Tuttavani lipittää sidukkaa/viiniä aina kun lapset menneet nukkumaan ja
aamulla lapset ihmettelee kun äiti on herättyään huonovointinen ja pahantuulinen. En halua tehdä lasua mutta miten ottaa asia henkilökohtaisesti puheeksi ilman että toinen raivostuu? Olisiko tuo teoriassa edes lasun paikka?
Kommentit (13)
Valitettavasti runsas alkoholin käyttö on suomalaisissa perheissä ihan normi :( Omatkin vanhempani joivat joka vkl.
No ei ole lasun paikka ei helvetti soikoon näitä aloituksia. Normaaliin elämään kuuluu. Lopeta kyylääminen kyylä.
Oletko paikalla vahtimassa vai mistä tiedät tämän näin tarkkaan - sen mitä juo, milloin juo ja että se tapahtuu AINA kun lapset ovat menneet nukkumaan? Tai että äiti on aamulla huonovointinen ja pahantuulinen? Asutko heillä?
Voitko kuvitella että joissakin perheissä viiniä juodaan jopa aterialla ja lasten nähden!
Mun anoppi on perhepäivähoitaja ja ottaa aina rankan työpäivän jälkeen pari olutta. Ei siinä mitään pahaa ole.
Mistä tiedät, että tuttavasi juo joka ilta?
Ei taida olla ihan lasun paikka, mutta eihän tuo hyvä asia ole, ei tuttavallesi itselleen eikä lapsille.
Riippuu nyt aika paljon siitä, kuinka hyvä tuttava vaiko ystävä on kyseessä. Jos on ystävä, voit aidosti ilmaista huolesi, sano että välität. Jos on vaan ns. tuttava, niin voit jossain yhteydessä, kun asia tulee esiin (kertoo juoneensa, käy alkossa/kaupassa, tai jotain vastaavaa) ottaa asian hienovaroin esiin. Tai puhua, että yrität itse vähentää juomista (jos tämä on uskottavaa) ja kysyä lähtisikö tuttavasi mukaan projektiin.
Onko lasten isä kuvioissa? Juoko hänkin? Jos ei juo, voisitko kertoa hänelle huolesi?
Vierailija kirjoitti:
Oletko paikalla vahtimassa vai mistä tiedät tämän näin tarkkaan - sen mitä juo, milloin juo ja että se tapahtuu AINA kun lapset ovat menneet nukkumaan? Tai että äiti on aamulla huonovointinen ja pahantuulinen? Asutko heillä?
Voitko kuvitella että joissakin perheissä viiniä juodaan jopa aterialla ja lasten nähden!
Tiedän siitä että tuttavani on itse kertonut (luulee minun suhtautuvan yhtä kevyesti naureskellen asiaan).
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän siitä että tuttavani on itse kertonut (luulee minun suhtautuvan yhtä kevyesti naureskellen asiaan).
ap.
Tästä huomaa, että kaikkiin ei pidä luottaa. Tuttaville ei kannata kertoa asioitaan, koska ne levittelee ne heti Suomen ehkä suurimmalla keskustelufoorumilla.
Riippunee siitä, juoko todellakin JOKA ilta ja millaisia määriä juo. Asiaan vaikuttaa myös se, miten tuo lasten kuvaama "huonotuulisuus" ilmenee. Jos alkoholia todella juodaan reiluja määriä joka ilta ja aamun huonotuulisuus näkyy esim. niin, että lapsille huudetaan ja räyhätään niin että kokevat olonsa turvattomiksi eikä lasten asioita ei kyetä hoitamaan (esim. lapset eivät saa aamupalaa ja viedään päiväkotiin ilman kunnon ulkovaatteita pipoja ja hanskoja jne. ) on mielestäni syytä käydä keskustelu tuon tuttavan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Riippunee siitä, juoko todellakin JOKA ilta ja millaisia määriä juo. Asiaan vaikuttaa myös se, miten tuo lasten kuvaama "huonotuulisuus" ilmenee. Jos alkoholia todella juodaan reiluja määriä joka ilta ja aamun huonotuulisuus näkyy esim. niin, että lapsille huudetaan ja räyhätään niin että kokevat olonsa turvattomiksi eikä lasten asioita ei kyetä hoitamaan (esim. lapset eivät saa aamupalaa ja viedään päiväkotiin ilman kunnon ulkovaatteita pipoja ja hanskoja jne. ) on mielestäni syytä käydä keskustelu tuon tuttavan kanssa.
Ja nämä asiat tuttava kertoisi ap:lle?
Vierailija kirjoitti:
Se tuttava kaiketi asuu eteisen peilissä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti runsas alkoholin käyttö on suomalaisissa perheissä ihan normi :( Omatkin vanhempani joivat joka vkl.
Ei se sais olla normi. Lapsilla on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön. Humalahakuiset vanhemmat eivät sitä ole. Normisti vois sitten päivällä päiväkodin täditkin pikku pöhnässä hoidella lapsosia.
Jos toi olisi syy lasun puuttua tilanteeseen niin valtaosan suomalaisista lapsiperheistä olisi syytä joutua lasun piiriin.