Sytytätkö kynttilän tänään pyhäinpäivänä?
Ite just mietin että lähdenkö vesisateessa hautuumaalle vai sytytänkö tuonne parvekkeelle.
Kommentit (27)
Tuulee sen verran navakasti puuskittain etten vie parvekkeelle lyhtyyn kynttilää. Muutoin olisin voinut sytyttääkin, mutta turvallisuusriski. :)
Minusta on hienoa, että yksi päivä on pyhitetty kuolleiden läheisten muistamiselle. He ovat sen ansainneet. Sytytän kynttilän ja muistelen hetken, mitä hyvää ne ihmiset elämääni toivat. Hautausmailla on muualle haudattujen muistomerkki, johon voi jättää kynttilän niiden muistolle, joiden haudalle ei pääse käymään. Muoviroskaa ei tarvitse tuottaa. Lyhty ja sen sisällä tavallinen kynttilä, joka palaa loppuun, on ekologinen valinta. Lyhdyn voi sitten hakea kulkeissaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Näin syysiltoina mulla palaa aina kynttilä. Se luo tunnelmaa. En kovin usein ajattele kuolleita, muistan heitä vaan elävinä ja iloisina. Muutenkaan en ajattele kuolemaa.
Siis mitä tarkoitit? Minä ainakin ajattelen jo-kuolleet läheiseni elävinä en kuolleina. Siis millaisia olivat elävinä.
Söimme tänään juhlavan ruoan ja pöydällä paloi kynttilät. Aikaisemmin päivällä kävimme ulkoilemassa luonnonhelmassa. Merenlahti oli jo jäässä. Aamulla olisin mennyt kuuntelemaan kirkkoon ja katsomaan, kun jokaiselle tänä vuonna kuolleelle (ukkini myös) sytytetään kynttilä. Harmittaa, että se meni ohi. Nyt illalla lähdetään kohta hautausmaakierrokselle. Kaupoissa en käy juhlapyhinä.
Sytytin kynttilän edesmenneiden perheenjäsenten muistolle. Nytkin pyörivät ajatukset heissä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tänään siis Halloween?
Mene lääkäriin.
Tänään on Pyhäinpäivä, Halloween oli jo tiistaina. Tänään ei siis vietetä Halloweenia.
Tietyllä tapaa harmittaa tämä pyhäpäivien arkistumunen, monien putää olla töissäkin. Itse en mene pyhäinpäivänä kauppaan, enkä jouluna.