Iso, raskas matkalaukku kotimaan junassa
Matkustelen todella harvoin. Junamatkoistakin on jo aikaa, ja olen aina ollut liikenteessä vain olkalaukun kanssa. Nyt joudun lähtemään reissuun ison matkalaukun kanssa, joka tulee täyteen särkyvää tavaraa (keramiikka). joten laukusta tulee todella raskas. Hattuhyllylle nostaminen ei siis tule kysymykseenkään. Minne mä laitan sen laukun? Ei siis haittaa, jos siitä joutuu maksamaan. Mutta kun en tiedä miten toimia. Olen lukenut joistain lokerikoista junan eteisessä, mahtuukohan tuo edes? Ja konduktöörivaunusta - missä se sellainen on? Paikka on varattu, mutta se on käytäväpaikka, ja en edes yritä ottaa tuota jalkoihini.
Kommentit (14)
Ota paikka kahden hengen hytistä, sinne mahtuu matkalaukkukin.
Millä junalla olet menossa? Intercity-junissa kaksikerrosvaunuissa on alakerran eteisessä lokerikkoja, joihin mahtuu normaalikokoinen matkalaukku. Tosin lokeroiden koot näyttävät vähän vaihtelevan sen mukaan, onko kysymyksessä uudempi vai vanhempi vaunu.
Ainakin ennen lokero toimi 50 sentin pantilla (sen sai siis takaisin, kun otti laukkunsa pois ja palautti avaimen. Varaisin varmuuden vuoksi mukaan myös 1 euron ja 2 euron kolikot.
Pendolinoissa on erillinen hyllykkö matkatavaroille. Laukkua ei siis tarvitse nostaa, jos alapaikka on vapaana.
https://www.vr.fi/cs/vr/fi/matkatavara
Junan sisäänmenoeteisessä on usein matkalaukkuja vareten hyllykkö.
Mikset pakkaa keramiikkaa vaikka kuplamuovissa kylmälaukkuihin tai pahvilaatikoihin jotka pinoat kaljankuljetuskärryyn ja sidot tiukasti mustekalalla.Vaatteet yms. kevyemmät reppuun.
Toinen vaihtoehto on lähettää särkyvät tavarat vaikka Matkahuollon kautta määränpäähän junassa raahaamisen sijaan.
Aikaisemmin matkatavaroita saattoi antaa kuljetettavaksi konduktöörinvaunuun, mutta sellaisia ei ole ollut enää vuosikausiin ainakaan niissä junissa, joilla minä matkustan. Jos matkustat IC:llä, niin käytä joko lokerikkoa tai vaihtoehtoisesti varaa paikka 2 hengen työskentelyhytistä, jos sellainen on vielä vapaana. Siellä laukku mahtuu jalkojesi eteen ilman, että se häiritsee muita matkustajia. Myös allergiahytti on mahdollinen, jos kotonasi ei ole lemmikkejä, et käytä hajusteita etkä tupakoi (siellä alkergiahytissä voi olla toinen henkilö, joka on oikeasti vaikeasti allerginen).
Vierailija kirjoitti:
Mikset pakkaa keramiikkaa vaikka kuplamuovissa kylmälaukkuihin tai pahvilaatikoihin jotka pinoat kaljankuljetuskärryyn ja sidot tiukasti mustekalalla.Vaatteet yms. kevyemmät reppuun.
Toinen vaihtoehto on lähettää särkyvät tavarat vaikka Matkahuollon kautta määränpäähän junassa raahaamisen sijaan.
Eeppistä! Mihin mä tuon kaljankuljetuskärryn laatikoineen sitten laittaisin, sekö on helpompi kuin iso matkalaukku? Tosiaan, matka on varattu ajat sitten ja siinä on paikkavaraus. Työskentelyhyttejä ei ole enää vapaana, enkä edes osaisi vaihtaa paikkavarausta toisenlaiseksi. Kiitos kaikille asiallisille vastaajille. Mä teen niin, että menen hyvissä ajoin haahuilemaan sinne junan viereen, ja jos näen jonkun vr:n henkilön niin kysyn häneltä neuvoa. Ja koitan tietysti ensin katsastaa ne eteislokerot.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eeppistä! Mihin mä tuon kaljankuljetuskärryn laatikoineen sitten laittaisin, sekö on helpompi kuin iso matkalaukku? Tosiaan, matka on varattu ajat sitten ja siinä on paikkavaraus. Työskentelyhyttejä ei ole enää vapaana, enkä edes osaisi vaihtaa paikkavarausta toisenlaiseksi. Kiitos kaikille asiallisille vastaajille. Mä teen niin, että menen hyvissä ajoin haahuilemaan sinne junan viereen, ja jos näen jonkun vr:n henkilön niin kysyn häneltä neuvoa. Ja koitan tietysti ensin katsastaa ne eteislokerot.
Ap
Kurkkaapa seuraavalle sivulle: https://www.vr.fi/cs/vr/fi/matkatavara Ethän muuten säilö sitä matkalaukkuasi käytävälle istuinpaikkasi viereen. Ensinnäkin se tukkii kulkuväylän ja toiseksi jokainen ohikulkija tulee potkineeksi ja tönineeksi sitä eli keramiikkasi on vaarassa. Varustaudu myös siihen, että joudut nostamaan laukkua laiturilta junaan tai toisinpäin sen mukaan miltä asemalta nouset junaan/jäät pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä se itseasiassa voi olla helpompi, koska laatikot voi saada penkin alle tai lokerikkoon kun laatikot purkaa kärrystä.Kaksi pienempää laukkua/lootaa on helpommin nostettavissa lokeroihin kuin yksi iso.
Kuljetuskärryssä olen nähnyt kuljetettavan jopa lemmikkieläinten kuljetuslaatikoita joten kätevämpi sellainen on kuin yhden ison jutun raahaaminen. Kärryjä saa Ikeastakin.
Voithan sä katsoa jos invapaikka ois vapaana ja jos on, vaihtaa sinne.
En mä huvikseni tuota kirjoittanut vaan ihan kokemuksesta.Itse en ole koskaan kärryjä käyttänyt kaljan rahtaamiseen vaan huomannut käteväksi ihan muuten matkaillessa.
Invavaunun yhteydessä on tilava matkatavarapaikka. Myös jotkut lokerikot ovat mallia extralarge, kysy siis konduktööriltä, missä olisi kaikkein tilavin matkatavaralokerikko. Tosiaan, 50 sentin pantilla toimii. Mutta onnekkaasti saattaa käydä niinkin, että osastojen välissä oleville matkatavarapaikoille on juuri sinun laukkusi kokoinen tyhjä tila. Ne eivät ole mitenkään varattavissa, vaan jos on tyhjä, laitata laukkusi. Hyvää matkaa junassa! Junassa on hauska matkustaa!
Kiitos asiallisille vastaajille! Laukku on nyt pakattu, ja se on kuin valtava kasa tiiliskiviä. Stressaa matkaan lähtö tosi paljon tuon laukun takia. Pitänee mennä ajoissa asemalle norkoilemaan, jotta saisi tuon jotenkin kyytiin. Maksan tietysti jos tarve on. Juna on Inter City.
Ap
Osta "iso lemmikkieläin" - paikka ic-vaunusta- Tulee pieni lisähinta "lemmikistä", mutta tilaa tavaroille on hyvin ja läheltä löytyy myös näköetäisyydellä olevaa säilytystilaa.
Onko taustamusiikkia kansannousulle musiikkia konduktöörivaunuihin?
Ota mukaan muovipusseja ja annostele niihin pienempiin annoksiin hyllylle.
Suojaa taiteesi vaikka puhallettavilla tyynyillä tai kondomeilla.
Kanssamatkustajat kenties auttavat puhaltamisessa ?
Jos menee rikki niin ovat valmiina pusseissa.