Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä on Kheopsin pyramidin sisällä olevassa mystisessä tilassa?

Vierailija
02.11.2017 |

Veikkauksia

Kommentit (673)

Vierailija
661/673 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vielä se koppi mikä on siellä pyramiidin sisällä,minun veikkaukseni on että siellä on sakset joilla leikattiin Urho Kekkosen kutreja.

Vierailija
662/673 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas lissää te jotka kävitte pyramidissä? Millainen reissu?

Olen käynyt Gizassa, ja myös Sakkarassa, Memphiissä, Luxorissa mm. sekä Luxorin että Karnakin temppeleissä, graniittikaivoksella, Kom Ombossa, Edfussa, Ednassa, ja Philaen saarella, myös Elefantinen saarella, ja vielä Niilin suurpadolla (ei tietenkään muinaisaikainen). Kairossa tietysti olen käynyt useasti egyptiläisessä museossa ja papyrusmuseossa kerran. Olen käynyt myös Aleksandriassa useamman kerran, mutta siellä faraoniset rakennukset ovat ilmeisesti veden alla.

Gizassa ensi kertaa käydessä pyramidit olivat pelkästään koollaan vaikuttavat. Itse asiassa aikoinaan Kairon puoleltakin pystyi kirkkaalla säällä korkeista rakennuksista näkemään pyramidit taivaanrannassa eli vielä n. 5000 vuoden jälkeenkin ne olivat mahtavinta mitä siellä oli rakennettu.

Useasti pyramideillä käytyäni, koin että mielenkiintoisinta Gizassa oli mielestäni Sphinksi. Sekin on mittasuhteiltaan melkomoinen. Viimeisen kerran kun kävin siellä, patsaasta oli pudonnut pari kivenlohkaretta ja sitä jouduttiin pikapikaa korjaamaan.

Gizaa mielenkiintoisempi oikeastaan olikin Sakkara, koska siellä pääsimme sisään erääseen hautaan, jossa oli todella hienoja maalauksia, joissa oli vielä suureksi osaksi aidot värit tallella. Muinaisegyptiläiset patsaat ja temppelit pylväineen, jotka nyt näemme hiekanvärisinä tai mistä kivestä ne nyt tehtiinkään, olivat alkujaan kirkkain värein maalattuja. Sakkarassa on tietysti myös ensimmäinen pyramidikin eli Zoserin porraspyramidi.

Ylä-Egypti oli sitten vielä vaikuttavampi tietysti.

Kiitoksia. Voi hitsi, mikä unelmien matkakertomus. Pääsiko Kissan sisälle?  Sfinksi-

Muistelen että pieni tunneli olisi vasta löydetty juuri ennen ensimmäistä käyntiäni Gizassa. Mutta eipä sinne turisteja päästetty. Nythän ovat ilmeisesti teknologian avulla ehkä löytäneet tilan Kissan alta. Sitä ei siis ole vielä kaivettu esiin sattuneesta syystä.

Assuanissa ja Luxorissa käynti oli hienoa. Kom Ombon temppeli Niilin varrella on omistettu krokotiilijumala Sobekille ja siellä oli tallella muumioituja krokotiilejä. Tykkään eläimistä, joten tämä jäi tarkasti mieleen. Krokoja pidettiin muinaisena aikana temppelissä elävinä palvonnan kohteina. Silloin Niilissäkin oli krokotiilejä vielä. Nythän Assuanin patojen takia krokot eivät ole pitkään aikaan päässet enää uimaan Niilissä. Sen sijaan kun mentiin suurpadolle, sen takaa aukeaa Nasserinjärvi niin siellä niitä krokoja uiskentelee. Niilillä Assuanissa nähtiin myös iibislintuja, siis elävinä, niitähän myös näkee muinaisten egyptiläisten taiteessa.

Ihan huikea matka. Muistakaa lukijat että Ylä-Egypti on alempana kartalla, se Ylä tarkoittaa maantieteellistä Niilin virtaussuuntaa sinne suistollehan se virtaa ylempää. Huippukertomuksia, jaksatko lisää kertoa. kerro tunnelmasta kun lähestyit Pyramideja, oliko erityisiä viboja jne. Jännittikö? Kerroit että hämmästyit koosta. Siellä huipullahan on jokin kammio myös.  Eräs britti oli aikoinaan kavunnt sinne ja kas löysi esivanhempansa nimpparin sieltä.

Ei jännittänyt pyramideille meno :) Mutta kyllä niiden mahtavuuden tajusi. Kiipeäminen pyramideille on tietysti kielletty, ja turistipoliisi valvoo sitä, joten en kiivennyt.  Pyramidit ja sfinksi kärsivät paljon tuhoa jo aikoinaan kun ranskalaiset (Napoleonin aikaan) kävivät siellä, saati sitten kun turistimassat ovat alkaneet käydä siellä.

Ylä-Egyptiin matkustaminen oli minulle vielä vaikuttavampi juttu. Lennettiin Assuaniin ja siitä kuljettiin sitten Niiliä alas laivalla Luxoriin ja pysähdyttiin joka päivä yhdessä paikassa matkan varrella. Assuanissa kävimme mm. siellä graniittilouhoksella, jossa on kesken jäänyt obeliski faaraoiden ajalta. Välipaikkojen temppelit olivat kivoja (yllä taisin mainita siitä krokotiilijumalan temppelistä), mutta Luxor on kyllä koko Niilin helmi. Siellä on siis Kuninkaiden laakson lisäksi kaksi temppeliä, Luxorin sekä Waltarin Sinuhestakin kuuluisa Karnakin temppelit joita oinaiden kuja yhdistää. Mulle jäi elävästi mieleen kuinka hieman kauempana temppelistä oinaspatsaat olivat keskellä paikallista nykyasutusta ja osittain hiekan alla; paikalliset naiset sitten kuivattelivat pyykkejään niiden useita tuhansia vanhojen veistosten päällä :D

Karnakin temppelihän pylväät ja koko sisäänkäynti olivat todella vaikuttavia. (Aikoinaanhan kaikki sielläkin oli pinnoitettu ja maalattu värikkäin kuvin, on siinä faaraon alamaisilla ollut ihmettelemistä!)

Mielenkiintoista oli se, että nuo kaksi temppeliä olivat ikään kuin kummatkin suuren jumala Amon-Ran asuntoja ja kerran vuodessa jumala (siis häntä esittävä patsas) kulki oinaiden kujaa pitkiin Karnakista Luxorin temppeliin kuulema tapaamaan vaimoaan Mutia. Pariisin Concorde-aukion obeliski on mullekin tuttu maamerkki -- en ollut kuitenkaan tiennyt, että se oli alkujaan viety juuri siitä Luxorin temppelin edestä.

Täytyy sanoa, että kuten monilla suomalaisilla, minullakin Waltarin Sinuhen lukeminen loi lisää tunnelmaa tuolla käyntiin. Jenkkituristit olivat vaan että "Wow, that's really big and old!" :D Mulle kyllä hahmottui temppelien koosta ja rikkaudesta aika tarkkaan esiin se, kuinka mielettömästi valtaa Amon-Ran papistolla on aikoinaan ollut. Ja tietty faaraolla myös. Kansan osa oli silloin olla kuuliaista ja köyhää, ihan kuten nykypäivänäkin kun armeija pitää Egyptiä diktatoorisessa otteessaan. Ei mitään uutta auringon alla tuhansiin vuosiin.

Kerrot kyllä niin että ihan kuin saisimme olla muistoissasi mukana siellä. Lisää!!! :D! Kuuntelisin loputtomiin matkatarinoita Egyptistä! Sulla on mahtavasti juttuja muistissa! Lisää!

Ai niin ja muistatko minä päivänä Oinas  (Ram enkuksi?)lähtee tapaamaan Mutia?

tapasin kuvausmatkalla naisen joka luki isoa kirjaa kumarassa puistonpenkillä. Kysyin mitä lukee niin Sinuheahan hän! Itse lukenut sen ko kolmesti eikä ikinä kyllästy. Ihan kuin olisi ikävä niitä aikoja. Vaikka on sen pimeä puoli ollut sanomattoman raakaakin. Estetiikaltaan kyllä osapuilleen täydellistä - miten voikaan olla? Vaikka eivät olleet matemaattisesti huippuja.

Amon Ra lähtee tapaamaan vaimoaan silloin kun Niili tulvii. Se vähän kai vaihteli vuodesta toiseen milloin tulva tuli, mutta siinä kesäaikaan. Kyseessä oli 'opet' niminen juhla tai rituaali. Muistaakseni homma meni niin että Amon Ra:lla oli oma laiva, jonne hän kulki oinaskujaa pitkin temppelistä ja purjehti sitten pienen matkan sinne Luxorin temppeliin. (Muistin väärin että oinaskuja jatkuisi maata pitkin Luxoriin, niin ei olekaan vaan sinne menee sfinksien reunustama kuja, ne oinaat ovat vain Karnakin temppelin etupuolella.)

Luxorin temppelin merkitys on kuulema uusimpien tutkimusten mukaan se, että siellä juhlitaan Amon Ra:n hedelmällisyyttä, mutta myös faaraon kuningasvaltaa ja jotkut arkeologit uskovat että kaikki Theban dynastioiden faaraot kruunattiin juuri Luxorissa.

Itse muistan sen, että olimme porukassa jossa oli useampi nainen ja menimme oppaan kanssa myöhään illalla Luxorin temppeliin (kuumuuden takia). Kun egyptiläinen nuori miesopas kertoi temppelistä, minä menin ensimmäisenä hänen perässään, ja huomasin seinällä upean kaiverruksen, jossa miespuolinen jumala oli ns. valmiina hedelmöityshommiin. Opas siirtyi heti ko. kuvan eteen seisomaan peittäen sen selällään, niin etteivät vaan siveät ladyt nähneet sitä (eikä hänen tarvinnut ujona poikana selostaa mistä on kyse) 😂

Eniten mieleen jäi matkalta se laivassa matkustaminen (laivat ovat hotelleja, joissa siis asutaan useampi päivä jne...). Siinä laivan kannella istuessa tuli elävästi mieleen Waltarin Sinuhe, hänhän kulki laivalla tietääkseni Luxorista pohjoiseen ja aina palatessaan tunsi kotikaupunkinsa kolmesta vuoren harjanteesta länsirannalla. No minäkin näin ne vuoret :D

Waltarin kirjassa oli paljon pieniä yksityiskohtia, jotka ovat edelleen kuin suoraan Egyptistä (kirjailijan ei kuitenkaan koskaan käynyt maassa), esim. se kuinka aurinko laskee ja kaikissa kodeissa aletaan valmistaa iltaruokaa ja paistettu kala tuoksuu illassa. Tuntui siltä, että varmasti niin oli muinaisessa Egyptissäkin.

Voisiko sfiksien luona olla se paikka jossa sukellettiin maan alle - kissahan on se joka kulkee täältäkin tuonpuoleiseen, ja sitten sieltä taas pompattu treffaamaan Mutia ja Amon Rata.

Paljon on suomenkielistyyppisiä sanoja : Giza -Kissa, Amon ammoinen aika tai Amen, Ra-aamattu, Ra-ha, Rakkaus, Ra-aataa...Lux on luxus tai Lux valonyksikkö!

Oliko se vuorenhuippukohta se wadi josta ra nousi aina ja jonka muoto twin peaks on käsite sinällään. Se oli Amarna kaupungissa keskeinen suunta?

Jos jaksat kerro lisää! Tuollainen hotellilaiva, mitä siellä näit?

Nyt sanoin väärin siis se Amon-Ra lähti aina tapaamaan eikä toistepäin...mut että sukelsiko se maan allekin välillä siinä rituaalissa?

Ei, vaan kulki upealla purrellaan, jota saatettiin kantaa sitä sfinksien kujaa pitkin. Ne sfinksit josta puhuin ovat aika pieniä, ei samanlaisia kuin Gizan sfinksi. Tämä sfinksien kuja on nyt viime vuonna muuten kaivettu esiin kunnolla ja avattu uudestaan. Avausseremonia voi näyttää hieman siltä mitä muinaisina aikoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/673 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt Gizassa, ja myös Sakkarassa, Memphiissä, Luxorissa mm. sekä Luxorin että Karnakin temppeleissä, graniittikaivoksella, Kom Ombossa, Edfussa, Ednassa, ja Philaen saarella, myös Elefantinen saarella, ja vielä Niilin suurpadolla (ei tietenkään muinaisaikainen). Kairossa tietysti olen käynyt useasti egyptiläisessä museossa ja papyrusmuseossa kerran. Olen käynyt myös Aleksandriassa useamman kerran, mutta siellä faraoniset rakennukset ovat ilmeisesti veden alla.

Gizassa ensi kertaa käydessä pyramidit olivat pelkästään koollaan vaikuttavat. Itse asiassa aikoinaan Kairon puoleltakin pystyi kirkkaalla säällä korkeista rakennuksista näkemään pyramidit taivaanrannassa eli vielä n. 5000 vuoden jälkeenkin ne olivat mahtavinta mitä siellä oli rakennettu.

Useasti pyramideillä käytyäni, koin että mielenkiintoisinta Gizassa oli mielestäni Sphinksi. Sekin on mittasuhteiltaan melkomoinen. Viimeisen kerran kun kävin siellä, patsaasta oli pudonnut pari kivenlohkaretta ja sitä jouduttiin pikapikaa korjaamaan.

Gizaa mielenkiintoisempi oikeastaan olikin Sakkara, koska siellä pääsimme sisään erääseen hautaan, jossa oli todella hienoja maalauksia, joissa oli vielä suureksi osaksi aidot värit tallella. Muinaisegyptiläiset patsaat ja temppelit pylväineen, jotka nyt näemme hiekanvärisinä tai mistä kivestä ne nyt tehtiinkään, olivat alkujaan kirkkain värein maalattuja. Sakkarassa on tietysti myös ensimmäinen pyramidikin eli Zoserin porraspyramidi.

Kiitos. Onko sinne turvallista matkustaa?

Itse koin kaiken turvalliseksi (paitsi tietysti diktatuurisen hallinnon toimet). Turistipaikoilla toki on paljon porukkaa kerjäämässä "taskurahaa" tai myymässä jotain turistikamaa, ja heidän toimintatapansa ovat melko aggressiivisia suomalaisten näkökulmasta. Jos ei osaa maan tapoja eikä puhu kieltä, voi tilannetta olla vaikea hallita.

Toki sitten voi olla poliittisia tilanteita, joissa ääriryhmät voivat olla vaaraksi turisteille, mutta kohdistuvat yleensä paikallisiin poliisiasemiin yms, ja ikävä kyllä isla mistit ovat myös hyökkäilleet paikallisten kristittyjen kimppuun. Ennen matkan varaamista kannattaa aina lukea Ulkoministeriön matkustustiedotteet, tällä hetkellä voimassa on ohje "noudata erityistä varovaisuutta".

Kiitos, kun kerroit. Arvostan sinua. Milloin viimeksi kävit siellä?

Voi siitä kauan, ennen arabikevättä, vielä Mubarakin valtakaudella. En siis osaa henkilökohtaisesti arvioida miten tilanne on muuttunut uuden hallinnon aikana. Ei varmaan parempaan päin.

Ei ainakaan kannata mennä faraoksi pukeutuneena kaduille. Eläisi ehkä n minuutin.

Mä luulen että paikalliset voisivat kuolla nauruun, tuskin muuta tapahtuisi :D

Vierailija
664/673 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Onko sinne turvallista matkustaa?

Itse koin kaiken turvalliseksi (paitsi tietysti diktatuurisen hallinnon toimet). Turistipaikoilla toki on paljon porukkaa kerjäämässä "taskurahaa" tai myymässä jotain turistikamaa, ja heidän toimintatapansa ovat melko aggressiivisia suomalaisten näkökulmasta. Jos ei osaa maan tapoja eikä puhu kieltä, voi tilannetta olla vaikea hallita.

Toki sitten voi olla poliittisia tilanteita, joissa ääriryhmät voivat olla vaaraksi turisteille, mutta kohdistuvat yleensä paikallisiin poliisiasemiin yms, ja ikävä kyllä isla mistit ovat myös hyökkäilleet paikallisten kristittyjen kimppuun. Ennen matkan varaamista kannattaa aina lukea Ulkoministeriön matkustustiedotteet, tällä hetkellä voimassa on ohje "noudata erityistä varovaisuutta".

Kiitos, kun kerroit. Arvostan sinua. Milloin viimeksi kävit siellä?

Voi siitä kauan, ennen arabikevättä, vielä Mubarakin valtakaudella. En siis osaa henkilökohtaisesti arvioida miten tilanne on muuttunut uuden hallinnon aikana. Ei varmaan parempaan päin.

Ei ainakaan kannata mennä faraoksi pukeutuneena kaduille. Eläisi ehkä n minuutin.

Mä luulen että paikalliset voisivat kuolla nauruun, tuskin muuta tapahtuisi :D

Ei kannata kokeilla siellä vallasta syöstyjä ollaan pilkattu Faraoiksi. Voivat katsoa provosoivaksi.

Vierailija
665/673 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

melekonen lelukieli :D

Vierailija
666/673 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on Kris Jennerin salaisuus eli Kardashian-klaanin vanhin sisarus, joka ei sopinut brändin muottiin joten hänet piti piilottaa ja vaientaa.

Vierailija
667/673 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

melekonen lelukieli :D

numero kuusi on muinaisegyptiksi SISU!

Vierailija
668/673 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä sijaitsee muinainen vitsikirja, joka on tyhmyyden muotoinen.

Vierailija
669/673 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloa, valoa ja hauskuutta.

Vierailija
670/673 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmasia ämpäreitä ja atreaanverkko

Vierailija
671/673 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhiä kissanbaskoja.

Vierailija
672/673 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasarja Väyrynen, Paavo: On totuuden aika.

Vierailija
673/673 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatana on suljettu sinne