Äidit! Kuinka paljon olette erossa taaperoistanne?
Harrastuspiirissäni on kolmekymppinen äiti, jonka 1-vuotias poika on kokopäiväisesti päiväkodissa. Äiti käy 2-3 krt viikossa harrastamassa iltaisin 3 tuntia kerrallaan. Äiti on aktiivinen järjestöihminen ja on usein 2-3 yötä pois kotoa kaikenmaailman koulutusten, kokousten ja tapahtumien vuoksi. Lähes joka viikonloppu (ainakin neljä viidestä) on ohjelmaa, jolloin on usein koko päivän tai yönkin pois.
Poikaa hoitaa isä, isovanhemmat, äidin sisko ja usein myös ulkopuolinen hoitaja.
Siihen en nyt ota kantaa, onko isä, sukulainen tai lastenhoitaja yhtä hyvä hoitaja kuin äiti, mutta kiinnostaa tietää, onko tämä kuinka yleistä ja hyväksyttävää?
Kyseisen äidin anoppi on ilmoittanut että hän ei enää hoida poikaa, vaan äidin tulee ryhdistäytyä ja hoitaa lapsi itse. Äiti, vaikka en edes tunne häntä hyvin, avautuu tästä minulle odottaen myötätuntoa. Mielestäni anoppi on oikeassa.
Itselläni on kaksi tytärtä, enkä olisi voinu kuvitellakaan olevani noin paljoa pois heidän luotaan.
Kommentit (41)
Useissa muissa maissa on perhekäsityskin paljon suurempi kuin Suomessa ja lapset ovat pienestä pitäen myös muiden kuin äidin kanssa.
Suomessa ihmetellään vielä vuonna 2017 voiko isä olla yhtä hyvä vanhempi kuin äiti. Toivottavasti se 6+6+6 malli menee läpi ja täälläkin herätään siihen, että vanhempia on kaksi. Tosin tällä hallituskaudella akavakaan ei sitä usko saavansa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Useissa muissa maissa on perhekäsityskin paljon suurempi kuin Suomessa ja lapset ovat pienestä pitäen myös muiden kuin äidin kanssa.
Suomessa ihmetellään vielä vuonna 2017 voiko isä olla yhtä hyvä vanhempi kuin äiti. Toivottavasti se 6+6+6 malli menee läpi ja täälläkin herätään siihen, että vanhempia on kaksi. Tosin tällä hallituskaudella akavakaan ei sitä usko saavansa läpi.
Minusta taas tuo 6+6+6-malli on aivan älyttömyyttä. Miksi valtiovallalla olisi oikeus päättää kuka lasta hoitaa? Se riittäisi että tasapuoliseen kotona oloon olisi mahdollisuus niillä, jotka sen haluavat käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas tuo 6+6+6-malli on aivan älyttömyyttä. Miksi valtiovallalla olisi oikeus päättää kuka lasta hoitaa? Se riittäisi että tasapuoliseen kotona oloon olisi mahdollisuus niillä, jotka sen haluavat käyttää.
Tuossahan se vika 6 on mahdollista sitten käyttää kuten haluaa.
tässä hyviä pointteja vielä mallin puolesta
Olen töissä 8-12 h/ päivä SIS matkat ja 2x viikossa 2h harrastuksessa. Joskus harvoin viikonloppuisin jossain. Välillä käyn nukkumassa yön tai kaksi muualla kun väsyttää. Tämä on mielestäni ihan ok, silloin jos isä on matkoilla, minä yleensä hoidan. Lapsi 2,5 v. Minusta on muuten hyvä että isäkin viettää lapsen kanssa kaksin aikaa.
Aika vähän olen erossa 1 1/2-vuotiaasta. Isä hoitaa muutamia kertoja viikossa pari tuntia, joskus mummo saman verran. Kuulostaa aika järkyttävälle tuo aloittajan kertoma tilanne mutta ehkä isä on sitten enemmän lapsen kanssa (toivottavasti).
Yritin sanoa ettei tarkoitukseni ollut kyseenalaistaa isän hoitoa mutta tähän kun kuitenkin mentiin niin lisättäköön että noista hoitokerroista isä hoitaa alle puolet. Lapsi on usein yötä ulkopuolisella lastenhoitajalla.
Äidin mielestä siinä ei ole mitään pahaa vaan päinvastoin lapsi oppii tämän vuoksi sosiaaliseksi.
Ap
Mitä se äiti sitten sanoi, kun kerroit, että olet anopin kanssa samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa miehen äiti muuttaa poikansa perheeseen, kun syntyy lapsenlapsi. Minusta perhe voisi todella laajentua niiin, että isovanhemmat asuisivat lastenlasten kanssa ja miniät oppisi oman paikkansa laajassa perhemallissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa miehen äiti muuttaa poikansa perheeseen, kun syntyy lapsenlapsi. Minusta perhe voisi todella laajentua niiin, että isovanhemmat asuisivat lastenlasten kanssa ja miniät oppisi oman paikkansa laajassa perhemallissa.
Hyi oksennus! Olisin hullujen huoneella, jos mun pitäis asua anopin kanssa saman katon alla. Olisin vela jos Suomessa olisi tämä käytäntö.
Se äiti on vain ajatellut, että jatkaa elämää kuin mitään lasta ei olisi syntynytkään. Kokopäivähoito yksivuotiaalle on jo sinällään liian raskas asia. Sitten nuo äidin rellestykset siihen päälle, tosi paha asia mielestäni. Äidillähän ei ole hädän päivää, elää vain unelmaansa kun ei tarvitse edes lapsestaan piitata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi oksennus! Olisin hullujen huoneella, jos mun pitäis asua anopin kanssa saman katon alla. Olisin vela jos Suomessa olisi tämä käytäntö.
Eikä siitä nyt loppujen lopuksi ihan hirveän kauan ole, kun Suomessakin vielä oli paljon perheitä, joissa asui useampi sukupolvi samassa talossa.
Ehkä kerran kuussa olen pari tuntia erossa vuoden ikäisestä lapsosestani, kun hän käy isän kanssa jossain ja itse jään mielummin kotiin. Ei oikein ole ulkopuolisia hoitajia, eikä kyllä ystäviäkään lähettyvillä joiden kanssa voisi touhuta jotain. En kuitenkaan koe tätä mitenkään "raskaana". Tykkään touhuta perheenä asioita, mutta toki välillä olisi kiva käydä kaksinkin miehen kanssa jossain. :) Ajattelen, että lapsi kasvaa nopeasti ja myöhemmin on kyllä aikaa olla ukon kanssa kaksin. :D
Puoli vuotta sitten olin pari yötä erossa kun lapsi oli isovanhemmilla, sitten syntymäpäivänäni käytiin miehen kanssa syömässä oltiin poissa n. 3 tuntia. Ja nyt aivan vasta käytiin kaupoilla niin että lapsi jäi isovanhemmille hoitoon. Eli n. kolme kertaa puolessa vuodessa
Lapsi on nyt kaksi ja mielestäni aika paljonkin hoidossa. (Mukaan en siis laske mitään puolentunnin hammaslääkärikäyntejä tai muita lyhyitä aikoja)
Itse olen töissä arkisin 8 tuntia ja työmatkat päälle, yhteensä siis n. 10 h. Pikkuinen (11 kk) on isän kanssa kotona. Isä halusi jäädä hoitovapaalle, joten hänelle se suokoon. Muuten olisin itse jäänyt. Välillä isovanhemmat ovat hoitaneet muutaman tunnin kun siis itse olen töissä ja isällä on koulumeno (opiskelee samalla). Kerran on ollut isovanhemmilla yötä kun vietimme vuosipäivää. Joidenkin mielestä tämäkin on varmasti paljon mutta esim. itse en käy missään harrastuksissa vaan olen aina töiden jälkeen lapsen kanssa. Isä käy pari kertaa viikossa harrastamassa kun olen kotona. Minusta kuulostaa, ettei tuo ap:n mainitsema äiti näe lastaan juuri ollenkaan. En halua kuitenkaan arvostella sen enempää toisten valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se äiti sitten sanoi, kun kerroit, että olet anopin kanssa samaa mieltä?
Huomasitko ap. kysymystä?
Vuoden ikäinen lapsi. En ole erossa koskaan. Ei ole tukiverkostoa lähellä ja lapsen isä ei hoida lasta vaikka asumme/olemme yhdessä.
Lapsi oli haluttu mutta raskausaikana tapahtui jotain ja mieheni muuttui eri ihmiseksi.
Olisi kiva saada välillä edes pieni hetki olla omissa oloissani.
1v9kk tyttö, ja mahdollisimman vähän. On kotihoidossa (olin tosin töissä välissä kuukauden jolloin mies kotona). Lapsi ei ole vielä ollut yökylässä, perheen ulkopuolisessa hoidossa muutaman tunnin ehkä 2-3kk välein. Itse käyn omissa menoissa systemaattisesti kaksi kertaa viikossa, mutta myös paljon kaupassa yksin, joskus innostun lenkille jne., tuolloin mies on lapsen kanssa Meillä mies hoitanut alusta alkaen paljon, kun lapsi oli n. puolivuotias niin kävin pari kertaa viikossa iltaluennolla yms.
Eli meillä lapsi hoidossa harvoin, mutta otan toki omaa aikaa, jolloin mies on lapsen kanssa. Ymmärrän kyllä hyvin, että monilla lapsi useammin hoidossa, meille tämä tahti on hyvä. Silti tuo kertomasi kuulostaa todella hurjalta. Tuli ihan suru lapsen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki varmaan onkin vain järjestelykysymys hoitaa lasten hoito ihan omien arvojen mukaisesti. Eli jos kotihoito on se "lapselle paras", niin go for it. Yhteiskunnan ei kuitenkaan mielestäni tule näitä ns. arvovalintoja tukea rahallisesti sen jälkeen kun lapsi on 2v. Jos kotihoito on tärkeää, niin tottahan asialle pyritään tekemään jotain etukäteen säästämällä ja muilla valinnoilla, eikä odoteta käsi ojossa kun minulla on oikeus.
Pari kertaa viikossa mummin luona muutaman tunnin. Meillä vajaa 2-v poika.
Itse en haluaisi olla noin paljoa pois pojan elämästä, mitä nainen aloituksessa.