Onko teille tullut kirje kelalta, että pitää etsiä halvempi asunto?
Kommentit (39)
Aivan loistavaa! Seuraava askel: valtio tarjoaa huoneen soluasunnosta, lopun luksuksen maksat itse tt-tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en tajua. Siis joo vuokrat on ihan naurettavia mutta voiko ihmisen käskeä muuttaa kauas töistä ja muusta?
Jos ei maksa vuokraansa itse, totta mooses vuokrasi maksaja voi vaatia muuttamaan halvempaan.
Työssäkäyntimatka on jopa 1,5 tuntia suuntaansa tai 80 km. Näin mm. työttömyystuen saajalla lain nojalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkaa tapahtua kun kuntien asuntotoimistoihin satelee hakemuksia halvoista asunnoista. Ehkä kunnat olit tt-tuessa liian sinisilmäisiä. Kela ainakin yrittää jotta vuokratasoa saataisiin alemmaksi.
Kela ei valitettavasti päätä vuokratasoa, vaan vuokra-asuntojen omistajat.
Ja asumisen hinnoitteluun vaikuttaviin veroihin ja muihin maksuihin taas vaikutetaan veroilla ja monilla muillakin maksuilla, ja näitä kuluja kontrolloidaan paljolti eduskunnasta käsin.
Katselepa vain huviksesi, missä piireissä osinkotulot kasvaa kun asumisen hinta nousee, ylläripylläri ne onkin esim. ammattiyhdistysliikettä ja muuta vastaavaa kotimaan kustannuksesta tuottojaan saavaa vetelää porukkaa, joilla ei ole aikomustakaan investoida suomalaiseen työhön pennin vertaa.
Kannattaisi varmaan opetella tekemään eroa siihen, mistä rahat haetaan, haetaanko ne työtä tekemällä ulkomaisten asiakkaiden lompakoista, vai haetaanko ne asumisen ja elämisen hinnasta kaikenmaailman hyvävelisysteemien tekemien päätösten avulla. ("Suojataan kotimarkkinaa, nostetaan asumisen hintaa että saadaan kotimaisille omistajille paremmat tuotot") joo....
Ja sitten ihmetellään kun on työttömiä lähes 500 tuhatta.
YxUrpotaas kirjoitti:
asumisen hinnoitteluun vaikuttaviin veroihin ja muihin maksuihin taas vaikutetaan veroilla ja monilla muillakin maksuilla, ja näitä kuluja kontrolloidaan paljolti eduskunnasta käsin.
No olipas tämäkin nyt ihan itseään toteuttavasti sanottu, mutta uskoakseni kuitenkin pointti tuli selväksi toivotaan ainakin :-)
hyvä juttu, halvempi asunto jos ei oo varaa maksaa itse vuokraa. En asu vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Aivan loistavaa! Seuraava askel: valtio tarjoaa huoneen soluasunnosta, lopun luksuksen maksat itse tt-tuesta.
Nykyisistä opiskelija-asunnoista voisi ottaa mallia. Niissä on monissa oma vessa ja suihku, eli yksityisyys säilyy. Mutta sitten keittiö on yhteistä tilaa. Tämä olisi ihan riittävä asumismuoto pitkäaikaisesti toimeentulotuen varassa eläville sinkuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisistä opiskelija-asunnoista voisi ottaa mallia. Niissä on monissa oma vessa ja suihku, eli yksityisyys säilyy. Mutta sitten keittiö on yhteistä tilaa. Tämä olisi ihan riittävä asumismuoto pitkäaikaisesti toimeentulotuen varassa eläville sinkuille.
Mites kun ei niitä solukämppiä ole kaikissa maaseutupitäjissä?
Uusimmissa puolueiden kannatusmittauksissa kokoomus porskuttaa edelleen kärjessä. Äänestämällä kokoomusta varmistatte sen, että toimeentulotukiasiakkaita tullaan tulevaisuudessa laittamaan entistäkin ahtaammalle, koska kokoomus haluaa sosiaaliturvasta nykyistä vastikkeellisempaa tai poistaa sen kokonaan. Kohta varmaan pitää toimeentulotukiasiakkaan asua vaatekaapissa tukea saadakseen, kaikki muu on varmaan kokoomuksen mielestä aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin menisin vaikka telttamajoitukseen, kun enää koskaan ventovieraiden seuraan kolhoosiasumiseen lähtisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en tajua. Siis joo vuokrat on ihan naurettavia mutta voiko ihmisen käskeä muuttaa kauas töistä ja muusta?
Jos ei maksa vuokraansa itse, totta mooses vuokrasi maksaja voi vaatia muuttamaan halvempaan.
Työssäkäyntimatka on jopa 1,5 tuntia suuntaansa tai 80 km. Näin mm. työttömyystuen saajalla lain nojalla.
Jos ei ole autoa, eikä julkiset kulje, niin 1,5 tunnissa ei jalkaisin tai polkupyörällä pitkälle ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Joitain vuosia sitten olin käytännössä asunnoton, muutama tunti viikossa töitä tekevä yh. Hain kaupungilta asuntoa enkä saanut ikinä mitään vastausta. Ei taida moni näistä kelan lapun saaneistakaan saada.
Sama täällä, olen ollut Helsingin kaupungin vuokra-asuntojonossa päälle kolme vuotta, ja yhtään asuntoa ei ole tarjottu sinä aikana. Minulla ei ole edes mitään tiukkoja vaatimuksia asunnon tai sijainnin suhteen, kaikki käy, mutta kämppää ei vaan irtoa kun jonossa on muutama tuhat muutakin.
Jos on luottotiedot menneet esimerkiksi konkurssissa, ja jää asumaan vanhaan asuntoon johon ennen yrittäjänä oli varaa, ei uutta halvempaa asuntoa ihan helposti löydy.
Kyllä sossut ja Kelat sitten maksaa kunhan tekee joka kuukausi ne tarvittavat asuntohakemukset ja toimittaa todisteet Kelaan.
Me ei parin vuoden hakemisen aikana saatu kaupungilta halvempaa asuntoa maksuhäiriömerkintöjen takia, joten jäätiin parisataa liian kalliiseen vanhaan asuntoon uuteen ammattiin opiskelun ajaksi. Nykyään asumme omassa ja maksamme itse viulut.
Tämä ei sitten koske Kalasatamassa asuvia suurperheellisiä, jotka voivat asua parhaimmalla paikalla meren äärellä vain ja ainoastaan täysin tuettuina. Tasan ei mene onnen lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Täh? ei se niille kuulu. Suomessa on ihmisoikeudet, asua missä haluaa. Uskomatonta, tee rikosilmoitus virkavirheestä. Virka-aseman väärinkäytöstä.
Työssä käyvä joutuu valitsemaan asuntonsa sen mukaan mihin on varaa.
Miksi tulottoman pitäisi saada kallis asunto ihan ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä varmasti monelle kävisikin, mutta kun ei sellaisia asuntoja ole eikä niitä toimeentulotuen varassa elävät voi kyllä alkaa itse rakennuttamaankaan...
Asun aika kalliissa erittäin pienessä asunnossa Etelä-Helsingissä. Jos mun täytyisi muuttaa halvempaan asuntoon, se tarkoittaisi luultavasti sitä, että muuttaisin pois Helsingistä, koska halvemman asunnon perässä täytyisi lähteä niin kauas keskustasta, että elämänlaatu kärsisi eikä pääkaupunkiseudulla asuminen olisi enää mielekästä. Aika aikaa kutakin ja mieluummin vaikka Tampereelle sitten.
Kimppa-asuminenkin tulisi kysymykseen, jos löytäisi mukavia, draamattomia, aikuisia kämppiksiä ja sopivan asunnon.
Ei ole tullut kirjettä, koska maksan asumiseni itse. Jos Kela maksaa asuntosi, niin totta kai asunnon pitää olla kohtuuhintainen ja sellainen johon sinulla on varaa. Ei yhteiskunta voi kustantaa ylihintaista asuntoasi.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen vuoksi pitäis valtion maksaa kallis vuokra, että ei tarvitsisi muuttaa ökyasunnosta pois?
Ihan helvetin oikein.
Itse en saanut asumistukea vaikka hain. Mies sairaseläkkeellä ja omat tulot 522€ kuussa. Ei tippunut rahaa...
Kyse ei ole pelkästään "ökyasunnoista". Helsingissä toimeentulotuen raja on 675 euroa, jolla juuri ja juuri löytää yksiön, jos käy hyvä tuuri.
Eli homma on ihan älytöntä, jos niitä halvempia asuntoja ei kerta kaikkiaan koko kunnassa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites kun ei niitä solukämppiä ole kaikissa maaseutupitäjissä?
Kutsutaan ne kaikki köyhät kaupunkeihin. Vai pitikö sen sittenkin mennä niin, että köyhät maaseudulle, missä on halpaa asua?
No, arvotaan: maalle, kaupunkiin, maalle, kaupunkiin....
Maksan asumiseni itse, joten päätän myös itse, missä asun.
Jos maksatat asumisesi yhteiskunnalla, yhteiskunta päättää, missä asut.
Niin yksinkertaista, että ehkä ap: kin tajuaa, jos pinnistää.