Joko teillä on 4K-televisio?
Lasketaan UHD ja 4K samaan kategoriaan, eli FullHD-tä parempi kuvan laatu.
Koolla saa kehua, ja muutenkin kmmentoida.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ultra_HD
Ultra HD on näyttötarkkuus, jonka pikselimäärä on 3 840 × 2 160 pikseliä eli neljä kertaa niin paljon kuin Full HD -näyttötarkkuudessa.
Kommentit (20)
4K telkkaria olen yrittänyt löytää pitkän aikaa, mutta reunaehtoja ei vain oikein saa täyttymään ainakaan edullisella hinnalla.
Pitää olla IPS paneeli (tai sitten PLS?)
Samoin matriisi RGB, ei se vajaalaatuinen RGBW jota LG suosii halvemmissa telkuissaan.
Samaten ruudun päivitystaajuus ja väriavaruus saatava asialliseksi PC:ssä.
Pääasiassa tietokoneen näytöksi ja kuvankäsittelyä varten siis katselen noit. Älyominaisuuksilla ei nyt ole niin suurta merkitystä, mutta muutoin telkkarin pitää olla hyvin toimiva, esim. käyttöliittymä ei saa takkuilla.
65 tuumainen, kaareva, 4K, 3D. Onhan siitä kiva leffoja kattella. Vietetään ihan liikaa aikaa tölsyn edessä, mutta eikös kaikki panosta enemmän siihen mikä itselle on tärkeää..
Mulla ei ole ollut telkkaria sitten digiaikaan siirtymisen. Siksikö miehet ei viihdy luonani, kun ei lätkää tarjolla..
Telkkupeesee kirjoitti:
4K telkkaria olen yrittänyt löytää pitkän aikaa, mutta reunaehtoja ei vain oikein saa täyttymään ainakaan edullisella hinnalla.
Samoin matriisi RGB, ei se vajaalaatuinen RGBW jota LG suosii halvemmissa telkuissaan.
Niin ja pitipä lisäämäni vielä, että mun Full HD telkku on kuitenkin LG, ja se on mielestäni kuvanlaadultaan todella upea, on IPS ja hyvät värit ja hintakin oli edullinen. Siksi jotenkin harmittaakin, että juuri LG on mennyt hölmösti ottamaan tuon RGBW:n käyttöön, se siis heikentää kuvanlaatua.
4K ei ole enää muodissa. Itselläni on 5K-televisio.
Vielä kun saisi jotakin järkevää katsottavaa siihen.
Valitettavasti 4k telkkari on hyödytön tv-ohjelmien katsomiseen. Ainoat hyödyt on muiden laitteiden tai sovelluksien käytön kanssa.
Paljonko mahtaa telkkarista tulla sellaista ohjelmaa, minkä katsomisesta 4K:sta on hyötyä?
Ja ei, minulla on 11 vuotta vanha HD-ready-TV. Silloinen testivoittaja, jossa on erinomainen kuva edelleen. Vaihdan sen vasta, kun se aikanaan hajoaa.
Telkkupeesee kirjoitti:
Telkkupeesee kirjoitti:
Niin ja pitipä lisäämäni vielä, että mun Full HD telkku on kuitenkin LG, ja se on mielestäni kuvanlaadultaan todella upea, on IPS ja hyvät värit ja hintakin oli edullinen. Siksi jotenkin harmittaakin, että juuri LG on mennyt hölmösti ottamaan tuon RGBW:n käyttöön, se siis heikentää kuvanlaatua.
Noi IPS-paneelit oli aikoinaan parhaimpia, nykyään on tullu uutta ja parempaa (?) tilalle, OLED esim.
En ole vielä päivittänyt uudempaan kun vanhat toimii, toisessa vielä IPS/digipoksi yhdistelmä.
Lisäksi valtaosa lähetyksistä on std-laatua, vain osa FullHD, ja ei oikeestaan lainkaan 4K-laatua.
Ja oikein isosta ruudusta katsottaessa se std-kuvanlaatu on ikävää katseltavaa, vaikka on sekin jotenkin parantunut, huonoin materiali jäänyt pois?
4k!? Bitch please, itsellä on 8k telkkari ja siinä kone kiinni ja vr mahollisuudet. Tämänkin kommentin kirjoitan vr chat huoneesta.
Nyt pitää mennä alaikäiseltä näyttävä täysikäinen animetyttö tulee juttelemaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Telkkupeesee kirjoitti:
Telkkupeesee kirjoitti:
Noi IPS-paneelit oli aikoinaan parhaimpia, nykyään on tullu uutta ja parempaa (?) tilalle, OLED esim.
En ole vielä päivittänyt uudempaan kun vanhat toimii, toisessa vielä IPS/digipoksi yhdistelmä.
Lisäksi valtaosa lähetyksistä on std-laatua, vain osa FullHD, ja ei oikeestaan lainkaan 4K-laatua.
Ja oikein isosta ruudusta katsottaessa se std-kuvanlaatu on ikävää katseltavaa, vaikka on sekin jotenkin parantunut, huonoin materiali jäänyt pois?
OLED telkkuja itsekin aikani mietin, mutta asiaa tutkiessani päädyin sitten siihen, että niissä on vikaherkkyys suurempi ja samoin kuvan palaminen ruutuun on todennäköisempää. Ja lisäksi se on kalliimpaa teknologiaa että siitä syystä oma kantani on lähinnä IPS tyyppisissä paneeleissa.
En osta uutta telkkaria ennen kuin vanha hajoaa. Hirvittää että ihmiset ostelee jatkuvasti uutta elektroniikkaa ja vanhasta käyttökelpoisesta tulee ympäristöä saastuttavaa ongelmajätettä jota roudataan Afrikkaan dumpattavaksi.
Töllöttäjä kirjoitti:
Paljonko mahtaa telkkarista tulla sellaista ohjelmaa, minkä katsomisesta 4K:sta on hyötyä?
Ja ei, minulla on 11 vuotta vanha HD-ready-TV. Silloinen testivoittaja, jossa on erinomainen kuva edelleen. Vaihdan sen vasta, kun se aikanaan hajoaa.
4K telkkarit on järjestään älytelkkareita eli niistä löytyy suoraan Netflix ja muut suoratoistopalvelut. Netflixin löytyy vaikka kuinka paljon katsottavaa 4k tarkkuudella, ainakin kaikki uutuudet tulevat sillä tarkkuudella. Jos ei käytä suoratoistopalveluita niin sitten ei varmaan 4K telkkaria ostakaan.
Onko Netflixissä parempi kuvanlaatu kuin HBO Nordicissa? HBO:n "HD" on ainakin ihan kuraa, huonompaa kuin normi DVD-laatu.
Telkkarit on niiiiiin v.2010.....
Älkää ostako noita älytelkkareita ym. uutuuksia, joudutte vain kapitalismin kusetettaviksi.
Pari vuotta sitten ostettiin hieno älytöllö että saadaan katsottua suoraan tv:n kautta ruutua, katsomoa, yleareenaa jne. sovelluksien kautta ja miten kävikään... NYT ko. malli on parissa vuodessa niin vanhentunut ettei ko.sovelluksia enää tueta tuossa mallissa toimiviksi ja täten ne eivät toimi enää vaan pitäisi ostaa uusi älytelkkari! Joopa joo...
Kuka on niin idiootti että ostaa uuden kalliimman telkkarin 2v välein?
Niin joo älytelkkarin saa niinkin, että kytkee TV:hen esim. HDMI-liitäntään jonkin andoid tmv. mediasoitin boksin.
Telkkariin integroiduilla "äly" ominaisuuksilla on toki hiukan etuja puolellaan, mutta ihan vastaavat systeemit saa muutaman kympin maksavilla lisälaitteilla.
Ja se hyvä puoli tässä olisi se, että halutessaan tuon "äly" -osan voi vaihtaa joksikin muuksi, jos se ei miellytä. Älytelkkareiden sisäänrakennettua systeemiä sen sijaan ei ihan noin vain mennä vaihtamaan, se on mikä on ja sellaisena pysyy, oli hyvä tai huono.
Telkkupeesee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Telkkupeesee kirjoitti:
Telkkupeesee kirjoitti:
OLED telkkuja itsekin aikani mietin, mutta asiaa tutkiessani päädyin sitten siihen, että niissä on vikaherkkyys suurempi ja samoin kuvan palaminen ruutuun on todennäköisempää. Ja lisäksi se on kalliimpaa teknologiaa että siitä syystä oma kantani on lähinnä IPS tyyppisissä paneeleissa.
Se pn totta että uudet hajoo nopeemmin, suunniteltu hajoon kahden vuoden päästä?
Vierailija kirjoitti:
Telkkupeesee kirjoitti:
Se pn totta että uudet hajoo nopeemmin, suunniteltu hajoon kahden vuoden päästä?
Saattaa niissä kierosti ajatellen olla sellaisiakin mekanismeja, ohjelmistolla varmasti helposti toteutettavissa - ja kanssa massiiviset uutisjutut näistä aikaan saa :-)
OLED ainakin siis oman perehtymisen mukaan on ihan kiinnostava systeemi, mutta ei se vielä oikein pärjää käytännön pitkäaikaisessa käytössä ihan yhtä hyvin kuin IPS (tai Samsungin PLS?). Tämä on siis vain sen perusteella mitä itse olen lukenut, en ole mikään teknologiafriikki.
Toki se on epäilemättä selvää että OLEDin ominaisuudet sinällään ovat houkuttelevia, mutta käytännön probleemia ehkä toistaiseksi vähän liikaa joten itse ainakin pyrin hakemaan telkuksi/näytöksi lähinnä IPS paneelilla varustetun rakkineen.
Naistentanssit: naiset tanssii ja miehet juo.
TV: naiset katsoo ja miehet juo.
On varmasti hieno kuva noissa, mutta katselen sen verran vähän telkkaria että ihan peruslittu riittää. :)