Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen nyt nukkunut viikon untuvapeitolla, enkä..

Vierailija
02.11.2017 |

..ymmärrä, miten olen selvinnyt ilman! Peitto on täydellisen lämmin, mutta kuitenkin kevyt ja hengittävä. Koska peitto on paksu ja laskeutuu ilmavasti, se ei myöskään kierry ympärille ja ahdista kääntyillessä.

Tykkään nukkua melko viileässä makuuhuoneessa ja tämä on siksikin ihana. Olen nukkunut viikon aikana todella hyvin ja sikeästi, ja oikein odotan, että pääsen illalla sänkyyn peiton alle. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta ilo se on pienikin ilo.

Onko täällä muitakin untuviin ihastuneita? Seuraavaksi haluaisin ostaa untuvatyynyn. Onko hyviä tai huonoja kokemuksia eri merkkisistä untuvatyynyistä? Pitäisikö niissä olla esim. höyheniä enemmän suhteessa untuvaan, vai millainen tyyny olisi paras?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähintainen on tuollainen untuvapeitto, alkoi kiinnostamaan?

Vierailija
2/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista valita eettisesti poimittua untuvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähintainen on tuollainen untuvapeitto, alkoi kiinnostamaan?

Nyt täytyy sanoa, etten ihan tarkalleen tiedä. Sain tämän vanhemmiltani syntymäpäivälahjaksi, kun olin puhunut kiinnostuksestani hankkia tällainen. Tämä on merkiltään Joutsen. Sen perusteella, mitä aiemmin näitä ehdin tutkia, niin veikkaan että 200-250 €.

Ap

Vierailija
4/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutsenen untuvapeitto mullakin ja olen todella tyytyväinen.

Vierailija
5/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Untuva ja höyhenet

Merkittävä osa untuvista on peräisin elävänä kynityistä hanhista ja ankoista. Toimenpide on linnuille erittäin tuskallinen. Teollisuuden käyttämää pehmeää ja kuohkeaa untuvaa saadaan vain vesilinnuista, sillä kanan untuvat ovat liian helposti litistyviä vaate- ja tyynyteollisuuden käyttöön. Yhtä untuvatyynyä kohden kynitään noin kuusi elävää hanhea.

Monilla lintufarmeilla linnut ripustetaan päästään ja jalat sidotaan yhteen ennen kynimistä. Linnut ovat tajuissaan kynittäessä ja koettavat rimpuilla irti. Hanhet kynitään kolmesta viiteen kertaan elämänsä aikana, minkä jälkeen ne teurastetaan.

Hanhien elävänä kynimistä tapahtuu erityisesti Unkarissa, Kiinassa ja Puolassa. Elävänä kyniminen on kiellettyä EU:ssa, mutta koska kieltoa ei juuri valvota, tapahtuu elävien lintujen kynimistä yhä myös EU-maissa. Suomalaisissa teurastamoissa teurastettavien kanojen tai muiden lintujen untuvia ja höyheniä ei juurikaan kerätä talteen. Koriste-esineiden, hattujen, kalliimpien sulkapallojen yms. höyhenet ovat tuontitavaraa, lähinnä Aasiasta.

http://animalia.fi/muu-kuluttaminen/elainperaiset-vaatemateriaalit/

Joutsen untuvatuotteissa ei käytetä elävistä linnuista käsin nypittyä untuvaraaka-ainetta.

https://www.joutsenshop.com/news/4/untuvaraaka-aine-joutsen-vuodevaatte…

Vierailija
6/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun kesät talvet untuvapeitolla enkä pois vaihtais. Talvella lämmin, kesällä viileä <3  

Vierailija
7/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on untuva ympäri vuoden, kesäpeitto ja talvipeitto. Tosin tänä kesänä menin talvipeitolla... 

Lisäksi untuvaa petarissa. 

Koirallakin on oma untuvatäkkinsä, jonka päällä se nukkuu ja jota se rakastaa <3

Vierailija
8/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma talvipeittoni maksoi 300-400 euroa, mutta on jo 14 vuotta vanha. Koen saaneeni rahalle vastinetta, vaikka peitto alkaakin lähestyä elinkaarensa loppua. 

Vierailija
9/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Untuva ja höyhenet

Merkittävä osa untuvista on peräisin elävänä kynityistä hanhista ja ankoista. Toimenpide on linnuille erittäin tuskallinen. Teollisuuden käyttämää pehmeää ja kuohkeaa untuvaa saadaan vain vesilinnuista, sillä kanan untuvat ovat liian helposti litistyviä vaate- ja tyynyteollisuuden käyttöön. Yhtä untuvatyynyä kohden kynitään noin kuusi elävää hanhea.

Monilla lintufarmeilla linnut ripustetaan päästään ja jalat sidotaan yhteen ennen kynimistä. Linnut ovat tajuissaan kynittäessä ja koettavat rimpuilla irti. Hanhet kynitään kolmesta viiteen kertaan elämänsä aikana, minkä jälkeen ne teurastetaan.

Hanhien elävänä kynimistä tapahtuu erityisesti Unkarissa, Kiinassa ja Puolassa. Elävänä kyniminen on kiellettyä EU:ssa, mutta koska kieltoa ei juuri valvota, tapahtuu elävien lintujen kynimistä yhä myös EU-maissa. Suomalaisissa teurastamoissa teurastettavien kanojen tai muiden lintujen untuvia ja höyheniä ei juurikaan kerätä talteen. Koriste-esineiden, hattujen, kalliimpien sulkapallojen yms. höyhenet ovat tuontitavaraa, lähinnä Aasiasta.

http://animalia.fi/muu-kuluttaminen/elainperaiset-vaatemateriaalit/

Joutsen untuvatuotteissa ei käytetä elävistä linnuista käsin nypittyä untuvaraaka-ainetta.

https://www.joutsenshop.com/news/4/untuvaraaka-aine-joutsen-vuodevaatte…

Tätä en edes tiennyt, kammottavaa! Onneksi peitto on tuon merkkinen, muuten olisi todellakin mennyt yöunet. :-(

Ap

Vierailija
10/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutsenen untuvapeitto mullakin ja olen todella tyytyväinen.

Minulla kanssa. Taitaa olla ostettu vuonna 2000 tai 2001 mutta täydessä iskussa edelleen.

Vierailija
11/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan myös mun untuvapeittoa ja -tyynyä, merkki on tanskalainen ( enmuistanimeä Kronenjotain). Enemmän untuvaa on parempi kuin enemmän höyheniä. En halua enää ikinä muuta peittoa.

Vierailija
12/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutsenet meilläkin, tuhdimmat möksällä ja vähemmän tuhdit kotona. Mukava kun voi mennä mökille talvellakin ilman että on lämmöt täpöillä, ja tarkenee nukkua hyvin.  Joutsen-merkillä on myös hyvät tyynyt. Itse tykkään isommasta 60 x 80 koosta ja ei-kaikkein-pehmeimmästä mallista.

Vierailija
13/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä rakastan myös mun untuvapeittoa ja -tyynyä, merkki on tanskalainen ( enmuistanimeä Kronenjotain). Enemmän untuvaa on parempi kuin enemmän höyheniä. En halua enää ikinä muuta peittoa.

Joo, ja tämä on ollut mulla yli 10vuotta ja vallan kelpo peitto edelleen.

Vierailija
14/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis JYSKin Kronborg-peitto? 

Vierailija
15/22 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elävänä nyljettyjen tipujen kärsimys on teidän hyvien unienne takaaja.

Vierailija
16/22 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elävänä nyljettyjen tipujen kärsimys on teidän hyvien unienne takaaja.

Oletko lukutaidoton? Keskustelussa on kyllä puhuttu tästä asiasta. Toki täytyy tietää, mitkä valmistajat käyttävät eettisesti tuotettuja untuvapeittoja- tai tyynyjä ja hankkia tuote heiltä. 

Vierailija
17/22 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on untuvapeitto käytössä ympäri vuoden. Inhoan palelemista ja untuvatäkki on vaan paras. Kesällä viileä, talvella lämmin.

Vierailija
18/22 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on untuvatyynyjäkin, mutta enemmän tykkään tattariakanatyynystä. Se muotoutuu mukavasti pään alle.

Untuvapeitot voi pestä 60 asteessa, kunhan käyttää paljon vettä ja hienopesuainetta. Tärkeintä on saada nopeasti kuivaksi vaikka ulkona kevättuulessa. Pari vuosikymmentä ovat kestäneet, mutta sitten on alkanut päälliskangas kulua puhki.

Vierailija
19/22 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorsanhöynenissä nukun, päällinen puuvillaa ja todella lämmin ja tuuletan kylmäksi makkarin ja ei oo lämpöä vielä. Hankkikaa kunnon peitteet. 

Vierailija
20/22 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas nukun paremmin nyt, kun minulla on peittoina sellaisia armeijatyylisiä paksuja ja painavia huopia. Ne asettuvat miellyttävästi kehon muotojen mukaan, ja jostain syystä on miellyttävää tuntea sellainen peiton paino. Ja näin talviaikaan villasukat jalkaan kun menen nukkumaan, asunnossani ei vallitse trooppinen lämpötila (korkeintaan 20 astetta).