Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmiset eri ammateissa oikeasti tienaavat-juttu, mitä mieltä?

Vierailija
29.10.2017 |

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005426978.html
Erikoista että siivooja(varattu, puoliso tienaa enemmän) tienaa n. 1900€/br/kk ja sanoo että riittää juuri ja juuri, ja esimies(sinkku) siivousalalla jolla on 50 alaista tienaa n. 2000€/br/kk ja sanoo että jää rahaa säästöönkin.
Opettaja tienaa lähes saman kuin ylikonstaapeli joka tekee raskasta ja vaarallista vuorotyötä.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa koko juttu ja suomalaisen verotuksen mielipuolisuus. Siivooja saa pari sataa vähemmän nettona kuin minä korkeakoulutettuna maisterina vaativassa asiantuntija työssä. Vituttaa se, että sairaanhoitajilla on miljoona kertaa enemmän vastuuta kuin perus jampalla Lidlin vuoropäällikkönä mutta silti nettopalkka on lähestulkoon sama. 

Mitä järkeä tässä maassa on opiskella itselleen korkeaa koulutusta, kun se ei nettopalkassa näy mitenkään. Ja kyllä, bruttoipalkkani on paljon parempi kuin siivoojan, mutta nettona olemme lähestulkoon samalla tasalla. 

Vierailija
2/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetytti miten moni kertoi elävänsä kädestä suuhun, jopa2600euroa tienaavat. Itse tienaan suunnilleen saman ja koen eläväni oikein hyvää elämää, saan säästöönkin ihan hyvin, vaikka mulla on lapsiakin. Kyllä ne menot vaikuttaa paljon enemmän kuin tulot.

Lidlin vuoropäällikön kertomuksesta jäi tosi positiivinen olo, taisi ollalikipitäen ainoa joka ei valittanut huonoa palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo opettajan palkka oli ihan outo. Luokanopettajan peruspalkka on Helsingissä 2600e. En ole ikinä kuullut, että se nousisi lisillä tonnia sentään.. 

Vierailija
4/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetytti miten moni kertoi elävänsä kädestä suuhun, jopa2600euroa tienaavat. Itse tienaan suunnilleen saman ja koen eläväni oikein hyvää elämää, saan säästöönkin ihan hyvin, vaikka mulla on lapsiakin. Kyllä ne menot vaikuttaa paljon enemmän kuin tulot.

Lidlin vuoropäällikön kertomuksesta jäi tosi positiivinen olo, taisi ollalikipitäen ainoa joka ei valittanut huonoa palkkaa.

Niin, kyllä se työn mielekkyys ja työkaverit ja esimies vaikuttaa todella paljon siihen tuntuuko että saa tarpeeksi palkkaa. Tuossakin sanottiin että hän on vastuussa myymälän myynnistä, eli mitä se tarkoittaa? Onko hän siis vastuussa siitä että kuinka tavara menee kaupaksi? Mitä hän voi tehdä asialle jos myyntiä ei ole johdon mielestä tarpeeksi? Lidleillä kun ei ole mitään paikallisia tarjouksia tai mainoksia.

Vierailija
5/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka puhui totta, kuka ei...

Mielenkiintoista, että sairaanhoitaja tienaa niin vähän, että veroihin menee 50 %. Aina haastatteluissa sama ilmiö.

Julkiset verotustiedot kertovat totuuden!

Vierailija
6/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn kuormittavuutta ei voi rahassa mitata, mutta sen voi yrittää kuvitella millaista kyseistä työtä voisi olla tehdä. Sen takia ymmärrän, miksi palkoissa on eri ammateissa eroja. Ei minusta olisi esimerkiksi hoitajaksi tai konstaapelin tehtävään heidän antaman työn kuvauksen perusteella. Eikä ehkä siivoojaksikaan, koska olen kemikaaleille yliherkkä. Puutarhuri olisi kiva olla.

Vierailija
7/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn kuormittavuutta ei voi rahassa mitata, mutta sen voi yrittää kuvitella millaista kyseistä työtä voisi olla tehdä. Sen takia ymmärrän, miksi palkoissa on eri ammateissa eroja. Ei minusta olisi esimerkiksi hoitajaksi tai konstaapelin tehtävään heidän antaman työn kuvauksen perusteella. Eikä ehkä siivoojaksikaan, koska olen kemikaaleille yliherkkä. Puutarhuri olisi kiva olla.

Niin palkoissa on eroja mutta se ei Suomessa näy nettotuloissa MITENKÄÄN. Aivan käsittämätöntä. 

Vierailija
8/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo opettajan palkka oli ihan outo. Luokanopettajan peruspalkka on Helsingissä 2600e. En ole ikinä kuullut, että se nousisi lisillä tonnia sentään.. 

Vaan kun on noussut, vaimoni sai juuri viimeisimmän ikälisänsä, eli lisiä ei enää hänen työuralleen tule, ainoastaan indeksikorotukset. Mutta brutto on nyt 3650.-/kk.

Eli palkan mukaan hän on nyt uransa huipulla, alle 5-kymppisenä.

Vierailija
9/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllä se työn mielekkyys ja työkaverit ja esimies vaikuttaa todella paljon siihen tuntuuko että saa tarpeeksi palkkaa. Tuossakin sanottiin että hän on vastuussa myymälän myynnistä, eli mitä se tarkoittaa? Onko hän siis vastuussa siitä että kuinka tavara menee kaupaksi? Mitä hän voi tehdä asialle jos myyntiä ei ole johdon mielestä tarpeeksi? Lidleillä kun ei ole mitään paikallisia tarjouksia tai mainoksia.

Henkilöstöä on oltava tarpeeksi, mutta ei liikaa ettei asiakkaat lähde sen vuoksi että pitää jonottaa aivan liian kauan. On huolehdittava että henkilökunta jaksaa olla töissä ja myymälä pysyy siistinä. Jos henkilöstö ei jaksa niin alkaa saikkukierteet -> palkattava sijaisia -> lisää kuluja -> vähemmän tulosta -> potkut. jne.

Vierailija
10/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne nousee. Opettajilla on mahdoton määrä erilaisia lisätehtäviä, joista maksetaan erikseen tehtäväkohtaisen palkan päälle. Lisäksi sitä mukaa kun opettajan kokemusta kertyy, lisiä alkaa ropista kokemuksesta kuin manulle illallinen aina 20 v. asti. Nuo kokemuslisät jo pelkästään tekevät lähelle tonnin/kk.

Ihan hyvä tuo, että näkyy todelliset palkat ja paljonko siitä jää käteen. Etenkin nuorilla tuntuu olevan huimia palkkatoivomuksia vailla juurikaan kokemusta ja osaamista.

Vierailija
11/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on isommat menot ja kovempi kaipuu loistokkaaseen elämään.

Mies on tyytyväinen kun saa syödäkseen (kotona perusruokaa). Naisen pitää päästä ravintoloihin illalliselle.

Vierailija
12/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin palkoissa on eroja mutta se ei Suomessa näy nettotuloissa MITENKÄÄN. Aivan käsittämätöntä. 

Saahan sen verotusprosentin pitää korkealla halutessaan ja silloin saa veronpalautusta vuoden lopussa ja toisinpäin.

13/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lidlissä on "huhujen" mukaan kiva olla töissä. työilmapiiri on hyvä ja palkkaus vastaa toimenkuvaa. Itse en ole siis ollut siellä töissä, mutta aika montaa olen haastatellut, jotka ovat olleet. Työilmapiirillä on suuri vaikutus siihen miten hyvin viihtyy työssä ja kuink atyytyväinen on työhönsä ja siitä satavaan palkkaan.

Palveluohjaaja siivousalalla sai kyllä aika huonoa palkkaa. Tosin olisi mielenkiintoista tietää mitä tehtävän kuvaan kuuluu ja millaiset vastuut ovat. 50 alaista on paljon, mutta tehtäväkuvaus vasta kertoo oikean totuuden.

Vierailija
14/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun on noussut, vaimoni sai juuri viimeisimmän ikälisänsä, eli lisiä ei enää hänen työuralleen tule, ainoastaan indeksikorotukset. Mutta brutto on nyt 3650.-/kk.

Eli palkan mukaan hän on nyt uransa huipulla, alle 5-kymppisenä.

Eikö hänen uransa huippu olisi esim. rehtori?

Vierailija
15/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sen verotusprosentin pitää korkealla halutessaan ja silloin saa veronpalautusta vuoden lopussa ja toisinpäin.

Noku ei saa. 

Vierailija
16/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-b- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lidlissä on "huhujen" mukaan kiva olla töissä. työilmapiiri on hyvä ja palkkaus vastaa toimenkuvaa. Itse en ole siis ollut siellä töissä, mutta aika montaa olen haastatellut, jotka ovat olleet. Työilmapiirillä on suuri vaikutus siihen miten hyvin viihtyy työssä ja kuink atyytyväinen on työhönsä ja siitä satavaan palkkaan.

Palveluohjaaja siivousalalla sai kyllä aika huonoa palkkaa. Tosin olisi mielenkiintoista tietää mitä tehtävän kuvaan kuuluu ja millaiset vastuut ovat. 50 alaista on paljon, mutta tehtäväkuvaus vasta kertoo oikean totuuden.

Kuka sellaisen tehtävänkuvauksen tekee? Usein ei taida riittää että tekee ne työt "mistä maksetaan" vaan joutuu tekemään kaikenlaista "pientä" ylimääräistä jotta homma toimii.

Vierailija
17/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noku ei saa. 

Käy tekemässä uusi verokortti ja nosta sinne niitä sun "loppuvuoden arvio tuloista", tulee isompi prosentti, helppoa kuin heinänteko.

Vierailija
18/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöstö kun on vähennetty minimiin niin ollaan pian siinä tilanteessa, että kaikki tekee kaikkien töitä.

Vierailija
19/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noku ei saa. 

Käy tekemässä uusi verokortti ja nosta sinne niitä sun "loppuvuoden arvio tuloista", tulee isompi prosentti, helppoa kuin heinänteko.

Kyllä sitä veroprosenttia voi ihan itse nostaa ilman uutta verokorttiakin kun ilmoittaa vaan palkanlaskentaan.

Veroprosentin alentamiseen tarvitaan muutosverokortti.

Vierailija
20/37 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkäreiden keskipalkka ei ole sairaanhoitajia paljoakaan kummoisempi, mutta opintojen kesto (ell. 6v + mahd. erikoistuminen 6v) sekä vastuu ja itse opintojen ja työn vaativuus ovat aivan eri tasoa. Kumpi ammattikunta pitää suurempaa haloota "surkeasta" palkasta työhön ja opintoihin nähden? Onneksi kaikki ovat vapaita hakemaan Suomessa lääketieteelliseen. Monnissa maissa lukukausimaksut ohjaavat tien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme