Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidit! Kuinka paljon olette erossa taaperoistanne?

Vierailija
30.10.2017 |

Harrastuspiirissäni on kolmekymppinen äiti, jonka 1-vuotias poika on kokopäiväisesti päiväkodissa. Äiti käy 2-3 krt viikossa harrastamassa iltaisin 3 tuntia kerrallaan. Äiti on aktiivinen järjestöihminen ja on usein 2-3 yötä pois kotoa kaikenmaailman koulutusten, kokousten ja tapahtumien vuoksi. Lähes joka viikonloppu (ainakin neljä viidestä) on ohjelmaa, jolloin on usein koko päivän tai yönkin pois.

Poikaa hoitaa isä, isovanhemmat, äidin sisko ja usein myös ulkopuolinen hoitaja.

Siihen en nyt ota kantaa, onko isä, sukulainen tai lastenhoitaja yhtä hyvä hoitaja kuin äiti, mutta kiinnostaa tietää, onko tämä kuinka yleistä ja hyväksyttävää?

Kyseisen äidin anoppi on ilmoittanut että hän ei enää hoida poikaa, vaan äidin tulee ryhdistäytyä ja hoitaa lapsi itse. Äiti, vaikka en edes tunne häntä hyvin, avautuu tästä minulle odottaen myötätuntoa. Mielestäni anoppi on oikeassa.

Itselläni on kaksi tytärtä, enkä olisi voinu kuvitellakaan olevani noin paljoa pois heidän luotaan.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän olen erossa 1 1/2-vuotiaasta. Isä hoitaa muutamia kertoja viikossa pari tuntia, joskus mummo saman verran. Kuulostaa aika järkyttävälle tuo aloittajan kertoma tilanne mutta ehkä isä on sitten enemmän lapsen kanssa (toivottavasti).

Isä hoitaa? Siis olette eronneet?

Vierailija
22/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se äiti sitten sanoi, kun kerroit, että olet anopin kanssa samaa mieltä?

Koska en tunne äitiä kovin hyvin, sanoin vain, että minustakin tuo kuulostaa paljolta. Johon hän voimakkaana persoonana kauhoi selityksiä selityksien perään. "Lapseni tykkää olla hoidossa, ei hän edes huomaa kun tulen takaisin". "Se tekee hyvää hänelle, hänestä on kasvanut niin sosiaalinen".

Siksi oikeastaan aloituksen tein, kun jäi kalvamaan alakynteen jääminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useissa muissa maissa on perhekäsityskin paljon suurempi kuin Suomessa ja lapset ovat pienestä pitäen myös muiden kuin äidin kanssa.

Suomessa ihmetellään vielä vuonna 2017 voiko isä  olla yhtä hyvä vanhempi kuin äiti. Toivottavasti se 6+6+6 malli menee läpi ja täälläkin herätään siihen, että vanhempia on  kaksi. Tosin tällä hallituskaudella akavakaan ei sitä usko saavansa läpi.

Kiinassa miehen äiti muuttaa poikansa perheeseen, kun syntyy lapsenlapsi. Minusta perhe voisi todella laajentua niiin, että isovanhemmat asuisivat lastenlasten kanssa ja miniät oppisi oman paikkansa laajassa perhemallissa.

Taas jonkun anopin salainen fantasia päätyy palstalle :D kuule, sen miniäs paikka on olla lapsensa äiti ja poikasi puoliso - ei mikään muu. Hyväksy sinä se ja jatka elämääsi.

Vierailija
24/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 2-3 x/kk yökylässä, itse käyn töissä 10h/pv ja harrastan 2-3 kertaa viikossa 1-3 h. Lisäksi käyn lenkillä 0.5h-1h aikoja pari kertaa viikossa, kaupassa 1h pari kertaa viikossa, kerran kuussa jossain kaverilla illan. Lisäksi lapsi käy esim uimassa tai jumpassa isänsä kanssa pari tuntia viikossa.

Vierailija
25/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että juuri tuossa 1,5 ja 2 vuoden välissä on voimakas sylivaihe. Olen melko vähän erossa taaperosta juuri nyt, lähinnä pari tuntia illassa/päivässä. Tiedän, että vuoden päästä tilanne on hyvin erilainen eikä minun läsnäoloni ole kaikki kaikessa.

Vierailija
26/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se äiti sitten sanoi, kun kerroit, että olet anopin kanssa samaa mieltä?

Koska en tunne äitiä kovin hyvin, sanoin vain, että minustakin tuo kuulostaa paljolta. Johon hän voimakkaana persoonana kauhoi selityksiä selityksien perään. "Lapseni tykkää olla hoidossa, ei hän edes huomaa kun tulen takaisin". "Se tekee hyvää hänelle, hänestä on kasvanut niin sosiaalinen".

Siksi oikeastaan aloituksen tein, kun jäi kalvamaan alakynteen jääminen.

No ei kai tuo alakynteen jäämistä ole, jos kuuntelee toisen mielipiteen.

Ei se asiaa miksikään muuta, vaikka äitiä nyt täällä paheksuttaisiinkin.

Vierailija
27/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 1v6kk, on ollut kaksi kertaa tutuilla isovanhemmilla yökylässä yli vuoden vanhana. Ensimmäinen kerta kesällä kun juhlittiin valmistumistani, tyttö silloin 1v2kk ja nyt juuri muutama viikko sitten toisen kerran. Muuten on kotihoidossa ja käytännössä aina minun kanssani.

10-13kk ikäisenä oli kyllä 2-3 kertaa viikossa aina muutaman tunnin kotona minun äitini kanssa että sain käytyä koulut loppuun.

Muuten on ehkä kerran kuukaudessa tai kerran kahdessa kuukaudessa että isä on tytön kanssa kun äiti lähtee tuulettumaan.

Koen että olen tyttären kanssa todella paljon kun vertaa muihin tuntemiini äiteihin, mutta kuitenkin juuri sopivasti. Minulla on hyvä tilanne. Mies hoitaa tasavertaisesti ja tarvittaessa jos haluan lähteä ulos tuulettumaan sekä myös äitini tarjoutuu mielellään hoitamaan jos sellaiselle on tarvetta. Vietämme kuitenkin kaikkein mieluiten aikaa perheenä ja harvoin on tarvetta ns. omalle ajalle.

Vierailija
28/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 2,5 vuotias poika, ja ei ole vielä ollut yökylässä missään. Kotona hoidin 24/7 tähän saakka (toki Kerhoiltu ym) kunnes tänäsyksynä palasin takaisin työelämään. Joten on erossa n. 8 tuntia päivässä (Työmatkoineen ym).

Vierailija
29/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän olen erossa 1 1/2-vuotiaasta. Isä hoitaa muutamia kertoja viikossa pari tuntia, joskus mummo saman verran. Kuulostaa aika järkyttävälle tuo aloittajan kertoma tilanne mutta ehkä isä on sitten enemmän lapsen kanssa (toivottavasti).

Ei vaan isä hoitaa lasta sillä aikaa kun olen poissa kotoa.

Vierailija
30/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on 2-3 x/kk yökylässä, itse käyn töissä 10h/pv ja harrastan 2-3 kertaa viikossa 1-3 h. Lisäksi käyn lenkillä 0.5h-1h aikoja pari kertaa viikossa, kaupassa 1h pari kertaa viikossa, kerran kuussa jossain kaverilla illan. Lisäksi lapsi käy esim uimassa tai jumpassa isänsä kanssa pari tuntia viikossa.

Auttaako jos täsmennän että yäkyläilyt on arkisin jos isovanhemmat haluavat hoitaa päiväkodin sijasta, herään klo 6 töihin ja olen lapsen kanssa iltaisin 5 - 3 h riippuen käynkö harrastuksessa. Ja esim sunnuntaina siivoan kotona kun lapsi käy isän kanssa uimassa? Asiat ei aina ole niin mustavalkoisia... toki lapsi on vauvasta asti ollut paljon isovanhempien kanssa kun asuvat lähellä ja niin kovasti odottivat lapsenlasta. Saavat hoitaa aina kun haluavat.

Vierailija
31/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako jos täsmennän että yäkyläilyt on arkisin jos isovanhemmat haluavat hoitaa päiväkodin sijasta, herään klo 6 töihin ja olen lapsen kanssa iltaisin 5 - 3 h riippuen käynkö harrastuksessa. Ja esim sunnuntaina siivoan kotona kun lapsi käy isän kanssa uimassa? Asiat ei aina ole niin mustavalkoisia... toki lapsi on vauvasta asti ollut paljon isovanhempien kanssa kun asuvat lähellä ja niin kovasti odottivat lapsenlasta. Saavat hoitaa aina kun haluavat.

Ihana, kun lapsella on iso perhe ympärillään, ja läheisiä kasvattamassa häntä.

Vierailija
32/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5-vuotias lapsi, mies yötöissä ja minä opiskelen. Hoidossa 3pv/vk perhepäivähoitajalla ja kaksi päivää isovanhemmilla. Ne hoitopäivät joskus lyhyempiä kuin 8h. Harrastan kerran viikossa, jolloin mummu tulee leikittämään lasta ja mieskin saa tehdä omia juttujaan. Mies meillä enemmän liikkuu kodin ulkopuolella, itse nyhvään viikonloputkin yleensä kotona. Yökyläilyjä ehkä kerran kuussa, joskus kaksikin mutta siinä on raja. Tukiverkoston suhteen olemme todella onnekkaita; kaikki isovanhemmat ovat lapselle läheisiä enkä pidä isovanhemmilla hoidossa olemista lapsen kannalta yhtään huonona, päinvastoin. Välillä kaipaisin jopa enemmänkin omaa aikaa kouluhommien syödessä illatkin, mutta toisaalta lapsella on nyt kova äitivaihe ja ehdottomasti tarvitsee syliä ja halailua ja yhdessä olemista hoitopäivien jälkeen.

Vierailija
33/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan isä hoitaa lasta sillä aikaa kun olen poissa kotoa.

Ok. Tässä on varmaan ihmiskohtaisia eroja, mutta itse on osaa nähdä isää lasten "hoitajana" tai sanoa että "isä hoitaa", jos itse olen poissa. Isä on täysin tasavertainen vanhempi kanssani, eikä hänkään puhuttele minua hoitajana. Siitä tulee mieleen sellainen ei-läsnäoleva isä, joka armeliaasti on suostunut hoitamaan lastaan hetken äidin poissaollessa. Joojoo tiedän, ettei se sitä välttämättä tarkoita. Näen vaan välillä punaista kun hoitovapaalle jäävälle isälle ollaan suunnilleen järjestämässä kunniaparaatia, kun taas äiti saa usein tuhahduksia ja arvostelevia "koska aattelit mennä takas töihin?" -kommentteja. Meni ohi aiheen, sori.

Vierailija
34/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 2v., päivähoidossa 2-3 päivänä viikossa 6-8 tuntia päivässä. Itse opiskelen ja koulupäivien pituus vaihtelee tosi paljon. Myös mies vuorotyössä. Välillä saattaa olla viikonkin väli, ettei tarvitse mennä päivähoitoon.

Tähän mennessä on tainnut olla 3 kertaa mummolassa yön tai kaksi kylässä.

Satunnaisesti olen itse käynyt viikonloppuna kaveririennoissa, karkeasti ehkä joka toinen kuukausi yhden illan. Sunnuntaisin käyn kiertämässä kirpparilla ilman lasta.

Kerran olen ollut vajaan viikon erossa lapsesta, kun oltiin kylppäriremonttia evakossa. Itsellä oli pakko olla opiskelupaikkakunnalla silloin, lapsi oli isän kanssa mummolassa.

Aika hurjalta kuulostaa aloittajan kuvaama tilanne, mutta toisaalta ei itsellä pälli kestäis 24/7/365 olla kotona uhmiksen kanssa.

Vierailija
35/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa valtavalta määrältä. Meillä molemmat lapset ovat menneet hoitoon jo 1,5 vuoden iässä. Esikoinen oli täydet viikot, mikä harmittaa näin jälkikäteen. Kuopus ollut 30 tuntia viikossa. Rajoitin kaikki muut menoni aivan minimiin, koska tuon ikäiselle jo päivähoidossa oli on mielestäni paljon.

Vierailija
36/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaahan tuo äkkiseltään, että äiti on suhteettoman paljon pois lapsen luota. Jos esimerkiksi tulee töistä klo 16 ja sen jälkeen on kolme tuntia harrastamassa, niin eipä siinä ehdi kuin just ja just iltapuurot ja hampaiden pesun ajan olla paikalla. Toki jos se työpäivä on lyhyempi tai onnistuu lomittumaan järkevästi, niin sitten ehtii enemmän.

Moni paikkaa kiireistä viikkoa lapsen kanssa viikonloppuna, mutta jos viikonloputkin on pois, niin ei siinä montaa tuntia viikossa ehdi lapsen kanssa olemaan.

Moni isä ikävä kyllä toimii juuri näin, hyvä kun tietävät lastensa nimet ja iät. Tämä toki on yleistystä, mutta karkeasti arvioiden isissä on paljon enemmän näitä hyvin vähän lastensa kanssa olevia - ja isillä tätä pidetään hyväksyttävämpänä.

Usein tuon ikäinen reagoi äidin ja isän poissaoloon vahvasti. Mutta jos tämä kuvio on ollut pienestä vauvasta asti, niin lapsi jo niin tottunut. Isä taitaa olla se lapsen tärkein vanhempi. Ja jos isovanhemmat paljon hoitavat, niin äiti voi jopa olla vieraampi kuin mummo. Voi olla että lapsi ei edes ole kiintynyt äitiinsä.

Toki tällainen spekulaatio voi aina mennä metsään, kun ei tiedä tilanteen kaikkia seikkoja.

Mulla muuten tulee mieleen kuninkaalliset: lastenhoitajat hoitaa ja vanhempiin on kohteliaan etäiset välit. Kuningatar Elisabet muistaakseni mm jätti Charlesin 3kk iässä kuukaudeksi hoitajille ja lähti purjehtimaan tai jotain vastaavaa.

Vierailija
37/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut erossa taaperoistani kuin tunti pari silloin tällöin, jos on esim. lääkäri tai kampaaja. En halua olla erossa sen enempää.

Vierailija
38/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on 2v ja erossa ollaan keskimäärin tunti pari kertaa viikossa, jolloin isä kuitenkin on yleensä kotona. Kaksi kertaa olen ollut viikonlopun poissa. Tällöinkin lapsi on ollut isänsä kanssa kotona.

Toki tää meidän systeemi on sitä toista ääripäätä, kun hoidossa ei ole ollut kodin ulkopuolella koskaan. Nekin kerrat kun on mummoa tarvittu, on mummo tullut meille ja kesto on maksimissaan ollut pari tuntia eikä edes viikottain.

En kaipaile mitalia, vaan mietin että pitäisi ottaa enemmänkin omaa aikaa ja tiedän että tilanne olisi ihan muuta, jos olisin töissä.

Vierailija
39/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on lasten kanssa 2krt/ vko 1.5h/krt. Muutoin olen itse lasten (sis. 1 kpl taapero) kanssa. En ole vielä palannut töihin.

Vierailija
40/41 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 lisää että toki käydään kerhoissa ym, että lapsi saa kontakteja, virikkeitä ja ikäistään seuraa.