Onko luonnollista, että ihminen hakeutuu parisuhteeseen heti erottuaan pitkästä suhteesta?
Olen ollut aika maassa, koska minulla tuli vähän aikaa sitten ero ex-miehestäni. Hän aloitti heti uuden suhteen, kun meidän suhde päättyi. Olimme ex-miehen kanssa yhdessä 10 vuotta.
Kun viikonloppuna kerroin masentuneena tästä eräälle lähisukulaiselleni, hän vain töksäytti, että sehän on aivan luonnollista! Jäin kovasti miettimään, että onko oikeasti luonnollista? Itse en voisi kuvitellakaan vielä uutta suhdetta, koska olen niin rikki erosta.
Mitä mieltä te olette? Ja miten kannattaisi jatkossa suhtautua tuollaisiin töksäyttelijöihin, joiden kanssa pitää kuitenkin olla tekemisissä? Tämä tyyppi on ennenkin minua satuttanut ikävillä puheillaan. Olisi myös kiinnostavaa tietää, miksi jotkut ihmiset käyttäytyvät noin? Tämä lähisukulainen kyllä näki minusta, että olen aivan rikki asian takia.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat saada empatiaa itsellesi puhu itsestäsi ja tunteistaan älä ex:n uudesta parisuhteesta tai siitä mitä mieltä muut ovat tästä suhteesta.
No mä kyllä nimenomaan puhuin omista tunteistani. Tuntuu pahalta, että eksä on hypännyt uuteen suhteeseen.
ap
Luonnollistahan se on että niin käy mutta ei se tee uudesta suhteesta luonnotonta ja sitä sinä kysyit aloituksessa et sitä onko luonnollista että suhteen päättyminen aiheuttaa sinulle suurta surua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai mä yritin jotenkin aloituksessa kysyä, että miten suhtautua ihmisiin, jotka eivät osaa olla sinua kohtaan ymmärtäväisiä ja empaattisia.
ap
Parasta vaan hyväksyä että osa ihmisistä on tuollaisia. Ehkä he eivät ole itse kovin tunneihmisiä, eivätkä siksi ymmärrä miten kovin töksäyttely voi satuttaa. Itse en koskaan odota ihmisiltä ymmärtäväisyyttä tai empaattisuutta, vaan olen lähinnä iloinen jos joskus (harvoin) sellaista kohtaan. Pääosin oletan, että ihmisiä kiinnostaa lähinnä niiden omat asiat ja niille ei kannata kauheasti aroista asioistaan avautua.
Niin. Näin se kai on. Ehkä mä en enää jatkossa avaudu tuolle ihmiselle. Ehkäpä sain opetuksen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kai mä yritin jotenkin aloituksessa kysyä, että miten suhtautua ihmisiin, jotka eivät osaa olla sinua kohtaan ymmärtäväisiä ja empaattisia.
ap
Siinä tapauksessa olisi kannattanut otsikoida jotenkin toisin. Sain vaikutelman, että sinua pitäisi käsitellä jotenkin silkkihansikkain, eikä vahingossakaan tuoda ilmi, että sinun kokemuksesi ei välttämättä ole se ainoa oikea totuus. Olen kuitenkin sitä mieltä, että sukulaisesi teki oikein. Mitä nopeammin hyväksyt sen, että exäsi jatkaa elämässä eteenpäin, sitä helpompi sinun itsesikin on päästä ylitse erosta. Arvelisin, että sukulaisesi tarkoitti juuri tätä.
Itsekin olen btw hypännyt yleensä pitkän suhteen jälkeen heti uuteen, jos on kiinnostuksen kohde ollut silloin saatavilla, koska se on itsestä tuntunut hyvältä. Tällöin perään itkevät exät ovat aikamoinen rasite. Paras olisi nyt, että annat exäsi elää omaa elämäänsä ja keskityt itse omaasi. Sinun ei ole pakko hypätä suhteeseen, jos haluat olla sinkkuna, mutta älä kuitenkaan jää kyyläämään exäsi tekemisiä, eivät ne sinulle enää kuulu.
N29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisesi on oikeassa. Kertoi vain asian vähän liian suorasukaisesti. Monesti eronneet hyppäävtä heti toiseen suhteeseen. Usein kyse pelko yksinolosta tai läheisyyden kaipuusta. Ei käsitellä eroa. Näin arvelen.
Usein kyseessä mies (itsekin olen mies).
Ettekö te miehet ajattele yhtään sen ex-naisen tunteita? Ettekö ajattele, että olisi hyvä pitää suruaika eron jälkeen ja kunnioittaa näin mennyttä suhdetta? Minäkin sain kuulla eksäni suusta vielä eron jälkeen, että olen hänen elämänrakkaus. Silti hän hyppäsi heti uuteen suhteeseen. En oikein ymmärrä tuota (miesten) logiikkaa.
ap
Ei siinä valitettavasti mitään logiikkaa olekaan. Itse olen eroa tekemässä ihan siksi, kun ei näiden vuosien jälkeen tästä mitään tule. En ole miettinyt uutta suhdetta. Aikoinaan, kun edellisestä erosin (asuimme yhdessä ja lähdin omille teilleni) ehdin olla ns. sikkuna n. 4kk (no, väliin mahtui sekoilua). Ex-silloin kyseli kerran jälkeen päin, että miksi en kertonut, että olen uudestaan suhteessa. En kokenut sitä tarpeelliseksi. En usko, että tarkoitus miehelläsi on satuttaa. Sitä monesti vain ajattelee, että entinen suhde oli siinä. Se on mielestäni pe*seestä, että alkaa jälkeenpäin kertoilla sinulle olleen elämänsä rakkaus. Miksi pitkittää toisen tuskaa tällaista kertomalla? Me miehet ei välttämättä vain ajatella niin laajasti kuin naiset. Tämän olen vuosien saatossa oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Siinä tapauksessa olisi kannattanut otsikoida jotenkin toisin. Sain vaikutelman, että sinua pitäisi käsitellä jotenkin silkkihansikkain, eikä vahingossakaan tuoda ilmi, että sinun kokemuksesi ei välttämättä ole se ainoa oikea totuus. Olen kuitenkin sitä mieltä, että sukulaisesi teki oikein. Mitä nopeammin hyväksyt sen, että exäsi jatkaa elämässä eteenpäin, sitä helpompi sinun itsesikin on päästä ylitse erosta. Arvelisin, että sukulaisesi tarkoitti juuri tätä.
Itsekin olen btw hypännyt yleensä pitkän suhteen jälkeen heti uuteen, jos on kiinnostuksen kohde ollut silloin saatavilla, koska se on itsestä tuntunut hyvältä. Tällöin perään itkevät exät ovat aikamoinen rasite. Paras olisi nyt, että annat exäsi elää omaa elämäänsä ja keskityt itse omaasi. Sinun ei ole pakko hypätä suhteeseen, jos haluat olla sinkkuna, mutta älä kuitenkaan jää kyyläämään exäsi tekemisiä, eivät ne sinulle enää kuulu.
N29
Ymmärrän pointtisi ja kiitos että toit sen esille. Mutta ei kannattaisi lähteä arvailemaan asioita. Väität esimerkiksi tekstissäsi, että kyylään eksääni enkä anna hänen elää omaa elämäänsä, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Jos haluat ottaa osaa keskusteluun ja antaa vinkkejä niin kannattaisi pysyä faktoissa, eikä alkaa kehittelemään omia tarinoita.
Jos sanon, että eksäni uusi suhde heti eron jälkeen tuntuu pahalta, niin se ei tarkoita, etten antaisi hänen elää omaa elämäänsä tai että kyyläilisin häntä. Minun on pakko tietää eksäni asioista jo senkin takia, että meillä on yhteisiä lapsia. Eksäni on esimerksi pakko kertoa minulle, että hän aikoo esitellä uuden naisen lapsille.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eksäni on esimerksi pakko kertoa minulle, että hän aikoo esitellä uuden naisen lapsille.
ap
Miksi ihmeessä se on pakko sinulle kertoa kenelle isä haluaa esitellä lapset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksäni on esimerksi pakko kertoa minulle, että hän aikoo esitellä uuden naisen lapsille.
ap
Kysytkö ihan tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kysytkö ihan tosissasi?
Kysyn, en minä ainakaan vaadi puolisoltani selityksiä siitä kenet tämä on tavannut lasten läsnäollessa, onko hän esitellyt henkilön lapsille vai ei. Ihan mukavaa jos hän sen kertoo ja mielestäni se on parempi että hän kertoo ne omasta tahdostaa ja vapaaehtoisesti kuin että minä pakotan hänet kertomaan asiat (vaatii myös sitä että minun olisi kytättävä sitä mitä hän tekee).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kysytkö ihan tosissasi?
Kysyn, en minä ainakaan vaadi puolisoltani selityksiä siitä kenet tämä on tavannut lasten läsnäollessa, onko hän esitellyt henkilön lapsille vai ei. Ihan mukavaa jos hän sen kertoo ja mielestäni se on parempi että hän kertoo ne omasta tahdostaa ja vapaaehtoisesti kuin että minä pakotan hänet kertomaan asiat (vaatii myös sitä että minun olisi kytättävä sitä mitä hän tekee).
Meillä on tällainen sopimus miehen kanssa. Ollaan sovittu, että kerrotaan tosillemme, jos esittelemme lapsillemme uusia ihmisiä. Pakottaminen tai toisen asioiden kyylääminen ei kyllä liity siihen mitenkään. Suosittelen, että jos haluat antaa ihmisille vinkkejä ja osallistua keskusteluun, niin pysyt faktoissa, edelleenkin.
ap
Teidän molempien toiminta on luonnollista, olette erilaisia ja varmaan eri tilanteessa. Jos on työstänyt eroa pitkään jo ennen suhteen loppua, on valmiimpi siirtymään eteenpäin. Toisaalta on ihmisiä jotka ei osaa olla yksin.
Miksi olet vihainen tutullesi joka näin totesi, ei teidän ero eikä eksäsi käytös ole hänen vika. Sinun pitäisi työstää vihaasi ja katkeruuttasi nyt muuten kuin suuttumalla sivullisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kysytkö ihan tosissasi?
Meillä on tällainen sopimus miehen kanssa. Ollaan sovittu, että kerrotaan tosillemme, jos esittelemme lapsillemme uusia ihmisiä. Pakottaminen tai toisen asioiden kyylääminen ei kyllä liity siihen mitenkään. Suosittelen, että jos haluat antaa ihmisille vinkkejä ja osallistua keskusteluun, niin pysyt faktoissa, edelleenkin.
ap
Lainaamassani tekstissä sanottiin"pakko kertoa minulle", se kuulostaa kyllä vähän muulta kuin sopimukselta että asioista kerrotaan vapaaehtoisesti.
Ap ilmeisesti tarvitsit jonkun ystävän joka myötäilee sinua ja haukkuu kanssasi eksää. Kyllähän me kaikki olemme joskus joutuneet olemaan niitä ystäviä, vaikka olisimme ehkä ajatelleet itseksemme, että muistamme miten sinä vuosikaudet jo haukuit miestä, tms. Sinullakin pitäisi olla silmää että keneltä pyydät tällaista peesausta. Nyt avauduit ihmiselle joka vastasi rehellisesti, ei niin kuin sinä tilasit. Ei hän silti ole epäluotettava, päin vastoin. Joskus on hyvä tietää kun on vaikean valinnan edessä, että on joku joka puhuu sinulle totta, vaikka se kirpaisee, mieluummin kuin mitä haluaisit kuulla. Ainakin kun löydät uuden miehen, tiedät kuka antaa hänestä rehellisen arvion, onko renttu vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kysytkö ihan tosissasi?
ap
Lainaamassani tekstissä sanottiin"pakko kertoa minulle", se kuulostaa kyllä vähän muulta kuin sopimukselta että asioista kerrotaan vapaaehtoisesti.
Sä se jaksat jankata. Sä teet jatkuvasti omia tulkintoja minun kirjoittamista asioista. Sä keksit tarinoita ja väität jotain sellaista, mitä ei ole tapahtunut tai mikä ei ole totta. En jaksa sinulle enää kommentoida tämän enempää, koska siitä ei ole minulle mitään hyötyä eikä asiani eteni mihinkään suuntaan sillä, että väittelen kanssasi tai korjailen keksimiäsi juttuja. Hyvää päivänjatkoa sinulle.
Ap
Loukkaannut tuttavallesi koska hän myönsi että eri ihmiset reagoivat eri lailla? Jos karsit ystäviä tuohon tahtiin, olet kohta ilman ja olisi aihetta katsoa peiliin, olisiko syytä itsessäsikin. Aika kärkevältä vaikutat nyt tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kysytkö ihan tosissasi?
ap
Sä se jaksat jankata. Sä teet jatkuvasti omia tulkintoja minun kirjoittamista asioista. Sä keksit tarinoita ja väität jotain sellaista, mitä ei ole tapahtunut tai mikä ei ole totta. En jaksa sinulle enää kommentoida tämän enempää, koska siitä ei ole minulle mitään hyötyä eikä asiani eteni mihinkään suuntaan sillä, että väittelen kanssasi tai korjailen keksimiäsi juttuja. Hyvää päivänjatkoa sinulle.
Ap
Ilmeisesti sinä teet myös oletuksen että vastaajia on vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
Usein kyse pelko yksinolosta tai läheisyyden kaipuusta. Ei käsitellä eroa.
pelko yksinolosta = "joudun itse siivoamaan ja laittamaan ruuat"
läheisyyden kaipuu = "pimppiä tarttis saada"
ei käsitellä eroa = "huh, sain hankittua uuden seksi- ja keittiöorjan, entisen voi siis unohtaa, naps"
Huoh, en ole karsimassa ystäviä mihinkään tahtiin. Aloituksessa kysyinkin, että miten jatkossa tuollaisen töksäyttelijän kanssa tulisi toimia. Enhän mä tuotakaan töksäyttelijää ole heivaaamassa yhtään mihinkään.
Tää on aika hedelmätön keskustelu, kun ihmiset tuntuu tekevän omia päätelmiä ajatuksistani.
Ihmettelen sitä mistä löydetään niin nopeasti uusi. Jos ennenkin käytiin baareissa vuosia ilman että kukaan kiinnostui niin miten yhtäkkiä kun erotaan on jo uusi löytynyt.
Voihan tietysti työstä löytyä ja harrastuksista mutta ajattelisin kyllä että siinä on ollut jo jotain suhteenkin aikana.
En muuten oikein usko, että kun heti eron jälkeen lähtisin baariin kohtaisin jonkun johon heti ihastun.
Tai sitten ne otetaan paremman puutteeseen ja vaihdetaan kun tulee parempaa.
Ainakin itse olen havainnut että ne jotka on otettu eron jälkeen eivät ihan tuntemattomia ole....
Kuten miehen ex...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empaattisuus tarkoittaa sitä, että kaikki muut ihmiset jättävät omat tarpeensa huomioimatta, jotta AP:n tunteet tulisi paremmin huomioiduttua.
Töksäyttäminekö kiusaa vai sekö, että mies on jatkanut elämää? Ei ole olemassa mitään pakollisia suruaikoja, usein jättäjä on jo vuosia sitten käsitellyt asian mielessään ja on siksi valmis jatkamaan elämää heti eroon jälkeen.
Töksäyttely sattuu ihan sairaasti, kun elää itse tällaista suruaikaa, johon kuuluu esimerksi päivittäinen itkeminen. Joskus olisi tiedätkö vaan kiva saada läheisiltä ymmärrystä suruun.
ap
No sä olet varmaan ilmaissut sitten itseäsi vähän epäselvästi tuolle tutulle ja hän on luullut että oikeasti pyydät mielipidettä. Ensi kerralla sanot että sulla on tosi kurja olo ja tarvit olkapäätä, voit sanoa suoraankin että nyt et kestä neuvoja, että jos vois vaan kuunnella että saat purkaa jollekulle.
Parasta vaan hyväksyä että osa ihmisistä on tuollaisia. Ehkä he eivät ole itse kovin tunneihmisiä, eivätkä siksi ymmärrä miten kovin töksäyttely voi satuttaa. Itse en koskaan odota ihmisiltä ymmärtäväisyyttä tai empaattisuutta, vaan olen lähinnä iloinen jos joskus (harvoin) sellaista kohtaan. Pääosin oletan, että ihmisiä kiinnostaa lähinnä niiden omat asiat ja niille ei kannata kauheasti aroista asioistaan avautua.