Oikeasti, mikä siinä lapsettomuudessa on niin kamalaa?
Ymmärrän, että pettymys iskee, kun ei saa jotakin, mitä haluaa, mutta kyllä aikuisen ihmisen pitäisi päästä noista yli. Elämässä kun on paljon muutakin kuin lapsiperhe-elämää. Itse asiassa enimmäkseen muuta.
Lapseton, miksi elämäsi on vuosia myöhemminkin surusta halvaantunut?
Kommentit (18)
Ei mikään, ei todellakaan mikään. Itse keksin nolla (0) huonoa asiaa ja lukuisia hyviä asioita.
Koska tajuan, että kukaan ei aja asioitani kun olen tutiseva vanhus. Kukaan ei käy auttelemassa eikä katsomassa kun mätänen vaipoissani vanhainkodissa.
Sehän on vain hyvä juttu, ettei ole lapsia vaivoina. Elämä on paljon helpompaa ja vapaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska tajuan, että kukaan ei aja asioitani kun olen tutiseva vanhus. Kukaan ei käy auttelemassa eikä katsomassa kun mätänen vaipoissani vanhainkodissa.
Tutkimusten mukaan lapsettomat eivät ole myöhemmällä iälläkään yhtään sen yksinäisempiä kuin lapsia hankkineet.
Itse kyllä lähden täältä, kun olen tuossa tutisevassa vanhusvaiheessa.
Lapsettomuushan on ihan huippua! Onnellisten ihmisten tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Öööööö.... Jos haluat lapsia tuon takia niin tulet kyllä pettymään. Vai kuinka usein itse olet käynyt mummoa katsomassa? Jaa että viimeksi jouluna ja pääsiäisenä? NiiiiinPÄ.....
Vierailija kirjoitti:
No eipä käy niitäkään vanhuksia kukaan katsomassa, joilla on lapsia. Pikemminkin voi olla jopa pahempi, kun on aikuisia lapsia. He eivät käy katsomassa tai pidä seuraa, mutta auta armias, kun palvelutalossa mietitään saattohoitoa, niin johan läheiset pistää kapuloita rattaisiin. Täysin vegetatiivisessa tilassa olevaa asuntolassa yksin makaavaa vanhusta kituutetaan hengissä, kun jälkikasvu ei suostu päästämään irti. Tämä on niin surullista. Mummeli tai pappa itse on saattanut jo vuosia sitten toivoa, että saisi kuolla pois, mutta lapset eivät anna kuolla, mutta eivät toisaalta yritä edes parantaa äitinsä tai isänsä elämänlaatuakaan.
Lapsiperhe-elämä tuo niin paljon sisältöä elämään. Kyllä ne lautapelit alkaa puuduttaa jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä katkerampaa se on sitten, kun on lapsia ja lastenlapsia, mutta kukaan ei ehdi poiketa kuin pari kertaa vuodessa.
Eiköhän tää lapset-vela keskustelu ole muutamaan kertaan käyty.
Vierailija kirjoitti:
Mä en hankkinut lapsia omaksi jatkeekseni enkä minun vanhuutta varten. Halusin lapsia ja minulle niitä suotiin. Ihania ihmisiä, jonka kasvua on ollut huikea seurata. Mutta heillä on ihan oma elämä ja he ovat minulla toistaiseksi lainassa ja minun vastuulla. Sitten kun minä oon vanha, heillä ei ole velvollisuuksia minua kohtaan. Jos haluavat auttaa, tekevät sen ihan silkasta rakkaudesta, vapaaehtoisesti.
Ymmärrän hyvin lapsettomuuden tuskan. Lisääntyminen on luonnollinen asia. Rakkaus lapseen on jotain ihan erilaista kuin mikään muu rakkaus. On luonnollista haluta lapsia. On luonnollista surra jos niitä ei saa. Ihan yhtä luonnollista on olla haluamatta tai hankkimatta, mutta nämä kaksi asiaa kun ei sulje pois toisiaan. Mikä sulle toimii, ei toimi toisella. Deal with it.
Ei kai, jos se on oma valinta. Veikkaan, että sinä olet niitä jotka ovat syntyneet kultalusikka suussa ja kultaiset geenit saaneena, joten et voi ymmärtää niitä syitä joista ihmiset on ei-vapaaehtoisesti lapsettomia.
AP, sovitaanko, että sun lapset tulee asumaan meille? Eihän se nyt niin kamalaa voi olla?
Eikö tänne voisi laittaa niitä lämmitettyjä vauvalaatikoita mitä tuolla muualla päin Eurooppaakin on, eli ne jotka saa lapsen eivätkä halua sitä tai pysty pitämään sitä, vievät lapsen laatikkoon nimettömänä ja se annetaan sellaisille jotka pystyvät tarjoamaan lapselle rakastavan kodin.
Nuo on hyvin suosittuja Saksassa muun muassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tänne voisi laittaa niitä lämmitettyjä vauvalaatikoita mitä tuolla muualla päin Eurooppaakin on, eli ne jotka saa lapsen eivätkä halua sitä tai pysty pitämään sitä, vievät lapsen laatikkoon nimettömänä ja se annetaan sellaisille jotka pystyvät tarjoamaan lapselle rakastavan kodin.
Tykkäisit käyttää hyväksi epätoivoisessa tilanteessa olevia ihmisiä? Suomessa ei tarvita tuollaisia, koska meillä on hyvä neuvolajärjestelmä ja tukea tarjolla, rahallisesti ja henkisesti. Noihin luukkuihin lapsensa jättävät ovat usein köyhiä ja sairaita maahanmuuttajia, jotka ovat yksin eivätkä saa apua mistään.
Vierailija kirjoitti:
Miten sellainen tilanne tulisi että laatikkoa tarvitaan? Jos ei vauvaa halua niin kyllä se tullaan hakemaan pois.
Sulla ilmeisesti on lapsia.
(Niin on mullakin, mutta ymmärrän kyllä, että lapsettomuus voi olla kamalaa)