Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt sen tajusin - yksilökeskeiset ovat tyhmiä - todistetusti

Vierailija
30.10.2017 |

Baltes & Staudinger, 2000: Viisaus kohdistuu muiden ihmisten hyödyksi tai heidän etujensa ajamiseksi. Yksilökeskeisyys on näin ollen tyhmyyttä, yhteisöllisyys viisautta. Voiko tämän yleistää siten, että ne jotka pysyvät avioliitossa, ovat viisaita ja ne jotka eivät pysy, ovat tyhmiä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni laumasielut ovat vielä tyhmempiä. Avioerot eivät kerro tyhmyydestä tai viisaudesta.

Vierailija
2/5 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisauden kriteerit ovat: 

- tosiasiatieto (runsas tieto elämänkulusta ja elämäntilanteista)

- menettelytapatieto (runsas tieto elämänkysymysten ratkaisustrategioista)

- kontekstuaalisuus (tieto elämänkulun kontekstuaalisuudesta ja sen ajallisista suhteista)

- suhteellisuus (arvojen, tavoitteiden ja mieltymysten suhteellisuuden ymmärtäminen) ja

- epävarmuus (elämän epävarmuuden havaitseminen ja sietäminen).

Baltesin tutkimusten mukaan älykkyystestien tulokset ovat kyllä parantuneet, mutta viisauden tai viisaiden määrä ei ole lisääntynyt vaan oikeastaan vähentynyt.

Yksilökeskeinen "minä minä" selittää kyllä erinomaisesti tätä kehitystä. Onko yksilökeskeisyys sitten markkinoiden luomus vai jonkin naisten vapautumiseen liittyvä sivujuonne on ainakin minulle epäselvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin yllä oleva Baltesin ym. tekemä määritelmä on vain yksi monestakymmenestä erilaisesta viisauden määritelmästä. Tuossa määritelmässä on joitakin yleisemminkin hyväksyttyjä piirteitä mutta ainoa oikea se ei ole.

Vierailija
4/5 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossainhan väitettiin, että älykkäille on tyypillistä sotkuinen työpöytä.

Voidaanko yleistää, että kaikki sottapytyt ovat älykkäitä ja kaikki siistit ihmiset tyhmiä?

Vierailija
5/5 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita tuollaista viisauden määritelmää. Esimerkiksi vuosikausia todellisuuden ja mielen luonnetta mietiskellyt buddhalainen munkki saattaa olla hyvin viisas, vaikka hänen ymmärryksensä ei ole kovinkaan sovellettavissa muiden auttamiseksi.