Mitä ihmiset eri ammateissa oikeasti tienaavat-juttu, mitä mieltä?
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005426978.html
Erikoista että siivooja(varattu, puoliso tienaa enemmän) tienaa n. 1900€/br/kk ja sanoo että riittää juuri ja juuri, ja esimies(sinkku) siivousalalla jolla on 50 alaista tienaa n. 2000€/br/kk ja sanoo että jää rahaa säästöönkin.
Opettaja tienaa lähes saman kuin ylikonstaapeli joka tekee raskasta ja vaarallista vuorotyötä.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo opettajan palkka oli ihan outo. Luokanopettajan peruspalkka on Helsingissä 2600e. En ole ikinä kuullut, että se nousisi lisillä tonnia sentään..
Kyllä ne nousee. Opettajilla on mahdoton määrä erilaisia lisätehtäviä, joista maksetaan erikseen tehtäväkohtaisen palkan päälle. Lisäksi sitä mukaa kun opettajan kokemusta kertyy, lisiä alkaa ropista kokemuksesta kuin manulle illallinen aina 20 v. asti. Nuo kokemuslisät jo pelkästään tekevät lähelle tonnin/kk.
Ihan hyvä tuo, että näkyy todelliset palkat ja paljonko siitä jää käteen. Etenkin nuorilla tuntuu olevan huimia palkkatoivomuksia vailla juurikaan kokemusta ja osaamista.
Luokanopettajan suurin ikälisä on 8 % palkkaan, ei sillä nouse palkka 3600 euroon.
Vierailija kirjoitti:
-b- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetytti miten moni kertoi elävänsä kädestä suuhun, jopa2600euroa tienaavat. Itse tienaan suunnilleen saman ja koen eläväni oikein hyvää elämää, saan säästöönkin ihan hyvin, vaikka mulla on lapsiakin. Kyllä ne menot vaikuttaa paljon enemmän kuin tulot.
Lidlin vuoropäällikön kertomuksesta jäi tosi positiivinen olo, taisi ollalikipitäen ainoa joka ei valittanut huonoa palkkaa.
lidlissä on "huhujen" mukaan kiva olla töissä. työilmapiiri on hyvä ja palkkaus vastaa toimenkuvaa. Itse en ole siis ollut siellä töissä, mutta aika montaa olen haastatellut, jotka ovat olleet. Työilmapiirillä on suuri vaikutus siihen miten hyvin viihtyy työssä ja kuink atyytyväinen on työhönsä ja siitä satavaan palkkaan.
Palveluohjaaja siivousalalla sai kyllä aika huonoa palkkaa. Tosin olisi mielenkiintoista tietää mitä tehtävän kuvaan kuuluu ja millaiset vastuut ovat. 50 alaista on paljon, mutta tehtäväkuvaus vasta kertoo oikean totuuden.
Kuka sellaisen tehtävänkuvauksen tekee? Usein ei taida riittää että tekee ne työt "mistä maksetaan" vaan joutuu tekemään kaikenlaista "pientä" ylimääräistä jotta homma toimii.
Eiköhän tehtäväkuvaus ole tiedossa silloin kun työsopimusta tehdään? Sen tekee esim oma esimies tai joku ylempi esimies, joka vastaa kaikesta. Riippuu varmaan työpaikasta ja yrityksen koosta.
"Joutuu tekemään kaikenlaista pientä ylimääräistä jotta homma toimii". Tietenkin. Mutta niistä kyllä maksetaan. Jos ei makseta tai muutoin korvata niin olisiko aika jutella oman esimiehen kanssa? Ylipäätänsä vuoropuhelu oman esimiehen kanssa on tärkeää, silloin pystään ajantasalla omasta tehtävästä ja siihen liittyvistä töistä. Myös palkkaus ja ylitöiden korvauksen muoto on silloin selvää.
Luokanopettajan palkka on 2 499–2 789 euroa, erityisopettajan 2 623–2 808 euroa, apulaisrehtorin 3 665–3 822 euroa ja lehtorin palkka 2 298–3 078 euroa.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/276145-palkka-2-500-2-800-euro…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn kuormittavuutta ei voi rahassa mitata, mutta sen voi yrittää kuvitella millaista kyseistä työtä voisi olla tehdä. Sen takia ymmärrän, miksi palkoissa on eri ammateissa eroja. Ei minusta olisi esimerkiksi hoitajaksi tai konstaapelin tehtävään heidän antaman työn kuvauksen perusteella. Eikä ehkä siivoojaksikaan, koska olen kemikaaleille yliherkkä. Puutarhuri olisi kiva olla.
Niin palkoissa on eroja mutta se ei Suomessa näy nettotuloissa MITENKÄÄN. Aivan käsittämätöntä.
Saahan sen verotusprosentin pitää korkealla halutessaan ja silloin saa veronpalautusta vuoden lopussa ja toisinpäin.
Noku ei saa.
Käy tekemässä uusi verokortti ja nosta sinne niitä sun "loppuvuoden arvio tuloista", tulee isompi prosentti, helppoa kuin heinänteko.
Miten se muka muuttaa sitä miten paljon veroja maksetaan? Antaa vaan rahaa lainaan valtiolle tai lainaa valtiolta vuodeksi. Se fakta että osa maksaa 15% veroja ja toinen 40% ei muutu miksikään.
Noloa kuinka tuo opettaja yrittää niin kovasti saada työnsä kuulostamaan monimutkaiselta ja haastavalta.
Opettajalla voi olla oman opetusvelvollisuudeb lisäksi ylimääräisiä tunteja, jotka nostaa palkkaa. Mä olen just aloittanut erityisopettaja, ei yhtään vuosilisiä, mutta kaksi ylimääräistä viikkotuntia. Mun brutto on muutaman euron yli 3000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo opettajan palkka oli ihan outo. Luokanopettajan peruspalkka on Helsingissä 2600e. En ole ikinä kuullut, että se nousisi lisillä tonnia sentään..
Kyllä ne nousee. Opettajilla on mahdoton määrä erilaisia lisätehtäviä, joista maksetaan erikseen tehtäväkohtaisen palkan päälle. Lisäksi sitä mukaa kun opettajan kokemusta kertyy, lisiä alkaa ropista kokemuksesta kuin manulle illallinen aina 20 v. asti. Nuo kokemuslisät jo pelkästään tekevät lähelle tonnin/kk.
Ihan hyvä tuo, että näkyy todelliset palkat ja paljonko siitä jää käteen. Etenkin nuorilla tuntuu olevan huimia palkkatoivomuksia vailla juurikaan kokemusta ja osaamista.
Luokanopettajan suurin ikälisä on 8 % palkkaan, ei sillä nouse palkka 3600 euroon.
"Palkka vaihtelee vuosittain riippuen vastuutehtävistä, tuntimäärästä ja muiden luokkien opetustunneista. Nyt käteen jää kuussa 2400 euroa"
"Opetan kolmatta luokkaa, 5.-luokkalaisten käsitöitä ja vedän matikkakerhoa 1.–3.-luokkalaisille. Lisäksi työhön kuuluu kehittämistyötä. Suunnittelen omien tuntieni lisäksi työtä myös 1.–3.-luokkalaisten tiimini kanssa. Lisäksi suunnittelua on myös kolmasluokkalaisten oman tiimin kanssa"
Olihan nämä jo realistisempia kuin ne yleensä julkaistavat listat ammattien keskipalkoista.
-b- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-b- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetytti miten moni kertoi elävänsä kädestä suuhun, jopa2600euroa tienaavat. Itse tienaan suunnilleen saman ja koen eläväni oikein hyvää elämää, saan säästöönkin ihan hyvin, vaikka mulla on lapsiakin. Kyllä ne menot vaikuttaa paljon enemmän kuin tulot.
Lidlin vuoropäällikön kertomuksesta jäi tosi positiivinen olo, taisi ollalikipitäen ainoa joka ei valittanut huonoa palkkaa.
lidlissä on "huhujen" mukaan kiva olla töissä. työilmapiiri on hyvä ja palkkaus vastaa toimenkuvaa. Itse en ole siis ollut siellä töissä, mutta aika montaa olen haastatellut, jotka ovat olleet. Työilmapiirillä on suuri vaikutus siihen miten hyvin viihtyy työssä ja kuink atyytyväinen on työhönsä ja siitä satavaan palkkaan.
Palveluohjaaja siivousalalla sai kyllä aika huonoa palkkaa. Tosin olisi mielenkiintoista tietää mitä tehtävän kuvaan kuuluu ja millaiset vastuut ovat. 50 alaista on paljon, mutta tehtäväkuvaus vasta kertoo oikean totuuden.
Kuka sellaisen tehtävänkuvauksen tekee? Usein ei taida riittää että tekee ne työt "mistä maksetaan" vaan joutuu tekemään kaikenlaista "pientä" ylimääräistä jotta homma toimii.
Eiköhän tehtäväkuvaus ole tiedossa silloin kun työsopimusta tehdään? Sen tekee esim oma esimies tai joku ylempi esimies, joka vastaa kaikesta. Riippuu varmaan työpaikasta ja yrityksen koosta.
"Joutuu tekemään kaikenlaista pientä ylimääräistä jotta homma toimii". Tietenkin. Mutta niistä kyllä maksetaan. Jos ei makseta tai muutoin korvata niin olisiko aika jutella oman esimiehen kanssa? Ylipäätänsä vuoropuhelu oman esimiehen kanssa on tärkeää, silloin pystään ajantasalla omasta tehtävästä ja siihen liittyvistä töistä. Myös palkkaus ja ylitöiden korvauksen muoto on silloin selvää.
En usko että kovinkaan monessa paikassa maksetaan. Ei auta esimiehen kanssa puhua, hän tekee myös niitä ylimääräisiä töitä ilman palkkaa. Ja aika monessa työpaikassa ne tehtävänkuvat on hyvin epämääräisiä jos niitä on ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn kuormittavuutta ei voi rahassa mitata, mutta sen voi yrittää kuvitella millaista kyseistä työtä voisi olla tehdä. Sen takia ymmärrän, miksi palkoissa on eri ammateissa eroja. Ei minusta olisi esimerkiksi hoitajaksi tai konstaapelin tehtävään heidän antaman työn kuvauksen perusteella. Eikä ehkä siivoojaksikaan, koska olen kemikaaleille yliherkkä. Puutarhuri olisi kiva olla.
Niin palkoissa on eroja mutta se ei Suomessa näy nettotuloissa MITENKÄÄN. Aivan käsittämätöntä.
Saahan sen verotusprosentin pitää korkealla halutessaan ja silloin saa veronpalautusta vuoden lopussa ja toisinpäin.
Noku ei saa.
Käy tekemässä uusi verokortti ja nosta sinne niitä sun "loppuvuoden arvio tuloista", tulee isompi prosentti, helppoa kuin heinänteko.
Miten se muka muuttaa sitä miten paljon veroja maksetaan? Antaa vaan rahaa lainaan valtiolle tai lainaa valtiolta vuodeksi. Se fakta että osa maksaa 15% veroja ja toinen 40% ei muutu miksikään.
Jos maksaa veroja 40% kuuluu kyllä siihen rikkaampaan päähän ihmisiä, ja käteen jää saman verran kun keskivertoihmisellä on brutto, joten turha itkeä. Et sinä kuitenkaan enenpää töitä tee kuin joku siivooja joka saa 1300€/netto. Sulla saattaa olla korkeampi koulutus ja paremmat suhteet, mutta varmasti fyysisesti helpompi työ.
Minä siivosin työkseni vuosikaudet. Brutto oli pois jäädessä muutama vuosi sitten 2050 €/kk, netto 1600. Homma oli leppoisa päivätyö julkisen eduilla, lähtien pitkistä lomista päätyen kulttuuriseteleihin ja ta:n tarjoamiin kahveihin. Olihan se melko tylsää ja haasteetonta, mutta toisaalta ihmisläheistä, turvallista, helppoa ja duunit jäivät aina työpaikalle kun työaika päättyi. Leipäännyttyäni riittämiin jätin sen työn tauolle ja lähdin alanvaihtoon.
Valmistun ensi vuonna filosofian maisteriksi. Jos vaikka töitä sattuisi löytymään ja jonkin satasen edellistä ammattia enemmän niistä tienaisi, ei se pätkä- ja projektiluonteisuuden ja vaatimusten vuoksi (palkattomat ylityöt, tiukat deadlinet, stressi, menetetyt vapaa-aika, perhe-elämä ja yöunet) ole oikeastaan vaivan arvoista, etenkin kun velattomana ei ole enää ihan pakko venyä loputtomiin. Näin sitä ajaa itsensä paitsi kannustin-, myös motivaatioloukkuun. Suomi 😯
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa koko juttu ja suomalaisen verotuksen mielipuolisuus. Siivooja saa pari sataa vähemmän nettona kuin minä korkeakoulutettuna maisterina vaativassa asiantuntija työssä.
Siivoojalla menee ranteet ja selkä paskaksi, toisin kuin siinä sinun "vaativassa" asiantuntijatyössäsi (joka on muuten yhdyssana).
t. siivooja
Kyllähän tuota juttua lukiessa aika hurjalta tuntuu, että alalla 25 vuotta ollut kokenut sairaanhoitaja tienaa saman verran kuin minä, joka olen vasta valmistumassa rakennusalan toimihenkilötehtäviin... kouluttautuminen miesvaltaiselle alalle kannattaa oikeasti ja siihen kannustan kyllä kaikkia naisia. Palveluohjaajan palkan pienuus verrattuna siivoojaan yllätti myös, ehkäpä se jutun 19-vuotiaasta tuntuu kohtuulliselta, mutta on esimiestehtävistä mielestäni aivan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa koko juttu ja suomalaisen verotuksen mielipuolisuus. Siivooja saa pari sataa vähemmän nettona kuin minä korkeakoulutettuna maisterina vaativassa asiantuntija työssä.
Siivoojalla menee ranteet ja selkä paskaksi, toisin kuin siinä sinun "vaativassa" asiantuntijatyössäsi (joka on muuten yhdyssana).
t. siivooja
Joo fyysinen kuormitus on ainut ratkaiseva tekijä, ei vaikka se kuinka paljon tuottaa rahaa yritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa koko juttu ja suomalaisen verotuksen mielipuolisuus. Siivooja saa pari sataa vähemmän nettona kuin minä korkeakoulutettuna maisterina vaativassa asiantuntija työssä. Vituttaa se, että sairaanhoitajilla on miljoona kertaa enemmän vastuuta kuin perus jampalla Lidlin vuoropäällikkönä mutta silti nettopalkka on lähestulkoon sama.
Mitä järkeä tässä maassa on opiskella itselleen korkeaa koulutusta, kun se ei nettopalkassa näy mitenkään. Ja kyllä, bruttoipalkkani on paljon parempi kuin siivoojan, mutta nettona olemme lähestulkoon samalla tasalla.
Mistä tiedät mikä sen siivoojan nettopalkka on? Eihän siinä mainittu kuin ainoastaaan bruttopalkka.
Vierailija kirjoitti:
Noloa kuinka tuo opettaja yrittää niin kovasti saada työnsä kuulostamaan monimutkaiselta ja haastavalta.
Tervetuloa vain alalle ja tekemään tätä helppoa työtä. :)
Mutta eihän ikälisä ole kuin 3, 5 ja 8 prosenttia palkasta. Ei sillä tonnia palkka nouse. Eikä palkka ole pk-seudulla kyllä noussut siten, että luokanopettajien palkka olisi 3600e. :D Se on lähemmäs aineenopettajan palkka lukiossa.