Onko luonnollista, että ihminen hakeutuu parisuhteeseen heti erottuaan pitkästä suhteesta?
Olen ollut aika maassa, koska minulla tuli vähän aikaa sitten ero ex-miehestäni. Hän aloitti heti uuden suhteen, kun meidän suhde päättyi. Olimme ex-miehen kanssa yhdessä 10 vuotta.
Kun viikonloppuna kerroin masentuneena tästä eräälle lähisukulaiselleni, hän vain töksäytti, että sehän on aivan luonnollista! Jäin kovasti miettimään, että onko oikeasti luonnollista? Itse en voisi kuvitellakaan vielä uutta suhdetta, koska olen niin rikki erosta.
Mitä mieltä te olette? Ja miten kannattaisi jatkossa suhtautua tuollaisiin töksäyttelijöihin, joiden kanssa pitää kuitenkin olla tekemisissä? Tämä tyyppi on ennenkin minua satuttanut ikävillä puheillaan. Olisi myös kiinnostavaa tietää, miksi jotkut ihmiset käyttäytyvät noin? Tämä lähisukulainen kyllä näki minusta, että olen aivan rikki asian takia.
Kommentit (55)
Mieheni löysi uuden naisen tinderistä. On kertonut itse. Ja tämä tapahtui eron jälkeen. Eivät tunteneet entuudestaan. Ilmeisesti miehelläni kävi hyvä tuuri, koska löysi juuri itselleen sopivan naisen noin nopeasti.
ap
Siis miksi ei mennä uuteen suhteeseen vaan jäämään surea eksää
Ymmärrä jo sä oot sille vain EXÄ
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä mistä löydetään niin nopeasti uusi. Jos ennenkin käytiin baareissa vuosia ilman että kukaan kiinnostui niin miten yhtäkkiä kun erotaan on jo uusi löytynyt.
Voihan tietysti työstä löytyä ja harrastuksista mutta ajattelisin kyllä että siinä on ollut jo jotain suhteenkin aikana.En muuten oikein usko, että kun heti eron jälkeen lähtisin baariin kohtaisin jonkun johon heti ihastun.
Tai sitten ne otetaan paremman puutteeseen ja vaihdetaan kun tulee parempaa.
Ainakin itse olen havainnut että ne jotka on otettu eron jälkeen eivät ihan tuntemattomia ole....
Kuten miehen ex...
Mun liitto oli jo vuosia tosi raskas ja olin tosi yksin. Hoidin kaiken ja mies huiteli baareissa.
Kun ilmoitin että nyt on ero, olin jo ajatellut sitä pari vuotta ja empinyt ja arastellut. Niin että kun lopulta päätin sen, olin todella valmis ja varma ja minulla oli jo kaikki suunnitelmat valmiina miten selviän.
Miehelle tämä tuli yllätyksenä vaikka olin juossut terapeutillakin yksin kun hän ei lähtenyt. Hän alkoi nyt vasta "yrittää" kuvitellen että hän voisi edelleen olla päättämässä.
Hän vetkutti eroa puoli vuotta ennen kuin edes laittoi paperiin nimen, vaikka jo asuimme erillään. Niinpä minä olin löytänyt jo uuden ennen kuin olin virallisesti eronnut paperilla.
Silti se uusi oli aidosti uusi tuttavuus, ei valmiiksi katsottu eikä vanha tuttu, vaikka olisi voinut olla koska olemme kiinnostuneet samanlaisista asioista.
Minä vaan olin valmis ja olin ollut vuosia yksin ja olin asiani selvittänyt omalta osalta.
Eksä haukkui minut jälkeenpäin että oli muka mies jo valmiiksi katsottuna. Mutta ei ollut. Hänet kyllä näin sen hänen seuraavan kanssa jo ennen kuin hän suostui eroon, ei vaan tiedä että näin. Ei kiinnosta minua, tein päätöksen perustuen meidän kahden väleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä mistä löydetään niin nopeasti uusi. Jos ennenkin käytiin baareissa vuosia ilman että kukaan kiinnostui niin miten yhtäkkiä kun erotaan on jo uusi löytynyt.
Voihan tietysti työstä löytyä ja harrastuksista mutta ajattelisin kyllä että siinä on ollut jo jotain suhteenkin aikana.En muuten oikein usko, että kun heti eron jälkeen lähtisin baariin kohtaisin jonkun johon heti ihastun.
Ainakin itse olen havainnut että ne jotka on otettu eron jälkeen eivät ihan tuntemattomia ole....
Kuten miehen ex...
Mun liitto oli jo vuosia tosi raskas ja olin tosi yksin. Hoidin kaiken ja mies huiteli baareissa.
Kun ilmoitin että nyt on ero, olin jo ajatellut sitä pari vuotta ja empinyt ja arastellut. Niin että kun lopulta päätin sen, olin todella valmis ja varma ja minulla oli jo kaikki suunnitelmat valmiina miten selviän.
Miehelle tämä tuli yllätyksenä vaikka olin juossut terapeutillakin yksin kun hän ei lähtenyt. Hän alkoi nyt vasta "yrittää" kuvitellen että hän voisi edelleen olla päättämässä.Hän vetkutti eroa puoli vuotta ennen kuin edes laittoi paperiin nimen, vaikka jo asuimme erillään. Niinpä minä olin löytänyt jo uuden ennen kuin olin virallisesti eronnut paperilla.
Silti se uusi oli aidosti uusi tuttavuus, ei valmiiksi katsottu eikä vanha tuttu, vaikka olisi voinut olla koska olemme kiinnostuneet samanlaisista asioista.
Minä vaan olin valmis ja olin ollut vuosia yksin ja olin asiani selvittänyt omalta osalta.Eksä haukkui minut jälkeenpäin että oli muka mies jo valmiiksi katsottuna. Mutta ei ollut. Hänet kyllä näin sen hänen seuraavan kanssa jo ennen kuin hän suostui eroon, ei vaan tiedä että näin. Ei kiinnosta minua, tein päätöksen perustuen meidän kahden väleihin.
Miksi ihmeessä sun eksän piti laittaa nimi yhtään mihinkään? Eroa voi hakea ihan yksinkin, et sä mitään nimeä mihinkään tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksäni on esimerksi pakko kertoa minulle, että hän aikoo esitellä uuden naisen lapsille.
ap
Miksi ihmeessä se on pakko sinulle kertoa kenelle isä haluaa esitellä lapset?Kysytkö ihan tosissasi?
Exän ei ole pakko kertoa yhtään mitään, hän päättää ihan itse, koska omalle lapselleen esittelee uuden naisystävän.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni löysi uuden naisen tinderistä. On kertonut itse. Ja tämä tapahtui eron jälkeen. Eivät tunteneet entuudestaan. Ilmeisesti miehelläni kävi hyvä tuuri, koska löysi juuri itselleen sopivan naisen noin nopeasti.
ap
Mä löysin omani myös nettitreffiltä. Kai sitten kun jo vähän on ehtinyt pitkään miettiä mitä suhteelta toivoo enemmän kuin nuorena, niin osaa erilailla kuvata mitä haluaa ja tarttua tilaisuuteen kun se osuu kohdalle.
Itsellä nyt neljä vuotta takana yhdessä että ehkä ei sitten ollut laastari.
Toisaalta keneltä se on pois jos olisikin ollut laastari, en minä kenellekään muullekaan kuulu. Oma asiani kenen kanssa nykyään laastaroin.
Jotkut työstää yksin, minä olen huomannut että opin yhdessä, parisuhteessa. Opin itsekin toimimaan nyt toisin enkä vain miettimään sitä yksin teoreettisesti.
44
Miehille on helppo aloittaa uusi suhde. Tai eksälläsi oli suhde kun olitte vielä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten miehen ex...
Miehelle tämä tuli yllätyksenä vaikka olin juossut terapeutillakin yksin kun hän ei lähtenyt. Hän alkoi nyt vasta "yrittää" kuvitellen että hän voisi edelleen olla päättämässä.Hän vetkutti eroa puoli vuotta ennen kuin edes laittoi paperiin nimen, vaikka jo asuimme erillään. Niinpä minä olin löytänyt jo uuden ennen kuin olin virallisesti eronnut paperilla.
Minä vaan olin valmis ja olin ollut vuosia yksin ja olin asiani selvittänyt omalta osalta.Eksä haukkui minut jälkeenpäin että oli muka mies jo valmiiksi katsottuna. Mutta ei ollut. Hänet kyllä näin sen hänen seuraavan kanssa jo ennen kuin hän suostui eroon, ei vaan tiedä että näin. Ei kiinnosta minua, tein päätöksen perustuen meidän kahden väleihin.
Miksi ihmeessä sun eksän piti laittaa nimi yhtään mihinkään? Eroa voi hakea ihan yksinkin, et sä mitään nimeä mihinkään tarvitse.
Näinhän se on, piti vaan tehdä myös ositus, myydä talo ja sopia lapsen elatuksesta ja tapaamisista, en voinut lähteä ovet paukkuen ja jättää avaimia pöydälle.
En muuten enää menee naimisiin enkä osta taloa yhdessä, tuosta oppineena.
44
Hyvinkin luonnollista, mutta syitä on tosiaan monia. Itse oon vähän kaikenlaista nähny niin omalla kohdalla kuin tuttavapiirissäkin. Osa niin miehistä kuin naisistakaan ei osaa olla yksin, vaan tarvitsee aina jonkun. Osa taas hankkii uuden ihan satuttaakseen entistä kumppania. Osalla on taas vaan sattunut sellainen ajoitus, että nopeasti tapaa jonkun, johon oikeasti ihastuu ja rakastuu.
Toiset vaan pääsee yli nopeammin kun toiset, toisilla ero ja etääntyminen on ollut pitkä prosessi jo ennen päätöstä ja tunteet on jo kadonneet. Itsellä ainakin ensimmäisestä miehestä eron jälkeen pystyi heti ajattelemaan elämää eteenpäin, koska mielessäni olin jo eroa pitkään tehnyt ja prosessoinut ennen kuin sitten oikeasti erottiin. Toisesta miehestä ero oli kova paikka, vaikka suhde kesti alle vuoden ja tarvitsin eron jälkeen aikaa ihan vain itselleni. Nykyisen mieheni taas löysin heti hänen eron jälkeen, tai siis oltiin tunnettu harrastuksen kautta jo monta vuotta. Hänen eksän kanssa onkin sitten ollut erittäin paljon ongelmia juuri siksi, ettei pystynyt meidän nopeaa seurustelunaloitusta hyväksymään, kun itse ei ollut päässyt yli.
Ja mitä kaverin kommenttiin tulee, niin toiset vaan sanoo asiat suoraan ilman tarkoitusta loukata. Itse arvostan ennemmin sitä, kuin että kyräilisi ja esittäisi ja miellistelisi toista. Eri asia sitten tosiaan, jos toinen pyytää vain kuuntelijaa eikä toivo mielipidettä tai neuvoja. Tilannetaju ei siis ehkä ollut ihan kohdillaan, mutta tuskin mitään pahaa tarkoitti.
Ne haluavat nopeasti uuden puolison, jotka eivät halua oppia virheistään ja käsitellä niitä kunnolla. Ovat yleensä näitä kevyesti asioihin suhtautuvia tapauksia. Toinen stereotyyppi ovat sitten nämä puolisolta salaa eroa märehtineet ja sitten pommin puolison syliin tiputtaneet. Ei kai siinä kauaa mene uuden puolison hankintaan jos on ns. haku päällä ja kaikki energia laitetaan uuden puolisoon hakuun. Eksäni oli sekoitus näitä molempia edellä mainittuja.
Vierailija kirjoitti:
Hän aloitti heti uuden suhteen, kun meidän suhde päättyi. Olimme ex-miehen kanssa yhdessä 10 vuotta.
Kun viikonloppuna kerroin masentuneena tästä eräälle lähisukulaiselleni, hän vain töksäytti, että sehän on aivan luonnollista!
Ja miten kannattaisi jatkossa suhtautua tuollaisiin töksäyttelijöihin, joiden kanssa pitää kuitenkin olla tekemisissä? Tämä tyyppi on ennenkin minua satuttanut ikävillä puheillaan.
Hyvä ap, olen kovin pahoillani pitkän suhteesi päättymisestä. Olen myös harmissani monista erittäin kurjista vastauksista, joita olet saanut. Kaikki eivät selkeästikään ole lukeneet aloitustasi ymmärryksen kanssa.
Kymmenen vuotta parisuhteessa on pitkä aika. Hakeutuminen välittömästi uuteen suhteeseen niin pitkästä liitosta, johon on syntynyt lapsiakin, ei todellakaan ole luonnollista. Se kertoo vain sen ihmisen kykenemättömyydestä olla yksin.
Jotkut ihmiset todellakin ovat ikäviä töksäyttelijöitä. Tuossa tilanteessa ko. lähisukulaiselta puuttui täysin toisen ihmisen tunnetilan huomiointi. Erittäin tahditonta ja töykeää käyttäytymistä. Hän ei kuitenkaan varmaan halunnut sinua tarkoituksella loukata, vaikka siinä onnistuikin, joten jätä omaan arvottomuuteensa tuollainen. Koska tätä on tapahtunut ennenkin, niin kehottaisin jatkossa pitämään etäisyyttä. Sinun ei tarvitse kertoa hänelle haavoitetuista tunteistasi ja olla alttiina satuttaville sanoille.
Kaikkea hyvää sinulle, ap!
N50+
Heti uusi suhde olisi normaalia parikymppisenä, ei tosiaankaan luonnollista noin pitkän suhteen jälkeen. Laastarisuhde, vaikea kuvitella mitään muuta.
Mitähän tuo töksäyttäjä mahtoi oikein ajatella?? Ei ainakaan sinun tunteitasi yhtään! Oliko hän ehkä miehen puolen sukulainen??
Vierailija kirjoitti:
Kai mä yritin jotenkin aloituksessa kysyä, että miten suhtautua ihmisiin, jotka eivät osaa olla sinua kohtaan ymmärtäväisiä ja empaattisia.
ap
Pysy loitolla niistä!
Aina, mut erityisesti kun on rikki.
Eron jälkeen saattaa kohdata vahingoniloakin, mitä ei ennen ollut tajunnut.
Joku joka on kadehtinut sinua, on mielissään kun olet eronnut.
Voimia!
Miesten kohdalla tuo on yllättävän yleistä. Omat exäni ovat toimineet samoin, ja edellinen oli allle 6 kk jälkeen jo naimisissa ja pulla uunissa! Kyllä otti päähän, kun itse vielä rämmin päästäkseni yli hänestä.
Parasta mitä voit tehdä on keksittyä omaan elämään ja ignoorata exän touhut.
Tsemppiä!