Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurten perheiden äidit (miksei muutkin)! Jakakaa salaiset vinkkinne, miten opetatte vauvanne nukkumaan?

Vierailija
03.11.2017 |

Ensimmäinen vauvani on pari kuukautta vanha. Olen hoitanut vauvani itse, sukulaisia ei ole lähellä, ystäviä kyllä löytyy, mutta heidän vauvansa nukkuvat hyvin.
Minun vauvani on erittäin huono nukahtamaan, erityisesti iltaisin. Hän nukahtaa vain syliin tai rinnalle. Ja tietysti herää, jos yrittää siirtää sänkyyn. Haluaisin saada hänet jo omaan sänkyyn nukkumaan, ja yösyötön jälkeen nukahtamaan uudelleen omaan sänkyyn. Nyt hän nukkuu minun vieressäni, ja mies on evakossa toisessa huoneessa.

Tuli mieleen, että äideillä, joilla on monta pientä lasta pienillä ikäeroilla, täytyy olla jotain viisautta vauvojen uniasioissa. Ei kai kukaan jaksa monta vuotta putkeen katkonaisia unia...? Muiltakin neuvoja otetaan vastaan enemmän kuin kiitollisena!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/11 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mä oon just tällainen idiootti, joka saan ihan piakkoin toisen lapsen pienellä ikäerolla esikoiseen ja tämä esikoinen ei todellakaan loista unenlahjoillaan. Ja edelleenkin nyt reilu vuoden ikäisenä pitää nukuttaa. Ei nukahda itse. En ole keksinyt, että miten sellainen temppu tehdään vieläkään, että lapsi nukahtaisi itsenäisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta vain on se, että lasten kanssa usein tulee sitä univelkaa. Toiset ovat onnekkaampi ja saavat tenperamentiltaan helpon, rytmisen ja hyväntuulisen vauvan ja toiset sitten vaativampia pieniä persoonia. Helpommalla pääset, kun elät senhetkisen tilanteen mukaan ja nukutat vauvaa sillä keinoin millä hän parhaiten nukahtaa. Toki uniassosiaatiota voi opettaa pois eli ottaa sen tissin suusta kun lapsi on nukahtamaisillaan. Itse pidin peittoa vauvan alla ja nostin sen kanssa sänkyyn, jolloin vauva ei herää siihen, että siirretään kylmään sänkyyn.

Vierailija
4/11 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat nukkuneet vieressä niin kauan kun ovat syöneet öisin. Yösyöttöjen jäätyä pois ovat siirtyneet omaan sänkyyn, joka kiinni meidän sängyssä, kun ovat heränneet yöllä olen laittanut käteni vauvan sänkyyn ja hyssytellyt, yleensä nukkumaan mennessä vauvalle sanotaan sanat "hyvää yötä, pää tyynyyn ja nukkumaan" tai vastaavaa, joka toistetaan aina, myös vauvan herätessä yöllä. Tärkein on saada nukkumaanmenoon joku tietty rutiini.

Vierailija
5/11 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pohdin tätä samaa.. millaisia iltarutiineja teillä on pienten vauvojen kanssa?

Vierailija
6/11 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan iltarutiinit aloitellaan klo 18 ja 19 välillä. Valot pois/hämäräksi,tissitellään, saa imeä vuoroin molemmista rinnoista. Seurustellaan ehkä vähän ja vaipanvaihtojen ym jälkeen vien puetaan unipussi ja saa vielä tissiä niin, että nukahtaa. Unipussissaan nostan sitten joko sänkyynsä tai meidän sänkyyn, riippuen siitä syökö öisin vielä vai ei.

Vierailija
7/11 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua Unijunaan, sieltä me löydettiin apu. Toimiva, lempeä unikoulu pidettiin sen avulla 8kk ikäiselle huonosti nukkuvalle vauvalle. Lähtötilanteessa herättiin 1-2h välein ja vain äidin vieressä suostui nukkumaan. Nyt ollaan tilanteessa, että ipana jää tyytyväisenä illalla sänkyyn omaan huoneeseen ja nukahtaa hetken häärättyään ja vetelee aamuun asti.

Vierailija
8/11 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni joutui nukuttamaan lapsensa kovassa melussa kun se siihen tottui. Lopulta laittoi lapsensa ulos nukkumaan, ja traktorin tyhjäkäynnille puksuttamaan pihalle. Siihen meteliin lapsi sitten nukkui hyvin tyynesti. 

Vierailija
9/11 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parikuiset välttämättä vielä nuku kokonaisia öitä. Valvominen kuuluu asiaan, voit helpottaa öitä antamalla vauvan nukkua vieressäsi, itse nukut yläosa mahdollisimman paljaana(patjansuojus esim ikeasta+pyyhe alle) jotta imettäminen on vaivatonta ja imetät vain makuulteen.

Vierailija
10/11 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aluksi pinnasänky ihan sängyssä kiinni. Siitä hiljalleen siirretty omaan nurkkaan ja omaan huoneeseen. Meillä juuri 3 täyttänyt nuorin nukkuu samassa huoneessa. Ei ole vielä kypsä toiseen huoneeseen. Yöheräämiset jatkuneet kahdella lapsella 2,5 vuoden ikään. Yksi lopetti heräämiset alle 2 vuotiaana. Saman rutiiniin mukaan kaikkien kolmen kanssa toimittu, mutta joka lapsi on omanlainen.

Miten teidän parisuhde jaksaa pidemmän päälle eri huoneissa nukkumisen...paljosta jäätte paitsi.

Vierailija
11/11 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teidän parisuhde jaksaa pidemmän päälle eri huoneissa nukkumisen...paljosta jäätte paitsi.

Eniten mua huolettaakin, miten pitkään tätä eri huoneissa nukkumista voi jatkaa ilman että suhde ottaa siitä kolauksen. Mies ei voi nukkua perhepedissä, kun on niin herkkäuninen, ja töissä käy kuitenkin. Jos vauva suostuisi nukkumaan omassa sivuvaununa olevassa pinniksessään, ja ottaisin viereen vain syöttöjen ajaksi, saatettaisiin pystyä nukkumaan miehen kanssa samassa sängyssä.

Noh, katsellaan. Nyt vauva on parina päivänä nukahtanut ekoille päikkäreille itse omaan sänkyyn, ehkä iltanukutus sänkyyn onnistuu myös jossain vaiheessa, pitää vaan sinnikkäästi välillä kokeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi