Kansanedustaja ihmettelee: Miksi 10-vuotiaan terveystiedot salataan vanhemmilta?
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201711022200505104_pi.shtml
Nykyään kun lukee lehteä, tuntuu usein siltä, että joka päivä on aprillipäivä.
Mutta ei, totta on tuokin tarina, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin.
Kommentit (8)
Kotikunnassani ei voi varata lapselle lääkäriaikaa ilman lapsen suostumusta.
Onneksi se suostumus on voimassa sitten jatkossakin kunhan sen saa lapsen tietoihin merkittyä.
Meidän piti käydä paikanpäällä terveyskeskuksessa lapsen kanssa, että suostumusmerkintä voitiin lisätä tietoihin. Sitten piti mennä kotiin varaamaan sitä lääkäriaikaa. Sitä kun ei voi tehdä terveyskeskuksessa :D
Ajan voi varata vain netissä, eikä ajanvarassysteemin mobiiliversio toimi. Siispä ajan pystyy varaamaan vain tietokoneella.
Ilman tietokonetta eläville on kuitenkin sellainen hieno mahdollisuus, että voi mennä kahdeksalta aamulla jonottamaan jonotusnumeron kanssa.
Jos hyvä tuuri käy, niin saattaa päästä kyseisen päivän aikana lääkäriin.
Itse en päässyt kun kerran kävin kokeilemassa. Vaikka hain jonotusnumeron heti kahdeksalta, oli sulkemisaikana vielä monta ihmistä jonossa ennen minua. Osa lähti sitten jonottamaan sairaalapäivystykseen ja osa meni jonnekin muualle.
Aika jännäksi on mennyt terveydenhoitojärjestelmä Suomessa.
"Linjausta tehdessä mietinnässä oli 3-15 vuoden ikähaarukka. Ministeriössä oli siis harkinnassa, että 3-vuotias olisi itse päättänyt terveydenhuollostaan. Tämä on käsittämätöntä, Honkonen toteaa."
Tämä maa on vähitellen mennyt ihan sekaisin ja lait ovat ihan solmussa ja sotkussa vastoin kaikkea logiikkaa. Meillä on paljon sääntöjä ja lakeja jotka ovat ihan nurinkurisia, täysin terveen järjen vastaisia, eivätkä palvele ketään. Laki tehdään jonkun ääritapauksen varalle ja 99 % väestöstä sitten kärsii tästä ja usein vaikeuttavat ja toimivat suojelutarkoituksesta huolimatta ihmisten etua vastaan. Hölmölästä kertovat sadut kuvaavat aitoa nyky-Suomea.
Alle 18-vuotiaa on holhottava. Miksi holhoojalta salataan holhottavan tietoja?
Raja voisi olla 13 vuodessa. Ihan älytöntä. Mitäs jos tokaisen 10-vuotiaalle, että hoida omat sairautesi, niin kuinka käy? Lasu oven takana?
Vierailija kirjoitti:
Alle 18-vuotiaa on holhottava. Miksi holhoojalta salataan holhottavan tietoja?
Ajattelin ihan samaa.
Esimerkiksi omalla kohdallani on ollut pakko toimia näin ettei vanhempi ole saanut tietoja, sillä muuten hän olisi syönyt minulle määrätyt lääkkeet itse. En tänä päivänäkään tiedä mitä minulle on pikkulapsena määrätty koska en niitä ole saanut käyttööni. Sairaus kuitenkin on potentiaalisesti tappava ilman hoitoa.
Kuitenkin vanhempi on vastuussa lapsensa hoidosta ja hyvinvoinnista! Miten se on mahdollista sokkona jos mistään lapsen asioista ei saa tietää?