Onko täällä entisiä nenäsumuteriippuvaisia?
Asiaan perehtymättömälle tämä kuulostaa varmastikin naurettavalta, mutta tämähän on ihan oikea ongelma.
Olen nyt käyttänyt nenäsumutetta noin kahden vuoden ajan päivittäin. Olen aina ollut sellainen, että menen melkein paniikkiin, kun nenäni on tukossa, ja olen kipeänä käyttänyt sumutteita ongelmitta. Ne ovat olleet pelastukseni sairastaessani. Ongelma ja riippuvuus tästä tuli oikein kunnon sairastelukierteen johdosta. Sairastelin angiinaa ja poskiontelontulehdusta moneen kertaan puolentoista vuoden aikana. Sairastelu jossain vaiheessa vihdoin loppui, mutta sumute jäi.
Riippuvuuteni ei ole ennen minua juurikaan häirinnyt. Sumuttelen 3-4 kertaa päivässä, joten en mitään hirveitä määriä. Viime aikoina kuitenkin olen sisäistänyt, että minullahan on pakko olla pullo aina mukana mihin tahansa menenkin, muuten en kestä olla. Minulla on pullo töissä, kotona joka kerroksessa (3-kerroksinen talo), yksi käsilaukussa, ja lisäksi mielellään vielä varapullo.
Viime yönä heräsin keskellä yötä, enkä löytänyt sumutepulloa yöpöydältäni. Paniikissa ylös 3. kerrokseen, ei löytynyt sieltäkään. Takaisin alas, ei löydy yöpöydältä, sitten taas ylös, ei löytynyt. Takaisin alas, ja löysin rakkaan menthol-sumutteeni sängystä. Kunnon trööttäykset molempiin sieraimiin, ja huojentunut "aaaaaah-"huokaisu, ja unet voivat taas jatkua rauhallisissa merkeissä.
Ajattelin sitten aamulla herättyäni, että eiköhän tämä ole mennyt jo liian pitkälle. Mutta miten ihmeessä päästä eroon tuosta kirotusta sumutteesta, kun menee paniikkin jo ajatuksesta, että pullo on loppumaisillaan? Nenä menee siis tukkoon, ja alan panikoida. Miten olette päässeet eroon nenäsumute-addiktiosta?
Kommentit (30)
Sain ohjeet nenä- ja kurkkutautien lääkäriltä. Suolasuihketta voi käyttää. Siis nenäsumute, joksa sisältää vain suolaa ja vettä. Lisäksi hoitava öljysuihke. Ei aiheuta sitä riippuvuutta, että nenä on aina tukossa jos ei käytä. Näillä sai myös limakalvot hoidettua kuntoon liian pitkään jatkuneen nokkaa avaavan lääkkeen käytön jälkeen. Kuukausi näillä ohjeilla ja ongelma oli poissa.
Nyt pääsin eroon tuosta riippuvuudesta.
Tietämätön ihminen saattaa sanoa, että "kannattaa vaan lopettaa". Kokemuksesta voin kertoa, että elämä on täysin mahdotonta, jos ei pysty hengittämään.
Vaihdoin ensin lasten sumutteeseen, joka on miedompi. Sen jälkeen aloin suihkuttaa ainoastaan vasenta sierainta, jolloin oikea pääsi paranemaan. Samalla yritin vähentää sen vasemman sieraimenkin suihkuttamista. Lopulta uskalsin yrittää nukkua yhden yön yli ilman suihkuttamista. Sen jälkeen en enää turvautunut nenäsuihkeeseen.
Kaikista yrityksistäni paras kikka oli tuo ainoastaan toisen sieraimen suihkuttaminen. Sillä pääsin eroon.
Joskus jäin myös koukkuun. Nenä oli ihan jäätävän tukossa, jos ei saanut sumutetta. Sitä oli siis pakko käyttää, ja kierre oli valmis. Mulla sama, etten pysty nukkumaan jos nenä tukossa ja helposti ahdistun paniikkikohtauksen partaalle jos vaikea hengittää. Mä pääsin kierteestä irti niin, että käytin vain lasten suihketta (miedompaa) ja ensin harvensin käyttöä niin että sumutin vain ennen nukkumaan menoa, päivällä oli helpompi kärvistellä tukkoisen nenän kanssa (siihen muuten auttaa ulkoilu) ja sitten kun pärjäsin sumuttamalla vain kerran vuorokaudessa eli iltaisin, vähensin niin että sumautus vain yhteen sieraimeen, siihen joka enemmän tukossa. Ja lopulta vain päätin lopettaa nekin. Vähennä siis ensin käyttöä, ja sen jälkeen lopeta.
Suolasuihke ei aiheuta riippuvuutta, mutta pitää nenän auki.
Täällä yksi riippuvainen kyselee neuvoja. Tuliko teille ketkä käyttivät vuosia mitään oireita? Mulla on kokoajan semmonen flunssanen olo, kurkku on käheä(johtuu varmaa siitä kun tuo kuivattaa hengitystiet?) ja sylkirauhaset on kanssa välillä kipeät ja turvoksissa… onko muilla ollut samaa? Epäilen että tämä on sitä lääkenuhaa..
Otrivin Menthol, sitä on pakko saada, muuten ei pysty hengittämään. Duact on hyvä, mutta siitä tulee muuten jännä olo välillä, eikä sitä varsinkaan voi käyttää pitkään.
Pääsin eroon nenäkannun ja apteekista saatavan hoitosuihkeen avulla. Hoitosuihke laittaa limakalvot kuntoon ja nenäkannulla sieraimet pysyivät auki. Pikkuhiljaa nenäkannun käyttö harveni ja hoitosuihkeestakin pääsin eroon. Nykyään, kun flunssa iskee, käytän vain nenäkannua. Se ei auheuta riippuvuutta ja auttaa akuutissa tukkoisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa äkkiä lopettaa sumutteiden käyttö. Normaalisti nenä aukeaa noin parissa viikossa sumutteiden käytön lopettamisen jälkeen, tietysti pidempään käyttäneet voivat joutua odottelemaan pidempäänkin, riippuu kuinka kauan on käyttänyt (vuosia, kuukausia).
Nenä on tukossa, koska nenän limakalvot ovat tottuneet sumutteisiin. Nenän limakalvot ovat turvonneet. Nenä voi myös turvota sisältä, aiheuttaa verenvuotoa.
Vähitellen limakalvot tottuvat, etteivät saa lääkeainetta ja vähitellen nenä avautuu.
Apteekeissa kysellään ihan aiheesta sumutteen käytöstä ja se on mielestäni hyvä ja aiheellinen asia.
Pitkäaikainen sumutteiden käyttö voi johtaa siihen, että nenä menee niin tukkoon, että se joudutaan operoimaan auki.
Eli sanoisin teille kaikille, jotka käytätte sumutteita likaa, että lopettakaa niiden turha käyttö.
Itselleni äkkiä lopettaminen ei olisi onnistunut, en olisi voinut nukkua nenä tukossa ja muutenkin olisi ahdistanut. Lopetin pikkuhiljaa vähentämällä, kokonaisen suihkauksen sijaan laitoin vain hyvin pienen määrän (en siis painanut ihan pohjaan) ja tällä tavalla pääsin pikkuhiljaa eroon ilman turhaa kärsimistä.
Peukutan tälle.
Olin käyttänyt yli vuoden Otrivinia, joka sai alkunsa flunssasta. Päätin helpottaa hengittämistä kyseisellä aineella ja vajaan viikon jälkeen limakalvot eivät palautuneet enää ilman tätä ainetta.
Siitä alkoi rahan kantaminen apteekkiin, koska tämä pullo piti löytyä yöpöydältä, laukusta, työpaikalta etc.
Nyt kun minulle tuli flunssa, joka ei ottanut loppuakseen, menin lääkäriin.
Lääkäri suositteli nenäkannua ja määräsi lääketippoja nenään.
Vähättelin mielessäni näitä hoitomuotoja, mutta välittömästi 1.huuhtelukerran jälkeen ja laitettuani tipat, en ole kertaakaan käyttänyt Otrivinia.
Tänään lensi kaikki 4 pulloa roskiin, eikä koskaan enää!!
*Vahva suositus kaikille jotka haluatte siitä eroon -> nenäkannu ja lääkäriltä tarvittaessa nenätippoja*.
Minä. Jouduin jopa ensiapuun. Duact auttoi ja nollatoleranssi nenäsumutteille. Se on vaikeaa, mutta niin on niiden kanssa addiktiosuhteessa eläminenkin.