Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolesteroli arvot koholla ja lääkääriin aika keskustelemaan lääkityksen aloittamisesta

Vierailija
02.11.2017 |

Jos aloitan lääkityksen, niin milloin otetaan kokeet? Voinko lopettaa lääkityksen, jos tulee sivuoireita?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työterveyslääkärin hoidossa kokeilin monta lääkettä, kunnes löytyi sopiva. Oli aina kontrollilabrat muutaman kuukauden päästä, yksi lääke aiheutti lihaskipua jalkoihin ja yksi nosti maksa-arvoja nopeasti. Ystäväni kävi julkisella lääkärillä ja hänelle tehtiin samoin. Ensimmäinen lääke ei välttämättä ole sopiva ja toimiva, mene vain rohkeasti lääkäriin.

Vierailija
22/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne tsh ja t4v pitää ainakin vuosittain kontrolloida, lääkkeen tarve voi jnkv muuttua ajan myötä. Mikäli tsh on esim yli sen 4 niin lipiditasapaino herkästi keikahtaa väärään suuntaan. Kasvisterolituotteista ( Benecol, KeijuAlentaja) osa hyötyy.

T. se ttl

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistäs arvot näkyviin trigly myös!

fp-kol 8.1

fp-kol-ldl 5.7

fp-trigly 1.31

Olen normaalipainoinen , syön terveellisesti, liikuntaa päivittäin 1-3 tuntia ja en tupakoi , alkoholia muutaman kerran vuodessa.

Ap.

aika korkeet, entä hdl?

fp-kol-hdl 1.96

Ap.

Hyvä, mut syö lisää kalaa, ni paranee vielä😊.

Vierailija
24/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä työterveyslääkärin hoidossa kokeilin monta lääkettä, kunnes löytyi sopiva. Oli aina kontrollilabrat muutaman kuukauden päästä, yksi lääke aiheutti lihaskipua jalkoihin ja yksi nosti maksa-arvoja nopeasti. Ystäväni kävi julkisella lääkärillä ja hänelle tehtiin samoin. Ensimmäinen lääke ei välttämättä ole sopiva ja toimiva, mene vain rohkeasti lääkäriin.

Ystävä aloitti lääkityksen niin aiheutti lihaskipua jalkoihin

Ap.

Vierailija
25/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

fp-kol 8.1

fp-kol-ldl 5.7

fp-trigly 1.31

Olen normaalipainoinen , syön terveellisesti, liikuntaa päivittäin 1-3 tuntia ja en tupakoi , alkoholia muutaman kerran vuodessa.

Ap.

aika korkeet, entä hdl?

Ootko kokeillu ruokavaliota?

Mulla putos merkittävästi: muutin rasvat pehmeiksi, kalaa lisää entisestään, hyviä kasvisrasvoja, marjoja, vih. hed, leseitä, maitotuott. kevensin, vähensin lihaa....Herkkujakin saa syödä mut vähemmän

Noin vuoden tämä uusi ruokavalio.

Ap.

Vierailija
26/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

fp-kol 8.1

fp-kol-ldl 5.7

fp-trigly 1.31

Ap.

Syötkö pelkkiä hiilihydraatteja kun arvot ovat tuollaiset?

Enimäkseen kasvisruokaa, aamulla kaurapuuroa ja muutaman kerran viikossa pullan kahvin kanssa.

Ap.

Puuro ja pullat veks.

Vierailija
27/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesterolilääkkeet kannattaa muuten ottaa aamulla, niin sivuoireita ei tule niin helposti

Vierailija
28/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trigly vaikuttaa hyvältä.  Sellaistakin on tullut luettua, että myös ldl voidaan jakaa kahtia, a- ja b-tyyppiin ja tuo trigly kertoo juuri siitä, viitearvon pitäisi olla alle 1,7.  Hdl:n pitäisi olla yli yhden, mutta siinäkin on sitten taas tuo hdl:n ja ldl:n suhde, mikä pitäisi olla 1:3, sekin näyttää sinulla toteutuvan. Eli eivät nuo sinun lukemasi miltään katastrofilta näytä. Pelkkä kokonaiskolesteroli ei kerro vielä yhtään mitään.

Kolesterolilla pelotellaan liikaakin. Tutkimuksissa vanhusväestöllä on todettu, että ne elävät pisimpään joilla on lievästi kohonneet arvot (miehillä5-7, naisilla 6-9). Missään tapauksessa hyvin alhaisista kolesteroliarvoista, alle kolme, ei ole mitään hyötyä. Elimistöhän tarvitsee kolesterolia.

Jos ei muita sairauksia, kuten diabetes, niin kunnon keskustelu kannattaa käydä. Oma mielipide, jos saat muulla tavoin kokonaiskolesterolin seiskan tuntumaan ja hdl/ldl suhde on hyvä, lääkitys ei kannata. Jos taas kole-lääkkeistä tulee ikäviä sivuvaikutuksia, niin noilla arvoilla en jatkaisi lääkitystä.  Mutta tietysti kuuntelet asiantuntijoita ensin.

Vierailija
29/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistaudu lässytyskohteluun... kai sinä ymmärrät että tarvitset lääkitystä, sovitaanko niin että..  jne jne..

Samaa ku mitä feikkiuutissakin telkkarissa. Lässynlässyn ku jollekki vajaalle pikkulapselle. Mutta sillä tasolla aikuiset taitavat ollakki noin keskimäärin tässä maassa....

Vierailija
30/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilja pois, lisää rasvaa, vähemmän sokeria.

D-vitamiinilisä käyttöön heti, 100 mikrogrammaa päivässä kuten jo Arvo Ylppö neuvoi yli sata vuotta sitten.

Älä missään nimessä aloita statiineja, sivuvaikutukset ovat kamalat ja usein jopa pysyvät. Lue Leino Utriaisen kirja statiinien haitoista.

Vierailija
31/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ap:n kanssa lähes identtiset arvot. Mutta tupakoin ja on vähän ylipainoa. Korkeat kolesterolit on myös geeneissä ja joskus voi olla ettei ne alene kuin lääkityksellä. Iän myötä tuppaavat vaan muuten nousemaan. Meillä äidin puolen suku joka Karjalasta on pieniä ja pyöreitä. Korkeat kolesterolit, korkeat verenpaineet, kaikki kuolleet sydänveritulppaan tai aivoveritulppaan. Osa elänyt terveellisesti, osa tupakoinut ja juonut. Mutta joka tapauksessa kaikilla on ollut nuo samat ongelmat. Koska itse myös tupakoin, ei elinajanennusteeni ole hyvä. Verenpaineet lähtivät nousuun jo 30 vee ja kolesterolit jo aiemmin. Joo, pitäisi lopettaa tupakka ja pudottaa n.10 kg painoa. Niin ja vaan syödä niitä statiineja. Elintavoille mahtaa,mutta geeneille ei.

Vierailija
32/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

fp-kol 8.1

fp-kol-ldl 5.7

fp-trigly 1.31

Ap.

Mitenkäs suku? Onko ollut aivohalvauksia tai sydäninfarkteja lähisuvussa? Minkä ikäinen olet?

Vierailija
33/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso riskisi FINRISKI laskurilla ja tee johtopäätökset sen jälkeen, alatko käyttämään lääkettä.

https://www.thl.fi/fi/web/kansantaudit/sydan-ja-verisuonitaudit/finrisk…

Vierailija
34/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso riskisi FINRISKI laskurilla ja tee johtopäätökset sen jälkeen, alatko käyttämään lääkettä.

https://www.thl.fi/fi/web/kansantaudit/sydan-ja-verisuonitaudit/finrisk…

0% tuli

Ap.

Vierailija
35/35 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilja pois, lisää rasvaa, vähemmän sokeria.

D-vitamiinilisä käyttöön heti, 100 mikrogrammaa päivässä kuten jo Arvo Ylppö neuvoi yli sata vuotta sitten.

Älä missään nimessä aloita statiineja, sivuvaikutukset ovat kamalat ja usein jopa pysyvät. Lue Leino Utriaisen kirja statiinien haitoista.

Tuo minua vähän pelottaa, jos tulee pysyviä sivuvaikutuksia.

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän