Vuosi takaperin täälä oli keskusteluja kuinka työttömänä olo on helppoa, nyt on kyllä ääni muuttunut
Itsekin työllistyin vasta muutama kuukausi sitten.
Ja se työttömänä olo oli tosiaan helppoa ennen, työkkäristä tuli ehkä pari kertaa vuodessa työtarjous. Muuten sai olla rauhassa ja keskittyä työnhakuun.
Nyt näyttää olevan ties mitä kaikkia velvollisuuksia osallistua rekrykoulutuksiin, kytätä jatkuvasti oma asioinnista onko tullut uusia velvotteita jne. Näköjään Sipilä on saanut jotain aikaiseksi, nimittäin pitää työttömät kiireisinä, etteivät ehdi edes töitä hakea.
Onneksi ehdin saamaan vakityön ennen tätä sirkustelua.
Tsemppiä muillekin työnhakuun!
Kommentit (8)
Minä olin työttömänä viime vuonna ja olen yhä edelleen, tosin kesällä tein 4 kk työpätkän. Ihan yhä helppoa on tämä työttömänä olo kuin aiemminkin. Minua ei edes haittaisi kurssit ja koulutukset, voisin mennä ihan mielelläni. Muttei minuun kukaan ota yhteyttä mistään.
Rekrykoulutuksia on todella vähän ja nekin on suunnattu hyvin pienelle joukolle työttömiä. Sen sijaan erilaisia rekrytointitilaisuuksia esim. logistiikka-alalle tai kaupan puolelle järjestetään säännöllisesti, jolloin työantaja kohtaa saman päivän aikana monia potentiaalisia työnhakijoita ja voi kutsua osan haastatteluun tai jopa tehdä työsopimuksen samantien.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti valtaosa työttömistä saa nytkin olla vuosia, jopa vuosikymmenia rauhassa työkkärin työllistämistoimilta.
Kyllä näitä velvotteita on tullut nyt minunkin tuttaville jotka olleet vuosikausia työttöminä. Nämä tuttavat ovat alkoholisteja ja aiemmin työkkäri on antanut olla ihan rauhassa. Nyt on heillekin tullut mm. käskyjä kuntouttavaan työtoimintaan, kerran kk pitää käydä työkkärissä keskusteluissa yms.
Että eivät saa hekään enää rauhassa keskittyä kaljan kittaamiseen jos haluavat työttömyysrahan pitää.
Minä en ymmärrä, miksi on raskasta osallistua koulutuksiin? Miksi työttömälle jokainen asia on raskasta? Etteivät vain siksi juuri olisi työttömiä?
Ei siinä mitään, kyllä mun puolesta saa jäädä yhteiskunnan elätettäväksi, mutta pitää sitä nyt sen verran jaksaa, että käy koulutuksia, työhaastatteluja tms tukiin oikeuttavaa toimintaa! Ei se nyt kovin raskasta ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti valtaosa työttömistä saa nytkin olla vuosia, jopa vuosikymmenia rauhassa työkkärin työllistämistoimilta.
Kyllä näitä velvotteita on tullut nyt minunkin tuttaville jotka olleet vuosikausia työttöminä. Nämä tuttavat ovat alkoholisteja ja aiemmin työkkäri on antanut olla ihan rauhassa. Nyt on heillekin tullut mm. käskyjä kuntouttavaan työtoimintaan, kerran kk pitää käydä työkkärissä keskusteluissa yms.
Että eivät saa hekään enää rauhassa keskittyä kaljan kittaamiseen jos haluavat työttömyysrahan pitää.
Kuntouttava työtoiminta on kunnan palvelu, ei työkkärin.
Raskasta ei ole osallistuminen, raskasta on epämääräinen ja epäselvä raportointivelvollisuus. Tulevatko raksit varmasti oikeisiin paikkoihin, eri nettijärjestelmien kyttääminen siltä varalta, että jonnekin on tullut jokin yllätysvelvollisuus jne. Raskasta on epävarmuus siitä, että onko varmasti hoitanut kaiken ilmoittelun ja raportoinnin oikein, jotta ei saa karenssia. Raskasta on se, ettei ketään oikeastaan kiinnosta, että hakeeko aktiivisesti töitä, ainoastaan oikeanlainen raportointi kiinnostaa.
Työtön ei oleta, että työkkäri auttaa löytämään työpaikan, vaan etsii sitä ihan omatoimisesti. Työkkäriltä sen sijaan halutaan, että olisi selkeästi ja ennakoidusti tiedossa ne asiat, joita odotetaan ja milloin. jotta työttömyyskorvaus pysyy voimassa. Nyt nämä asiat ovat erillään ja eri järjestelmissä, ja järjestelmät sisältävät epäloogisia ilmauksia ja komentoja. Varsinkin, jos oikeasti miettii, mitä niissä sanotut asiat tarkoittavat, päätyy täyteen paniikkiin, koska osa käskyistä on niin epämääräisiä, ettei niistä välttämättä tiedä, mitä tehdä.
Nämä kaikki toimenpiteet ovat turhia ja siksi niillä on rangaistuksen luonne. Sama kuin muinoin oli irtolaislaissa: yksinäisen naisen ja miehen oli mentävä osoitettuun palveluspaikkaan, itsekseen toimetta ei saanut olla. Valtio holhoaa ja päättää, mitä teet, itse et saa valita. Ja kaikki tämä määräytyy vain hyvän tai huonon onnen perusteella.
Työtöntä syytetään tilanteestaan, vaikka hän ei voi sille itse mitään tilanteessa, jossa avointen paikkojen ja työttömien määrän epäsuhta on niin valtava. Se on se epäreiluuden tunne, joka passivoi, ja romuttaa itsetunnon.
Lysähtänyt ja epätoivoinen olemus sitten oikein paistaa läpi työhaastattelussa, jos sellaiseen asti onnistuu pääsemään. Työtön vaikuttaa luuserilta, eikä saa paikkaa.
Samaan aikaan hyväveliverkosto jakaa etuja ja palkkiovirkoja toisilleen, osaamisella ja koulutuksella ei ole mitään merkitystä.