Otin D3 kapseleita 2,000IU neljä päivässä kymmenen päivän ajan
Eli siis yhteensä 8,000IU päivässä.
Pitääkö nyt pitää taukoa?
Kommentit (9)
Ne viitesuositusarvothan vedetään aina melko alas täällä Suomessa. Asuin Keski-Euroopassa ja siellä lääkäri sanoi minulle pari vuotta sitten että d-vitamiinia voi ottaa 200mg päivässä etenkin silloin kun asustelen täällä pohjoisessa. Täällä Suomessa suositus on vissiin vain 100mg?
Esimerkkinä myös se että USA:ssa ruokamarketit myyvät 5-10mg melatoniinitabletteja, ja on tutkittu ettei alle 5 mg annoksista ole edes mitään hyötyä. Täällä myydään kamalaan kiskurihintaan jotain 2mg melatoniinia ja uskotellaan ihmisille että se muka riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ne viitesuositusarvothan vedetään aina melko alas täällä Suomessa. Asuin Keski-Euroopassa ja siellä lääkäri sanoi minulle pari vuotta sitten että d-vitamiinia voi ottaa 200mg päivässä etenkin silloin kun asustelen täällä pohjoisessa. Täällä Suomessa suositus on vissiin vain 100mg?
Esimerkkinä myös se että USA:ssa ruokamarketit myyvät 5-10mg melatoniinitabletteja, ja on tutkittu ettei alle 5 mg annoksista ole edes mitään hyötyä. Täällä myydään kamalaan kiskurihintaan jotain 2mg melatoniinia ja uskotellaan ihmisille että se muka riittää.
Suomessa suositus on 10mg + vitaminoidut vähärasvaiset becelit. Jos ottaa yli 50mg niin pidetään ihan hihhulina.
Iho tuottaa optimaalissa olosuhteissa D3-vitamiinia 20000 IU 30 minuutissa.
Että se siitä yliannoksesta.
Siis suosituksethan on mikrogrammoina, ei mg.
Tuskin on haitallista tuo 200 mikrogrammaa (eli 8000 iu). Suuremmalla todennäköisyydellä lienee hyödyllistä.
Otan itse pimeänä vuodenaikana 100-200 mikrogrammaa joka päivä, useimpina päivinä 100 mcg. Olen ollut tuolla annoksella jo 3-4 vuotta. Verikokeissa D3-tasoni ovat hyvissä lukemissa ja maksa-arvoni ovat alhaiset eli hyvät. Minulta otetaan perussairauteeni käyttämäni lääkityksen takia säännöllisesti täydellinen verenkuva ja maksa-arvot.
Sana kirjoitti:
Tuskin on haitallista tuo 200 mikrogrammaa (eli 8000 iu). Suuremmalla todennäköisyydellä lienee hyödyllistä.
Otan itse pimeänä vuodenaikana 100-200 mikrogrammaa joka päivä, useimpina päivinä 100 mcg. Olen ollut tuolla annoksella jo 3-4 vuotta. Verikokeissa D3-tasoni ovat hyvissä lukemissa ja maksa-arvoni ovat alhaiset eli hyvät. Minulta otetaan perussairauteeni käyttämäni lääkityksen takia säännöllisesti täydellinen verenkuva ja maksa-arvot.
Vähän sivuun aiheesta. Oletko huomannut tuolla annoksella olevan mitään vaikutusta hiuksiin?
Hyvä kun tuli puheeksi, nyt pimeänä aikana taidankin taas ottaa 100 mg Dkolmosta, on aika väsynyt olo ollut jo monta viikkoa. Keväällä sitten alennan annosta.
Toivottavasti ette nyt kuitenkaan ole 100-200 mg syöneet. Maksimisuositushan on Suomessa tällä hetkellä 100 µg eli mikrogrammaa, eli 0,1 - 0,2 mg. Eihän siinä ole kuin tuhatkertainen ero. Jokainen saa itse tietenkin päättää mitä ja paljonko suuhunsa pistää, itse en kyllä yli 100 µg/vrk annoksia söisi. D-vitamiini on kuitenkin rasvaliukoinen vitamiini ja suurina annoksia kertyy elimistöön -> myrkytysriski.
Älä nyt tahallas maksaasi posauta