Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaanaolo

Vierailija
05.11.2017 |

Olen nyt raskaana.5. Viikola. Painoa tullut n.1,5kg mutta oksettaa koko ajan. Vessassa saa juosta koko ajan joko pissillä tau oksulla. Millon tää loppuu?! Kun oksettaa siihen auttaa vaan ruoka syön ennen sänkystä nousua suola pähkinöitä ja mehua ja vasta siyten vähän ajan päästä nousen ja aamiaista. Mies sanoo mun pitää syödä kahden edestä ja oonkin lisäny mun ruokamäärää. Neuvola on eka ensi viikolla ja jännittää. Mitä se pitää sisälään? Pitääkö miehen tulla mukaani? Hirveästi väsyttää koko ajan ja nukun yleensä päivä unia päivässä 2 tai 3 kertaa. Mies on auttanut nyt koti töissä ja tehnyt melkein kaiken että saan levätä. Se sanoo että en saa raditaa itseäni raskaana. Köyn vielä töissä mutta olen ollut päiviä poissakin kun oksettaa ja väsyttää. Pomo on ymmärtänyt hyvin mutta mitä jos tämä oksettamunen ei lopukaan voinko jäädä saikule pitempään??

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä syödä kahden edestä! Sen verran mitä sun mahaan mahtuu. Joskus 12-13 viikon tienoilla loppu mulla pahoinvointi. Harvinaista kyllä, mutta joillakin se kestää ihan loppuun asti.

Vierailija
2/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahden edestä, vaan tuplaten terveellisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen Neuvola kerta on se kyttäyskerta. Kestää n. puolitoista tuntia. Kaikki teidän perheestä, sairauksista, koulutuksesta jne kysellään ja parisuhteen vahvuus myös kyselyn aihe. Saatte varmaan sellaisen kyselylomakkeen täytettäväksi niinku mekin. Ja hoitaja kysyy että haluatteko osallistua niihin sikiöseulontoihin. Isä on aina tervetullut neuvolaan, etenkin sille ensimmäiselle kerralle.

Vierailija
4/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas näitä, jotka ovat päättäneet invalidisoitua koko raskauden ajaksi. Huoh. Paljon onnea miehellesi.

Ja vieläpä päättänyt syödä tuplasti??!?! Turha sitten selitellä yhdeksän kuukauden päästä, että on näitä raskauskiloja 30.

Jokin pieni kieliopin kertaus saataisi olla paikallaan, jotta ei kirjoitustyyli siirry jälkikasvulle.

Vierailija
5/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juippi kirjoitti:

Ja taas näitä, jotka ovat päättäneet invalidisoitua koko raskauden ajaksi. Huoh. Paljon onnea miehellesi.

Ja vieläpä päättänyt syödä tuplasti??!?! Turha sitten selitellä yhdeksän kuukauden päästä, että on näitä raskauskiloja 30.

Jokin pieni kieliopin kertaus saataisi olla paikallaan, jotta ei kirjoitustyyli siirry jälkikasvulle.

Jos et keksi kuin ilkeyksiä, ole hiljaa.

Vierailija
6/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juippi kirjoitti:

Jos et keksi kuin ilkeyksiä, ole hiljaa.

Totuuden lausuminen ei ole ilkeilyä

Vierailija
7/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan lisännyt syömistä raskauden aikana. Eikä tarvitse. Jotkut vaan käyttää raskautta tekosyynä ja sitten ihmetellään kun tulee niitä "raskauskiloja". Onneksi olen taas samoissa mitoissa kuin ennen raskautta, vaikka vauva on vasta 3-viikkoinen.

Vierailija
8/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt raskaana.5. Viikola. Painoa tullut n.1,5kg mutta oksettaa koko ajan. Vessassa saa juosta koko ajan joko pissillä tau oksulla. Millon tää loppuu?! Kun oksettaa siihen auttaa vaan ruoka syön ennen sänkystä nousua suola pähkinöitä ja mehua ja vasta siyten vähän ajan päästä nousen ja aamiaista. Mies sanoo mun pitää syödä kahden edestä ja oonkin lisäny mun ruokamäärää. Neuvola on eka ensi viikolla ja jännittää. Mitä se pitää sisälään? Pitääkö miehen tulla mukaani? Hirveästi väsyttää koko ajan ja nukun yleensä päivä unia päivässä 2 tai 3 kertaa. Mies on auttanut nyt koti töissä ja tehnyt melkein kaiken että saan levätä. Se sanoo että en saa raditaa itseäni raskaana. Köyn vielä töissä mutta olen ollut päiviä poissakin kun oksettaa ja väsyttää. Pomo on ymmärtänyt hyvin mutta mitä jos tämä oksettamunen ei lopukaan voinko jäädä saikule pitempään??

Hyppäätkö kaivoon, jos mies käskee? En ihmettele miksi olet raskaana. -.-

Vierailija
9/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyppäätkö kaivoon, jos mies käskee? En ihmettele miksi olet raskaana. -.-

en tietenkään hyppää. Mieheni ajatelee vaan mun.parasta miksi en siis tekisi niin??

Vierailija
10/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin viisi viikkoa tässä raskaudessa sairaslomalla pahoinvoinnin ja oksentelun takia. Pystyin vaan makaamaan pimeässä huoneessa. Kävin välillä tiputuksessa välillä. Nyt pitää syödä kahden tunnin välein, muuten tulen todella huonovointiseksi. Ja siis tällä hetkellä RV15. Eli pahoinvointi ei välttämättä lopu ihan heti.

Vierailija
11/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä odottaessa oksensin 5 kuukautta joka aamu + joka kerta kun kävin vessassa, sitten helpotti. Seuraavissa raskauksissa elimistö oli "tottunut" ja pahoinvointi oli paljon lievempää. Raskaus on semmoinen fyysinen hormonimullistus kehossa, että monet oksentaa tai ovat muuten kipeitä.

Tiedän ihmisiä, jotka ovat oksentaneet vielä synnytyspöydälläkin.

Jos joku ei saa näitä tyypillisiä oireita, kiittäköön luojaansa, mutta olkoon vähättelemättä muita.

Ja ap:lle: kaikissa alkuraskauksissani olin väsynyt, mutta selvisin pitkillä yöunilla (12-13 tuntia). Kokeile mahdollisimman vähäsuolaista ruokaa. Väsymyskin helpotti kun raskaus eteni ja sain nauttia hyvästä ihosta, lisäksi tukka kasvoi kuin heinä :) Ensimmäisen synnytyksen jälkeen lähti hirveästi hiuksia, muttei onneksi seuraavissa.

Vierailija
12/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme kun ei ole hypännyt jo, on niin sinisilmänen : dd

Vierailija
13/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin viisi viikkoa tässä raskaudessa sairaslomalla pahoinvoinnin ja oksentelun takia. Pystyin vaan makaamaan pimeässä huoneessa. Kävin välillä tiputuksessa välillä. Nyt pitää syödä kahden tunnin välein, muuten tulen todella huonovointiseksi. Ja siis tällä hetkellä RV15. Eli pahoinvointi ei välttämättä lopu ihan heti.

Mistä sen ti e tää joutuuko tiputukseen? Pyöryitkö sä?

Vierailija
14/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole sini silmäinen.

Vierailija
15/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:DDD

Vierailija
16/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen ti e tää joutuuko tiputukseen? Pyöryitkö sä?

Oksensin pahimmillaan 36 tuntia kaiken mitä suuhuni laitoin. Sappinesteet oksensin useita kymmeniä kertoja. Siinä vaiheessa menin päivystykseen.

Vierailija
17/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pahoinvointiin on niin syö juuri sitä mitä parhaiten pystyt. Koita syödä ja juoda säännöllisesti.

Saikkua voi hakea lisää. Kahden edestä syöminen on hieman harhaanjohtava sanonta, pieni välipala normaalin ruokailun lisäksi on ihan ok.

Neuvolasta saat tarkemmat ohjeet ja suositukset ruokailuun.

On vaikea arvioida kauan pahoinvointi kestää, toisilla ei edes ole koko riesaa ja joillakin kestää ja kestää..

Raskauden ensimmäinen kolmannes lienee useimmiten tuohon aamupahoinvointiin liitetty.

Tärkeintä on että pidät huolen omasta jaksamisestasi.

Hienoa että miehesi on ymmärtänyt tilanteen ja ollut avuksi.

Vierailija
18/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sini silmäinen.

Hei Sini Silmäinen.

Vierailija
19/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit 5.viikolla olisit vasta voinut tehdä positiivisen raskaustestin. Ihan hauska provo

Vierailija
20/23 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuraskaudessa on aivan normaalia (vaan ei mukavaa) kärsiä pahoinvoinnista ja väsymyksestä, turvotuskin on joillakin riesana jo ihan alkuraskaudessa. Nuo alkuraskauden oireet yleensä häviävät rv12-15 tienoilla tai jo aiemmin. Jotkut kärsivät oireista puoleen väliin asti ja osa ihan loppuun asti.

Suosittelen lukemaan aihetta käsittelevää kirjallisuutta, jos asiat ovat noin hakusessa.

Muita raskausoireita ovat issiaskivut, lihaskrampit varsinkin jaloissa, liitoskivut, flunssainen olo - flunssa helposti pitkittyy, turvotus, raskausdiabetes, raskausmyrkytys, verenpaineen nousu tai lasku, heikotus ja huimaus, loputon nälkä tai täysi ruokahaluttomuus, virtsatietulehdus, virtsankarkailu ja tiheä pissahätä, arat rinnat, supistukset... Mitähän vielä? Joillekin ei tule juuri mitään oireita, toisille sitten senkin edestä. Kuppikoko yleensä kasvaa, raskausarpia saattaa tulla muuallekin kuin vain vatsanseudulle (reidet, takapuoli, lantio, rinnat). Raskaana on ihan hyvä tietää mitkä oireet ovat normaaleja, mistä pitäisi huolestua ja mistä soittaa samantien päivystykseen.

Tuo alun väsymys oli ensimmäisessä raskaudessa aivan hirveää! Nukuin noin 20h vuorokaudesta ja lopun ajan söin ja join kahvia pysyäkseni hereillä. Toisessa raskaudessa nukahtelin kesken leikkien (olin vielä esikoisen kanssa kotona) mutta väsymys ei ollut niin ultimaattista.

Mitä tuohon hiusten kasvuun tulee, niin yleensä hiukset eivät tipahtele raskaana ollessa, vaikka normaalisti niitä tippuu päivittäin. Siksi hiukset näyttävät tuuheammilta. Synnytyksen jälkeinen hiustenlähtö taas johtuu siitä, että raskausaikana tippumatta jääneet hiukset tipahtavatkin kaikki "kerralla". Toisaalta hiukset ja kynnet kyllä kasvavat nopeammin mutta mietin oisko vitamiinilisällä vaikutusta asiaan (napsin kalaöljyä ja raskausajan monivitamiinia). Niin, muista syödä foolihappoa ja d-vitamiinia, niistä neuvolassa kysellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä