Onko luonnollista, että ihminen hakeutuu parisuhteeseen heti erottuaan pitkästä suhteesta?
Olen ollut aika maassa, koska minulla tuli vähän aikaa sitten ero ex-miehestäni. Hän aloitti heti uuden suhteen, kun meidän suhde päättyi. Olimme ex-miehen kanssa yhdessä 10 vuotta.
Kun viikonloppuna kerroin masentuneena tästä eräälle lähisukulaiselleni, hän vain töksäytti, että sehän on aivan luonnollista! Jäin kovasti miettimään, että onko oikeasti luonnollista? Itse en voisi kuvitellakaan vielä uutta suhdetta, koska olen niin rikki erosta.
Mitä mieltä te olette? Ja miten kannattaisi jatkossa suhtautua tuollaisiin töksäyttelijöihin, joiden kanssa pitää kuitenkin olla tekemisissä? Tämä tyyppi on ennenkin minua satuttanut ikävillä puheillaan. Olisi myös kiinnostavaa tietää, miksi jotkut ihmiset käyttäytyvät noin? Tämä lähisukulainen kyllä näki minusta, että olen aivan rikki asian takia.
Kommentit (55)
Hyvin luonnollista, erityisesti miehille. Monet eivät pärjää yksin ja rima ei ole niin korkealla.
Sinun ei tarvitse niin tehdä vaikka se tavallista onkin, teet juuri niin kuin tuntuu itselle hyvältä.
Kai mä yritin jotenkin aloituksessa kysyä, että miten suhtautua ihmisiin, jotka eivät osaa olla sinua kohtaan ymmärtäväisiä ja empaattisia.
ap
Sukulaisesi on oikeassa. Kertoi vain asian vähän liian suorasukaisesti. Monesti eronneet hyppäävtä heti toiseen suhteeseen. Usein kyse pelko yksinolosta tai läheisyyden kaipuusta. Ei käsitellä eroa. Näin arvelen.
Usein kyseessä mies (itsekin olen mies).
Vierailija kirjoitti:
Hyvin luonnollista, erityisesti miehille. Monet eivät pärjää yksin ja rima ei ole niin korkealla.
Sinun ei tarvitse niin tehdä vaikka se tavallista onkin, teet juuri niin kuin tuntuu itselle hyvältä.
Niin. En teekään. Välillä on tullut tällaisia ajatuksia, että hankin jostain oikein kunnon adoniksen, jolla voisin tehdä ex-mieheni mustasukkaiseksi ja muutenkin näyttää muille. Mutta lapsellistahan se olisi. Totuus on kuitenkin se, että suren vielä eroani ja viihdyn tällä hetkellä myös aika hyvin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisesi on oikeassa. Kertoi vain asian vähän liian suorasukaisesti. Monesti eronneet hyppäävtä heti toiseen suhteeseen. Usein kyse pelko yksinolosta tai läheisyyden kaipuusta. Ei käsitellä eroa. Näin arvelen.
Ettekö te miehet ajattele yhtään sen ex-naisen tunteita? Ettekö ajattele, että olisi hyvä pitää suruaika eron jälkeen ja kunnioittaa näin mennyttä suhdetta? Minäkin sain kuulla eksäni suusta vielä eron jälkeen, että olen hänen elämänrakkaus. Silti hän hyppäsi heti uuteen suhteeseen. En oikein ymmärrä tuota (miesten) logiikkaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kai mä yritin jotenkin aloituksessa kysyä, että miten suhtautua ihmisiin, jotka eivät osaa olla sinua kohtaan ymmärtäväisiä ja empaattisia.
ap
Tarkoittaako empaattinen suhtautuminen sitä että sinun kanssasi olisi oltava samaa mieltä siitä että tuo on epäluonnollista?
Useimmille miehille täysin normaalia. Miehiellä ei usein myöskään ole sellaista läheistä ystävää, jonka kanssa käsitellä asiaa, joten uusi nainen on myös korvike sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tarkoittaako empaattinen suhtautuminen sitä että sinun kanssasi olisi oltava samaa mieltä siitä että tuo on epäluonnollista?
No ei tietenkään tarkoita. Mutta, asiat voi sanoa myös toisella tavalla. Mielestäni vain tuollainen "totuuksien laukominen" ei ole kauhean empaattista. Varsinkin jos vastaanottaja on herkässä mielentilassa. Ymmärrät varmaan pointin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te miehet ajattele yhtään sen ex-naisen tunteita? Ettekö ajattele, että olisi hyvä pitää suruaika eron jälkeen ja kunnioittaa näin mennyttä suhdetta? Minäkin sain kuulla eksäni suusta vielä eron jälkeen, että olen hänen elämänrakkaus. Silti hän hyppäsi heti uuteen suhteeseen. En oikein ymmärrä tuota (miesten) logiikkaa.
ap
Minulla ainakin on montakin elämäni rakkautta vaikka kaikkien kanssa en ole halunnut parisuhdetta pidemmälle jatkaa. Ja olen nainen. Enemmän olen kiitollinen suhteesta kuin surullinen sen päättymisestä.
Empaattisuus tarkoittaa sitä, että kaikki muut ihmiset jättävät omat tarpeensa huomioimatta, jotta AP:n tunteet tulisi paremmin huomioiduttua.
Veikkaan, että teidän ero oli miehen idea tai hän oli ainakin pyöritellyt ajatusta jo jonkin aikaa?
Tällöin hän oli henkisesti valmistautunut eroon. Joillakin on jo valmiiksi katsonnuna uusi kumppani.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että teidän ero oli miehen idea tai hän oli ainakin pyöritellyt ajatusta jo jonkin aikaa?
Tällöin hän oli henkisesti valmistautunut eroon. Joillakin on jo valmiiksi katsonnuna uusi kumppani.
No ei tosiaankaan kyllä mennyt näin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Empaattisuus tarkoittaa sitä, että kaikki muut ihmiset jättävät omat tarpeensa huomioimatta, jotta AP:n tunteet tulisi paremmin huomioiduttua.
Töksäyttäminekö kiusaa vai sekö, että mies on jatkanut elämää? Ei ole olemassa mitään pakollisia suruaikoja, usein jättäjä on jo vuosia sitten käsitellyt asian mielessään ja on siksi valmis jatkamaan elämää heti eroon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eli, jos mun lähisukulainen olisi antanut minulle ymmärrystä ja vastannut hienovaraisemmin, hän olisi joutunut jättämään omaat tarpeensa huomiotta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töksäyttäminekö kiusaa vai sekö, että mies on jatkanut elämää? Ei ole olemassa mitään pakollisia suruaikoja, usein jättäjä on jo vuosia sitten käsitellyt asian mielessään ja on siksi valmis jatkamaan elämää heti eroon jälkeen.
Töksäyttely sattuu ihan sairaasti, kun elää itse tällaista suruaikaa, johon kuuluu esimerksi päivittäinen itkeminen. Joskus olisi tiedätkö vaan kiva saada läheisiltä ymmärrystä suruun.
ap
Joskus ja joillekin on, toisinaan ei.
Itse en olisi nuorena pystynyt millään tuohon, olin niin kauhean tunneherkkä että olin suhteen loppumisesta ihan rikki ja haavoilla, halusin vaan olla yksin ja nuolla haavojani. Mutta asiat muuttui iän myötä. Muutkin kuin tämä: nykyään pystyn esim. olemaan kaveri exieni kanssa, kun taas nuorempana se exän näkeminenkin sattui niin paljon etten olisi voinut kiduttaa itseäni sellaisella kaveruudella joka vain olisi koko ajan muistuttanut tuhoutuneesta suhteesta.
Mutta joo, kyllä nyt nelikymppisenä onnistuu kaikenlainen mikä nuorempana ei. Jos suhde on kypsällä iällä loppunut, se on tapahtunut rauhallisesti ja ilman draamaa. Exän kanssa on voinut saman tien jatkaa kaverina. Ja yhtä lailla on voinut alkaa jonkun toisen kanssa seurustella heti kun on vapaa, jos nyt on sattunut sopiva vastaan tulemaan.
Jos haluat saada empatiaa itsellesi puhu itsestäsi ja tunteistaan älä ex:n uudesta parisuhteesta tai siitä mitä mieltä muut ovat tästä suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hyvin monella naisellakin on uusi suhde välittömästi, monella jo ennen kuin se ensimmäinen on edes päättynyt. Toisekseen en ymmärrä miksi pitäisi kunnioittaa. Eihän se hyvä suhde ollut, jos se kerran päättyi eroon.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat saada empatiaa itsellesi puhu itsestäsi ja tunteistaan älä ex:n uudesta parisuhteesta tai siitä mitä mieltä muut ovat tästä suhteesta.
No mä kyllä nimenomaan puhuin omista tunteistani. Tuntuu pahalta, että eksä on hypännyt uuteen suhteeseen.
ap
Yhtä luonnollista se on kuin se että haluaa jonkin aikaa elää sinkkuna.