Apua, mun kroppa on alkanut tätiytymään!
Olin 35-vuotiaana kolmannen lapsenkin jälkeen vielä ihan solakka ja kurvikas. Nyt päälle neljäkymppisenä jostain alkanut kertyä ihmeellistä läskiä vyötärölle, joka on siis häviämässä ja maha on ällö röllykkä. Samalla jalat ja perse kaventuneet; lihasmassa vähentynyt niissä. Minusta on tulossa tätimäinen pötkylä tikkujaloilla - yhyyy.. Onko jotain vielä tehtävissä??
Kommentit (51)
No, kyllä se menopaussikroppa tahtoo keski-iässä tulla kaikille. Itsellenikin, vaikka kuntoilen paljon ja myös 3 salitreeniä viikossa. Minusta se on vain pukeutumisjuttu, täytyy opetella vähän erilainen tyyli että näyttää kivalta. Tosiaan, jos sitä painoa ei päästä kovasti nousuun, vaan se vain asettuu eri tavalla, eli tissit, takapuoli ja reidet pienenee ja keskivartalo isonee, niin kyllä sen vaatteilla saa hoidettua niin että näyttää hoikahkolta taas, joskaan ei enää nuoruuden kurvikkaalta.
Jotain on tehtävissä, mutta se tosiaan vaatii sitä, että ihan oikeasti teet jotain.
Jaloista lähtee lihasmassaa iän myötä, ja rasvaa alkaa kertyä helpommin ja helpommin keskivartaloon. Jalkoihin saa rakennettua lisää lihasmassaa kun tekee rankkoja kyykkysettejä punttisalilla, juoksee mäkitreenejä ja ajaa vauhdilla pyörälenkkejä. Mitä vyötärölihavuuteen tulee, niin nelikymppisenä on vaan oikeasti pakko siistiä ruokavaliota, ja miettiä tarkemmin mitä syö.
Jos on istumatyö, pitää olla jokin säännöllinen liikuntaharrastus, muuten läski kerääntyy vyötärölle - sukupuoleen katsomatta.
Kyllä se kaikille tapahtuu, myös treenaaville. Ainoa vaihtoehto on olla ihan alipainoisen laiha, mutta silloin taas alkaa 40+:na näyttää kuivettuneelta mummolta, ikäistään vanhemmalta. Paljon parempi se vähän tasapaksu pötkylä, sen voi sentään vaatteilla peittää ja hämätä jopa vanhoja muotoja takaisin.
Kyllä se ihan totta on mitä Catherine Deneuve aikoinaan sanoi, että neljänkympin jälkeen on valittava kroppa tai naama, molempia ei voi saada. Eli jos on kovin rasvaton, kroppa on parempi mutta naama kuiva luiseva rusina. Jos on naama edelleen nuorekkaan pyöreä, sitten on rasvaa keskikehossa, jonne ihan luonnollinen hormonitoiminta esivaihdevuosi/vaihdevuosi-iässä sen ohjaa.
Sillä on ihan syynsä, miksi sanotaan, että se kapea vyötärö + leveämpi lantio on hedelmällisyyden merkki. Koska se johtuu niistä hedelmällisyyshormoneista. Ja kun ne alkaa keski-iässä hiipua, hedelmällisyyden merkit ulkonäöstä häviää. Kuntoilipa tai ei. Ja se on ihan ok minusta. Mukava tämä uusi elämänvaihe, jossa ei tarvi enää miettiä miesten silmän viehättämistä ollenkaan, eikä kukaan ahdistele eikä kommentoi.
- n 51 v
Vierailija kirjoitti:
Luonto on tarkoittanut neli-viisikymppisten naisten muuttuvan hiljalleen epäviehättäviksi miesten silmissä. Muutama tuhat vuotta sitten nelikymppinen nainen oli ikäloppu mummo ja liian elämän kuluttama ja riskaabeli enää äidiksi uusille vauvoille. Siksi evoluution vuoksi kehitys kohti tasapaksua pötkylää kaulaheltalla on väistämätöntä, kun neljäs vuosikymmen pärähtää käyntiin. Oikein rajusti laihduttamalla voi ehkä välttää jenkkakahvoja ja kaksoisleukaa, mutta sitten toisaalta alkaa näyttää kuivalta rusinalta. Sorry naiset, kaksikymppiseksi neidoksi ei ole paluuta :(
Juuri näin! En ymmärrä tätä valitusta siitä että muuttuu. Se kuuluu elämään: niin ihmisillä kuin eläimilläkin. Meillä on oma elinkaaremme ja siihen kuuluu sekä henkinen muuttuminen että fyysinen muuttuminen. Ja mitä ihmisen fyysiseen muuttumiseen tulee (molemmilla sukupuolilla), niin ensin ollaan lapsia, sitten kehitytään murrosikäiseksi, sitten nuoreksi aikuiseksi ja huom: tämä vaihe ei kestä vuosikymmeniä vaan ehkä noin 10 vuotta, 15 korkeintaan, sitten tulee keski-ikä ja ollaan erilaisia kuin edellisessä elämänvaiheessa ja lopulta vanhuus ja taas muututaan!
Eivät kaikki tätiydy, esim. Suzanne Innes-Stubb, joka urheilee paljon. Uskon, että suomalaiset naiset vain jotenkin luovuttavat. Antavat itsensä muuttua keski-ikäisen näköisiksi, leikkauttavat helpon, lyhyen tukan ja jättävät harmaat värjäämättä, pitävät mukavia kenkiä ja vaatteita. Se ei ole Suomessa epänormaalia eikä paheksuttavaa. Itse yritän vähän taistella vielä tätiytymistä vastaan liikkumalla paljon, mutta veltostuvalle iholle ei mahda mitään.
Naiset tosaan rupsahtaa siinä 30 korvilla, miehet vain paranee tuonne 60 tienoille.
Ikä näkyy ei sille mitään voi. Moni salilla käyvä on sellainen tasapaksu pötkylä. Hoikilla taas ryppyiset ihot roikkuu, sellaista ohutta nahkaa. Ikää tulee, kroppa muuttuu. Kannattaa tottakai kuntoilla ja pitää omasta kehosta huolta mutta kaikilla se ikä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Naiset tosaan rupsahtaa siinä 30 korvilla, miehet vain paranee tuonne 60 tienoille.
Ei pidä paikkaansa. Monet naiset pysyvät hoikkina, naisellisina ja viriileinä 70-vuotiaaksi asti, kun taas miehillä lerpahtaa usein jo ennen 50 ikävuotta. Moni nainen joutuu 45:na ottamaan itselleen 3-kymppisen rakastajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tosaan rupsahtaa siinä 30 korvilla, miehet vain paranee tuonne 60 tienoille.
Ei pidä paikkaansa. Monet naiset pysyvät hoikkina, naisellisina ja viriileinä 70-vuotiaaksi asti, kun taas miehillä lerpahtaa usein jo ennen 50 ikävuotta. Moni nainen joutuu 45:na ottamaan itselleen 3-kymppisen rakastajan.
"Monet naiset pysyvät hoikkina, naisellisina ja viriileinä 70-vuotiaaksi asti"
No niin, nyt alkaa mennä jo täysin fantasioinnin puolelle. Koitetaan nyt pitää nämä jutut edes jotenkin kiinni tässä todellisuudessa missä me elämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tosaan rupsahtaa siinä 30 korvilla, miehet vain paranee tuonne 60 tienoille.
Ei pidä paikkaansa. Monet naiset pysyvät hoikkina, naisellisina ja viriileinä 70-vuotiaaksi asti, kun taas miehillä lerpahtaa usein jo ennen 50 ikävuotta. Moni nainen joutuu 45:na ottamaan itselleen 3-kymppisen rakastajan.
"Monet naiset pysyvät hoikkina, naisellisina ja viriileinä 70-vuotiaaksi asti"
No niin, nyt alkaa mennä jo täysin fantasioinnin puolelle. Koitetaan nyt pitää nämä jutut edes jotenkin kiinni tässä todellisuudessa missä me elämme.
Tuo riippuu ihan yhteiskuntaluokasta, mitä ympärillään näkee.
3-kymppiset miehet ovat kiimaisena perässä, kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tosaan rupsahtaa siinä 30 korvilla, miehet vain paranee tuonne 60 tienoille.
Ei pidä paikkaansa. Monet naiset pysyvät hoikkina, naisellisina ja viriileinä 70-vuotiaaksi asti, kun taas miehillä lerpahtaa usein jo ennen 50 ikävuotta. Moni nainen joutuu 45:na ottamaan itselleen 3-kymppisen rakastajan.
"Monet naiset pysyvät hoikkina, naisellisina ja viriileinä 70-vuotiaaksi asti"
No niin, nyt alkaa mennä jo täysin fantasioinnin puolelle. Koitetaan nyt pitää nämä jutut edes jotenkin kiinni tässä todellisuudessa missä me elämme.
Tuo riippuu ihan yhteiskuntaluokasta, mitä ympärillään näkee.
3-kymppiset miehet ovat kiimaisena perässä, kokemusta on.
Kiimaiset kollit pyörii edelleen ympärillä varmaan siksi, koska olen niin seksikäs ja upea! T. Marja-Terttu 75v.
Jep.Miten tehdä rankkoja kyykkytreenejä, kun polvet ei enää kesyä...
Vierailija kirjoitti:
Jep.Miten tehdä rankkoja kyykkytreenejä, kun polvet ei enää kesyä...
Kyykky ei ole edes mikään paras pakaraliike. Lantionnostoa ja maastavetoa vaan kehiin. Keskivartalon saa pysymään linjakkaana pilateksella.
T. 45-v. kapealla vyötäröllä ja pyöreällä takapuolella
Vierailija kirjoitti:
Jep.Miten tehdä rankkoja kyykkytreenejä, kun polvet ei enää kesyä...
Mulla on paskana polvet sekä olkapäät, että ei voi tehdä niitä punnerruksiakaan mitä joku suositteli😅
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä se menopaussikroppa tahtoo keski-iässä tulla kaikille. Itsellenikin, vaikka kuntoilen paljon ja myös 3 salitreeniä viikossa. Minusta se on vain pukeutumisjuttu, täytyy opetella vähän erilainen tyyli että näyttää kivalta. Tosiaan, jos sitä painoa ei päästä kovasti nousuun, vaan se vain asettuu eri tavalla, eli tissit, takapuoli ja reidet pienenee ja keskivartalo isonee, niin kyllä sen vaatteilla saa hoidettua niin että näyttää hoikahkolta taas, joskaan ei enää nuoruuden kurvikkaalta.
Mut hei arvon kohtalotoverit. Älkää vaipuko epätoivon partaalle! Vaihdevuosien jälkeen on helpohko palautua jälleen sitä edeltäviin muotoihin, mitä se nyt kullakin perintötekijöiden mukaan tarkoittaakin. Puhun kokemuksesta.
Kuusikymppisenä pudotin yli 10 kg painoa ihan vaan liikkumalla päivittäin. Esim. tunnin parin kävelylenkkejä päivittäin, kotijumppaa fysioterapeutilta saamieni ohjeiden mukaan. Niihin sisältyi huolellinen ja rauhallinen venyttely aina jumpan jälkeen. Olo oli kuin nuorella minulla jälkeenpäin. Älkää koskaan venytelkö kylmiä lihaksia.
Mutta kylmä totuus on, että katsomalla äitiänsä menopaussissa ja sen jälkeen näet itsesi. Minulla on raivokkaasti painonsa samalaisena pitänyt äiti. Jos tuli (jopa!) kilo tai kaksi, alkoi tiukka laihduttaminen. Hoikan on näemmä hyvin vaikea saada paria kiloa pois. Ei oikein ole, mistä vähentää syömistä. Äitini siirtyi syömään omenoita, porkkanoita, lanttua jne.
Minusta tuli lähes samanlainen. Kauhea morkkis, jos paino nousee muutamankin kilon ja sitten laihdutetaan ne pois. Se hyvä puoli painon suurinpiirten samana pitämisessä on, että vaatekoko ei muutu. Siinä säästää muuten pitkän euron.
Kaikki te olette hyviä ja kelpaavia ihmisiä olitte minkäpainoisia ja pituisia tahansa. Se on rikkautta se.
Mä käyn salilla 4 krt/vko, nyt pitäisi ottaa kävelylenkit vielä mukaan. Pari vuotta karmeita selkävaivoja ollut ja kyllä sen kropassa huomaa, kun ei ole päässyt normaalisti liikkumaan. Onneksi mulla aika hyvin kroppa ottaa vastaan treeniä ja tykkään siitä hommasta, joten kyllä tässä vielä kuosiin pääsee. Jalat etenkin nopeasti muotoutuu, mulla haastavin tuo olkapääosasto, sinne on aina ollut hankala saada muotoa
N49
Vittukuperselevis. T. Fat I'm Diarra