Kiinnostiko sinua koulussa oikeinkirjoitus?
Ahdistaa joskus kun av-palstalla tartutaan pieniinkin kirjoitusvirheisiin varsin hanakasti. Asiasisältö unohtuu kun huomataan yhdyssanavirhe, siitä on niin kiva päästä huomauttamaan. Itseltäni jää joskus kokonaan kommentti lähettämättä, jos en ole varma menikö varmasti kieliopillisesti kaikki oikein.
Minä pidin koulussa ainekirjoituksesta, mutta en muista että olisin ollut erikoisemminkaan tarkka oikeinkirjoituksesta - varsinkaan toisten tekstejä lukiessa.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnosti, ja mulle se oli aina helppoa.
Sama homma. Suomea on ihan yhtä helppoa kirjoittaa oikein kuin väärinkin. Väärin kirjoittaminen on tyhmyyttä ja laiskuutta.
Eipä se nyt kummemmin kiinnostanut, olipahan vain itsestään selvää. Samalla vaivalla kirjoittaa oikein kuin väärinkin. Itse asiassa yleensä oikein kirjoittaminen on helpompaa. Kuka tahansa, joka on joskus lukenut jotain, osaa kyllä olla kirjoittamatta jalka pallo, perjaate, Ruotsalainen tai enään.
En kommentoi täällä jotain yksittäistä virhettä, koska niitähän tekevät kaikki. Sen sijaan joskus olen huomauttanut siitä, että aloitus tai kommentti on lähes käsittämätön tai todella vaikea lukea. Täällä on tosiaan viestejä, joiden pointtia ei ymmärrä, vaikka yrittää. Useimmiten sekava sisältö kulkee käsikkäin lukuisten oikeinkirjoitus- ja kielivirheiden kanssa. Pahimpia ovat kappalejaon puuttuminen pitkässä viestissä, kaikkien pilkkujen puuttuminen tai runsaat ylimääräiset pilkut, pielessä olevat pronominien viittaussuhteet yms.
Eikö tuo AV:llä jatkuvasti toistuva toisen ihmisen heikkoon itsetuntoon tarttuminen ole myös ad hominemia?
Kiinnosti. Äidinkieli 10 ja Laudatur. Täällä kirjoitan tahallani slangia, puhekieltä, kieliopillisesti väärin, jotta kukaan ei tunnista minua. Mitä korkeasti koulutettu ihminen muka oikeasti tekee AV-palstalla? 😂
Eihän hengittämisenkään tarvitse erityisesti kiinnostaa, sitä tekee luonnostaan ja häiriöt alkavat ahdistaa.