Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulosotosta kysyttävää

Pähkinähiiri
03.11.2017 |

Hei!
Kaipaan asiallisia vastauksia ja tietoa ulosotosta, jos jollakulla omakohtaista kokemusta.

Olen ylivelkaantunut. Syyt taustalla ovat osin omaa tyhmyyttä ja osin asioita, joihin en ole voinut vaikuttaa: oma pitkäaikaissairaus sekä kahden lapsen sairastuminen vakavasti.

Olen pienellä palkkatulolla ja saamillani sosiaalituilla pystynyt pitämään luottotiedot puhtaana vuosia. Nyt alkaa olla henkinen, fyysinen ja taloudellinen kuorma liian raskas kantaa.

Viimeiseen asti yritän välttää luottotietojen menetyksen ja ulosoton. Olen realisoinut kaiken turhan tavaran kodista, nipistänyt ruokakuluista, kilpailuttanut puhelinyhtiöt, sähköfirmat, vakuutukset yms. Autosta myös luovuin.

Jos tilanne nyt pääsee siihen, että en pysty enää suoriutumaan perinnässä olevista tehdyistä maksusuunnitelmista ja ulosotto alkaa; kysymyksiä tässä:

- nettopalkkani on 1500€/kk, lapsia 3 (olen yksinhuoltaja). Laskin laskurilla, että ulosmittaukseen menisi vain muutamia kymppejä kuukaudessa - voiko pitää paikkaansa?

- asun asumisoikeusasunnossa, josta minulla on velkaa n.20000€. Voiko ulosmittaus ulottua asuntoon eli voidaanko perheeni häätää ja laittaa asunto ns.lihoiksi ulosoton vuoksi? Vastikkeet maksan ajallaan. Tuossa asuntolainassa on takaajina vanhemmat - meneekö heille tieto maksuhäiriömerkinnästä asuntolainasta, jota maksan ajallaan?

- Kun laskurin mukaan palkasta ulosmitataan hyvin pieni summa, jatkuuko tätä ulosmittausta tosiaan hautaan asti; eihän velka vähene lainkaan?

- Voinko vapaaehtoisesti suorittaa isomman summan/kk ulosottoon? Minulla on maksuvaraa n.400€/kk. Laskuri ilmeisesti ottaa huomioon vain palkkatulot kohdallani. Oletettavasti elatusmaksut, asumistuki ja lapsilisät eivät ole ulosmitattavaa tuloa?

Tässä tulivat nyt ensimmäiset mieleentulevat kysymykset.

Ulosottoon jos velat menevät, niitä on tällä hetkellä suunnilleen 12000€.Ja nyt lyhennän velkojani suunnilleen 900€/kk eli joka kuukausi jään miinukselle ja maksan laskuja myöhässä.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi