennessä, mutta tuli takaisin (pahempana) muutamaksi viikoksi viikon 30 tienoilla. Mulla ihan selkeästi hormonaalista, kuin katkaisija olisi kytketty päälle ja pois.
Tsemppiä ap, tää on ihan normaalia!
Hormonit sekoittavat pään. Ne sekoittavat pään. Ajan kuluessa vointisi luultavasti paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormoonit.
En hätäilisi asiasta, on hyvin normaalia, seuraa tilannetta, jos oli pahenee hakeudu lääkäriin.
Kannattaa myös katsoa jotain vertaistukea esim. netistä ja odottaville äideille on usein tarjolla myös jotain toimintaan, tekisi varmasti hyvää saada jakaa kokemuksiaan muiden samassa tilanteissa olevien kanssa.
Jos et ole töissä niin jokin harrastus olisi varmasti hyväksi, näe edes ystäviäsi, shoppaile vauvan tarvikkeita muualta kuin netistä, niin joudut lähtemään pois kotoa😉Olen pitkät päivät töissä, en ehdi mihinkään odottavien äitien toimintaan. En siis juurikaan myöskään ehdi olla kotona, sen ajan mitä olen niin tekee mieli vain nukkua eli en nettishoppaile kyllä mitään :) . Ap.
Raskaus väsyttää, joten nukkumishalut ovat normaaleja.
Hormoonit.
Jos et ole töissä niin jokin harrastus olisi varmasti hyväksi, näe edes ystäviäsi, shoppaile vauvan tarvikkeita muualta kuin netistä, niin joudut lähtemään pois kotoa😉