Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä entisiä nenäsumuteriippuvaisia?

Vierailija
02.11.2017 |

Asiaan perehtymättömälle tämä kuulostaa varmastikin naurettavalta, mutta tämähän on ihan oikea ongelma.

Olen nyt käyttänyt nenäsumutetta noin kahden vuoden ajan päivittäin. Olen aina ollut sellainen, että menen melkein paniikkiin, kun nenäni on tukossa, ja olen kipeänä käyttänyt sumutteita ongelmitta. Ne ovat olleet pelastukseni sairastaessani. Ongelma ja riippuvuus tästä tuli oikein kunnon sairastelukierteen johdosta. Sairastelin angiinaa ja poskiontelontulehdusta moneen kertaan puolentoista vuoden aikana. Sairastelu jossain vaiheessa vihdoin loppui, mutta sumute jäi.

Riippuvuuteni ei ole ennen minua juurikaan häirinnyt. Sumuttelen 3-4 kertaa päivässä, joten en mitään hirveitä määriä. Viime aikoina kuitenkin olen sisäistänyt, että minullahan on pakko olla pullo aina mukana mihin tahansa menenkin, muuten en kestä olla. Minulla on pullo töissä, kotona joka kerroksessa (3-kerroksinen talo), yksi käsilaukussa, ja lisäksi mielellään vielä varapullo.

Viime yönä heräsin keskellä yötä, enkä löytänyt sumutepulloa yöpöydältäni. Paniikissa ylös 3. kerrokseen, ei löytynyt sieltäkään. Takaisin alas, ei löydy yöpöydältä, sitten taas ylös, ei löytynyt. Takaisin alas, ja löysin rakkaan menthol-sumutteeni sängystä. Kunnon trööttäykset molempiin sieraimiin, ja huojentunut "aaaaaah-"huokaisu, ja unet voivat taas jatkua rauhallisissa merkeissä.

Ajattelin sitten aamulla herättyäni, että eiköhän tämä ole mennyt jo liian pitkälle. Mutta miten ihmeessä päästä eroon tuosta kirotusta sumutteesta, kun menee paniikkin jo ajatuksesta, että pullo on loppumaisillaan? Nenä menee siis tukkoon, ja alan panikoida. Miten olette päässeet eroon nenäsumute-addiktiosta?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä. Sairastan autoimmuuni tautia ja kun kortisoni annostani nostetaan, en tarvitse enää sumutetta. Kun taas lasketaan, menee nenä heti tukkoon. Lääkärin kommentti oli "aijaa." eli en osaa sanoa mistä johtuu tämä.

Vierailija
2/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä käytän päivittäin nenäsumutetta, koska olen huomannut nenäverenvuodon alkavan, kun en näin tee. Epäilen syynä olevan ainakin koneellinen ilmanvaihto, mikä tekee sisäilman kuvaisi. Eli en olisi huolissani riippuvuudestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä vaan lopettaa sumuttelu. Tunnistan itseäni sinun tekstistä. Jää myös nenäsumutteen käyttö päälle vaikka flunssa jo ohi. Mulla mennyt 2-3 päivää että nenä alkanut ”toimimaan” ilman sumutetta.

Vierailija
4/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä!

En osaa olla, nukkua, keskittyä jos nenä on tukossa enkä voi hengittää sen kautta.

Kierre on jatkuva. Kerran pääsin eroon, mutta sitten tuli kamala räkis ja kierre alkoi taas.

Tiedän että limakalvot herkistyvät, ja turpoavat helpommin jos käyttää sumutetta jatkuvasti, joten yritän käyttää vain yhteen sieraimeeen kerrallaan.

Ja kyllä, koska joku kuitenkin kohtaa kuittailee: nenäkannut, suolavedet, kortisonisuihkeet, kosteuttavat suihkeet, öljysuihkeet aivan kaikki on kokeiltu vuosien varrella, ja polyypit tsekattu sen seitsemän kertaa. Mun nenä on vaan tukossa.

Ja niinkuin ap, mentholsuihketta pitää olla, muut ei toimi.

Vierailija
5/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin vuosikausia Otrivin nenäsumutetta, vaikka suositus on 10 päivää.

Sairastuin noin viis vuotta sitten limakalvojen melanoomaan poskessani, jonka seurauksena posken limakalvot poistettiin, useita leikkauksia, sädehoitoa, interferonia ym....

En tiedä, eivätkä lääkäritkään tiedä syytä melanooman syntyyn, mutta epäilen jatkuvan kemiallisen altistuksen vaikuttaneen sairauteni puhkeamiseen.

Epäilen, että illalla ennen nukkumaanmenoani suihkuttama sumute valui nielusta posken limakalvoille (nukun yleensä sillä kyljellä jonka poskessa muutokset havaittiin) ja aiheuttivat solumuutokset.

En kehota ketään käyttämään nenäsumutteita pitkäjaksoisesti.

Vierailija
6/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu. monesti flunssan jälkeen vielä pitkään pitää käyttää. En saa nukahdettua jos jompi kumpi sieraimista on tukossa. Vaikka olisin täysin terve, ne joskus menevät tukkoon, varsinkin makuuasentoon siirtyessä. Suosittelisin sitä nimeltä mainitsematonta A:lla alkaa vitaalista plussa sumutetta (koitin olla mainostamatta oikealla nimellä mutten ihan onnistunut :D ) mutta kuitenkin sillä se on toiminut mulla. Huomaan nyt talvella joka kerta kun olen illalla suihkuttanut, niin aamulla nenä tuntuu megakuivalta ja sielltä irtoaa kivikovaa töhnää, mikä kertoo nenän limakalvojen kuivumisesta,.

Tää a-suihku auttaa siihen kuivuuteen ja voi jopa estää nenän tukkoon menon.

Vierailija
7/30 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa virkailijat oikein ruokkii tuota nenäsuihkeriippuvuutta. Minäkin kerroin siellä, kuinka on vaikea pärjätä ilman suihketta vaikka samanaikaisesti limakalvot verestivät jatkuvasta käytöstä. Itse suihkeessa luki, että lyhytaikaiseen käyttöön mutta silti apteekissa vain kannustettiin uusimaan resepti ja jatkamaan käyttöä - ja ottamaan siihen tueksi lisätuotteita kuten nenäkannua ja jotain kosteuttavaa ainetta.

Lopulta ostin nenäkannun ja päätin vierottautua suihkeesta sillä. En siis käyttänyt apteekin ohjeiden mukaisesti tukena vaan kokonaan vaihtoehtoisena tuotteena: nenäkannuhan tulee huomattavasti halvemmaksi sillä kuukauden nenäsuihkeen hinnalla saa kannun vuosikausiksi eteenpäin. En käyttänyt kannua lopulta kuin muutaman kerran, mutta se esti jatkuvan niistämisen ja inhottavan nenäverenvuodon johon juuri suihke oli osin syyllinen (tästä apteekissakin varotettiin). Lopulta pystyin olemaan ilman suihketta ja kannukin on nykyään vain varalla. Olen ollut nyt vuosia ilman nenäsuihketta enkä uskalla enää edes kokeilla sitä.

Vierailija
8/30 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt on vieroitushoito aloitettu. Aion päästä sumutteesta eroon sierain kerrallaan. Nyt suihkutan siis ainoastaan vasempaan sieraimeen niin kauan, kunnes oikea sierain on vieroitettu - sitten kun sierain on vieroitettu, ja se toimii taas normaalisti ilman sumutetta, ja pystyn hengittämään sen kautta kunnolla, niin on vasemman sieraimen vieroituksen aika.

Yöllä heräsin siihen, että suu oli aivan kuiva - olin sitten hengittänyt suun kautta, koska oikea sierain oli aivan tukossa. Se siitä sitten aukeni jonkin verran ihan itsestään. Vasempaakin sierainta koitan suihkuttaa niin harvoin kuin mahdollista. Viimeksi suihkautin illalla ennen nukkumaan menoa. Katsotaan kauanko täydelliseen vieroitukseen menee. :-)

ap

Vierailija
9/30 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta! Miesystävä ”opetti” minutkin tuohon tapaan ja nokkahan siinä oli sitten monta vuotta tukossa. Lopulta meni hermo ja päätin lopettaa sen sumuttelun. About yhden vuorokauden oli nenä niin tukossa ettei ilma kulkenut mihinkään suuntaan mutta kyllä se siitä aukeni kun vaan maltto kärsiä. Nykyään koitan olla flunssassakin käyttämättä sumutetta koska se kierre alkaa heti taas että menee jatkuvasti tukkoon ilman.

Vierailija
10/30 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otriviniin olin itsekin"koukussa" vuosia sitten. Lopulta vain lopetin käytön.Muutaman päivän häiritsi tukkoisuus, sitten helpotti. Edelleen, pullo on sängyn vieressä, sillä jos yöllä menee edes toinen sierain tukkoon, niin en enää kykene nukkumaan :/ Käytän sumutetta jompaan kumpaan sieraimeen ehkä kerran kuussa. Laitan myössumutetta vain ihan pikkuisen, en edes puolta koko suihkaisusta, ja sekin riittää avaamaan nenän, ja on siitä hyvä keino, että tuolloin aina  ei valu nieluun ollenkaan.

Vierailija
11/30 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin kolmen vuoden ajan sumuteriippuvainen, kunnes sain astmadiagnoosin ja kunnolliset lääkkeet. Nyt taas flunssan jälkeen jäänyt koukkuun neljässä viikossa, mutta saanu pinnisteltyä jo kolmatta päivää ilman sumutetta duactin avulla! Yksi tabletti aamuin illoin ja nenä pysyy auki. Ongelma sumutteiden kanssahan on se, että nenän limakarvot turpoavat ärsytyksestä myös osittain sumutteen takia ja kierre syntyy. Itse sain näin pysäytettyä kierteen.

Vierailija
12/30 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän allergianenäsumutetta päivittäin, se on ihan turvallinen. Työpaikan homeen takia käytän. Kannattaa kokeilla, se on ok jatkuvassa käytössä myös.

Vierailija
13/30 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vaihtanut lasten sumutteeseen ja laitan vain toiseen sieraimeen ja vain jos en saa unta. Nyt yllättäin on mennyt pari yötä jo kokonaan ilman. Ennen nukahtamista täytyy vain vaihtaa kylkeä usein ettei alempi sierain pääse kokonaan tukkeutumaan.

Nenäkannua olen kokeillut aikoinaan mutta tuntui, että se vain aiheutti myös päivätukkoisuutta.

Tsemppiä kaikille vierottautuville, päivä ja yö kerrallaan 👍

Vierailija
14/30 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin Nasolinin, Otrivinin, Vicksin ja muiden sumutteita yli 16 vuotta. Minua yritettiin vieroittaa niistä ties millä tipoilla, nenäkannulla ja muilla konsteilla useita kertoja. 

Viime talvena oli niin paha flunssa, että limakalvot vuosivat verta, nenäsumute ei toiminut ja kirveli aivan kauheasti. Menin lääkäriin ja sain jotain pillereitä, joilla nenä aukeni tunnissa. Söin sitä viikon kuurin ja sen jälkeen nenä on pysynyt auki. 

Meillä on todella kuiva sisäilma, mikä pahentaa asiaa talvisin. Niinpä minulla on ilmankosteusmittari, ilmankostutin ja kuivatan pyykit makuuhuoneessa. Olen nyt ollut 9 kuukautta ilman sumutetta. 

Suosittelen siis lääkärissä käyntiä. Valitettavasti en muista niiden pillereiden merkkiä.

Vierailija
15/30 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena nelisen vuotta riippuvainen. Lopetin kerralla kun tulin raskaaksi. Vajaan viikon oli nenä tukossa. Kannattaa lopettaa!

Vierailija
16/30 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt ollut alle vuoden nenäsuihkeriippuvainen. Jossain vaiheessa keksin vaihtaa miedompaan suihkeeseen, mutta jotenkin sitä tulee vain suihkittua enemmän kerralla, joten tokkopa tuo paljon auttoi. On kieltämättä vähän neuvoton olo. Takin taskussa kulkee aina suihkepullo mukana ja niihin menee vuodessa satoja euroja. Kesäksi haluaisin kyllä vieroittua, ettei tarvitse housun taskuihin änkeä suihkepulloja (kesällä en juuri käytä takkia).

Yritin tänään googlata apua tähän vaivaan. Jossain neuvottiin vierottamaan ensin toinen sierain. Aion yrittää tuota. Nukkuminen on kyllä varmasti hankalaa, jos ei saa happea. Samoin työnteko on erityisen hankalaa. Teen asiantuntijatyötä ja ajattelun taso kyllä laskee nopeasti, jos aivot eivät saa happea.

Vierailija
17/30 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa äkkiä lopettaa sumutteiden käyttö. Normaalisti nenä aukeaa noin parissa viikossa sumutteiden käytön lopettamisen jälkeen, tietysti pidempään käyttäneet voivat joutua odottelemaan pidempäänkin, riippuu kuinka kauan on käyttänyt (vuosia, kuukausia).

Nenä on tukossa, koska nenän limakalvot ovat tottuneet sumutteisiin. Nenän limakalvot ovat turvonneet. Nenä voi myös turvota sisältä, aiheuttaa verenvuotoa.

Vähitellen limakalvot tottuvat, etteivät saa lääkeainetta ja vähitellen nenä avautuu.

Apteekeissa kysellään ihan aiheesta sumutteen käytöstä ja se on mielestäni hyvä ja aiheellinen asia.

Pitkäaikainen sumutteiden käyttö voi johtaa siihen, että nenä menee niin tukkoon, että se joudutaan operoimaan auki.

Eli sanoisin teille kaikille, jotka käytätte sumutteita likaa, että lopettakaa niiden turha käyttö.

Vierailija
18/30 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä!

Käytin aikoinaan Nasolinia, Otrivinia ja lopulta Vicksiä vuoden verran. Kaupassakin piti olla sumutepullo taskussa.

Pääsin lopulta eroon kun kärsin ilman sumutteita n. viikon verran (jonka jälkeen menin lääkäriin, koska nenä oli aivan ummessa) joka määräsi Flixonasea (joka on siis allergiaan tarkoitettu sumute, ihan reseptivapaa).

Limakalvot rauhoittuvat parissa viikossa.

(Nykyään en ole juurikaan flunssassa. Ainoastaan nyt kun sairastin koronan, käytin pitkästä aikaa ihan hiukan Otrivinia hirveän pelon vallassa.)

Tsemppiä!!!

Vierailija
19/30 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa äkkiä lopettaa sumutteiden käyttö. Normaalisti nenä aukeaa noin parissa viikossa sumutteiden käytön lopettamisen jälkeen, tietysti pidempään käyttäneet voivat joutua odottelemaan pidempäänkin, riippuu kuinka kauan on käyttänyt (vuosia, kuukausia).

Nenä on tukossa, koska nenän limakalvot ovat tottuneet sumutteisiin. Nenän limakalvot ovat turvonneet. Nenä voi myös turvota sisältä, aiheuttaa verenvuotoa.

Vähitellen limakalvot tottuvat, etteivät saa lääkeainetta ja vähitellen nenä avautuu.

Apteekeissa kysellään ihan aiheesta sumutteen käytöstä ja se on mielestäni hyvä ja aiheellinen asia.

Pitkäaikainen sumutteiden käyttö voi johtaa siihen, että nenä menee niin tukkoon, että se joudutaan operoimaan auki.

Eli sanoisin teille kaikille, jotka käytätte sumutteita likaa, että lopettakaa niiden turha käyttö.

Joo, auttaa paljon tämmönen kommentti. Lopettamista tässä varmaan yritetäänkin. Ei ap.

Vierailija
20/30 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, auttaa paljon tämmönen kommentti. Lopettamista tässä varmaan yritetäänkin. Ei ap.

En voi sille mitään, jos otit sen negatiivisena. Kyllä mä sen tiedän, että useat yrittävät lopettaa. Tuo kommentti oli tarkoitettu sellaisille, jotka eivät välitä haitoista eivätkä ymmärrä miksi se nenä on jatkuvasti tukossa. Ei tarvitse ottaa kaikkea henkilökohtaisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi