Suomalais-norjalaiselle lapselle nimi
Olemme saamassa lähiaikoina perheenlisäystä, eikä uudelle tulokkaalle ole siis vielä nimeä. Itse olen täysin suomalainen, mutta mieheni on norjalainen joten haluaisimme nimen joka toimii molemmilla kielillä. Toiset nimet tulevat suurimmaksi osaksi minun suvustani koska miehen suvussa ei oikein ole mitään perintönimiä, joita minun suvullani taas on ollut tapana antaa. Tästä syystä haluaisimme etunimen olevan norjalainen, jotta molemmat kulttuurit näkyisivät nimessä. :) Asumme kuitenkin ainakin toistaiseksi Suomessa, joten sen tulisi olla helposti lausuttavissa täälläkin.
Vauvan sukupuoli ei ole selvillä, joten ehdotelkaas nimiä molemmille sukupuolille. Kiitos!
Kommentit (45)
Kari löytyy Suomessa ja Norjassa. Tosin eri sukupuolilla, mutta haitanneeko tuo.
Miksi ette vain anna suomalaista etunimeä? Sukunimi tulee aina mieheltä ja miehen sukujuuret dominoivat kaikkia kulttuureja. Miksi olette niin tossuja että ette saa itsellenne kunniaa missään? Miehet saavat automaatiolla sukunimet, turhaan kyselette miehiltä mielipidettä etunimiin.
Miksi ihmeessä kutsumanimen (muut nimet eivät näy muualla kuin virallisissa yhteyksissä) pitää olla norjalainen? Suomalaisuus ei tule näkymään siis kellekään muulle kuin ristiäisissä papille, lähimmille sukulaisille ja ehkä myöhemmin sossutantoille. Jos sukunimikin on norjalaisnen.
Astrid
Emma
Ingrid
Anders
Eskil
Harry
Meillä suvussa on menty aika yleisskandinaavisilla nimillä; Erik, Edith, Ann, Rolf, Marie...
Vierailija kirjoitti:
Meillä suvussa on menty aika yleisskandinaavisilla nimillä; Erik, Edith, Ann, Rolf, Marie...
Niin, ja piti vielä tietenkin toivottaa onnea teille :)
Anselma
Audun
Brenda
Britta
Dahlia
Elli
Frieda
Gerda
Gudrun
Haldora
Haldis
Hilda
Idona
Idun
Ingrida
Kirsten
Marianne
Rania
Sangrida
Sigrid
Gertruda
Valdis
Valgerd
Valda
Häh, miten niin lapsi saa automaattisesti miehen nimen - eihän saa, vaan äidin.
Ari käy miehen nimeksi molemmissa maissa.
Emi (lausutaan Eemi, joudut kyllä korjaamaan joka ikinen kerta).
Heikki-Harald