Suomalais-norjalaiselle lapselle nimi
Olemme saamassa lähiaikoina perheenlisäystä, eikä uudelle tulokkaalle ole siis vielä nimeä. Itse olen täysin suomalainen, mutta mieheni on norjalainen joten haluaisimme nimen joka toimii molemmilla kielillä. Toiset nimet tulevat suurimmaksi osaksi minun suvustani koska miehen suvussa ei oikein ole mitään perintönimiä, joita minun suvullani taas on ollut tapana antaa. Tästä syystä haluaisimme etunimen olevan norjalainen, jotta molemmat kulttuurit näkyisivät nimessä. :) Asumme kuitenkin ainakin toistaiseksi Suomessa, joten sen tulisi olla helposti lausuttavissa täälläkin.
Vauvan sukupuoli ei ole selvillä, joten ehdotelkaas nimiä molemmille sukupuolille. Kiitos!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette vain anna suomalaista etunimeä? Sukunimi tulee aina mieheltä ja miehen sukujuuret dominoivat kaikkia kulttuureja. Miksi olette niin tossuja että ette saa itsellenne kunniaa missään? Miehet saavat automaatiolla sukunimet, turhaan kyselette miehiltä mielipidettä etunimiin.
Mitä sä selität? Ap ei kertonut, kumman sukunimi heillä on.
Meillä molemmilla, sekä minulla että miehelläni on minun SUOMALAINEN sukunimeni, koska nimi on harvinainen ja halusimme säilyttää sen. Sama nimi tulee tietenkin myös lapselle, joten niin kuin aloituksessakin sanoin, haluamme molempien kulttuurien näkyvän nimessä, siksi norjalainen etunimi.
Ap
Norjalaiset nimet on niin kauniita. Olisi kiva päästä valikoimaan. Hämmästyin kyllä vähän eilen kun lueskelin Norjan suosituimpien nimien listoja. Ihan samoja kuin Suomessa melkein kaikki. Ainakin tytöillä.
https://www.ssb.no/navn?fokus=true
Hyvä lista, josta löytyy taulukkomuodossa kaikki Norjassa annetut nimet viimeiseltä kymmeneltä vuodelta. Siitä vaan valikoimaan.
Nils Andreas
Torstein
Tøger
Ivar
Ørnulf
Joakim
Espen ....Tässä joitain poikien nimiä
Amora
Auda
Edda
Gerdie
Heidrun