mitä perhetyöntekijä tekee?
Mitä perhetyöntekijä tekee (vauvaperheessä) ja kuinka kauan tapaamiset voivat kestää? Voiko perhetyöntekijän kanssa esim mennä ulkoilemaan tai seurakunnan tapahtumiin? Vai onko tapaamiset vain kotona?
Jos tapaamiset ovat pitkiä, niin imettämisen laita, tuntuisi oudolta pitää perhetyöntekijää olohuoneessa ja itse imettää makuuhuoneessa, etenkin jos perhetyöntekijä ei varsinaisesti tee kotitöitä?
Minkälaista apua olette saaneet perhetyöntekijältä?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun luona kävi perhetyöntekijä muutaman kuukauden ajan kerran viikossa, pari-kolme tuntia kerrallaan. Olin yksin pienen vauvan kanssa, ja käynnit siksi että sain ihan hetkeksi irrottautua ja mennä vaikka ostoksille/kävelylle tms, ja keskusteluseuraa sekä apua kotitöissä. Käytiin myös yhdessä porukalla ulkoilemassa, jossain perhekahviloissa yms. Ja itse sain päättää mitä tehdään milloinkin.
Minulle ainakin perhetyöntekijästä oli suuri apu, ja suosittelisin ehdottomasti muillekin jis vain on tarve ja mahdollisuus tämmöiseen suodaan.
Tuo kuulosta kyllä mahtavalta! Juuri tuollaistahan avun pitäisi olla, että asiakkaan ehdoilla mennään ja tehdään. Keskusteluseura on varmasti monelle yksinäiselle äidille myös todella tarpeen. Porukalla on myös mukavampi touhuta asioita. ap
Ymmärrätkö ettei yhteiskunnalla ole varaa palkata sulle seuraneitiä mikäli lapsenhoidpssasi ei ole ongelmia eli jos olet täysipäinen aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun luona kävi perhetyöntekijä muutaman kuukauden ajan kerran viikossa, pari-kolme tuntia kerrallaan. Olin yksin pienen vauvan kanssa, ja käynnit siksi että sain ihan hetkeksi irrottautua ja mennä vaikka ostoksille/kävelylle tms, ja keskusteluseuraa sekä apua kotitöissä. Käytiin myös yhdessä porukalla ulkoilemassa, jossain perhekahviloissa yms. Ja itse sain päättää mitä tehdään milloinkin.
Minulle ainakin perhetyöntekijästä oli suuri apu, ja suosittelisin ehdottomasti muillekin jis vain on tarve ja mahdollisuus tämmöiseen suodaan.
Teillä on ehkä ollut sitten neuvolan perhetyö tai kotipalvelun perhetyö. Lastensuojelun perhetyö on jo astetta järeämpi tukitoimi, ja siihen sovitaan tavoitteet aina yhdessä perheen ja sosiaalityöntekijän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöntekijä tekee sinun kanssasi kotihommia (itse mm. tehnyt muuttosiivousta, koonnut huonekaluja, tiskannut, viikannut pyykkiä yhdessä vanhemman kanssa), ohjaa kotihommissa, ulkoilee teidän kanssa, käy paikoissa teidän kanssa, tekee talouden sosiaaliohjausta eli auttaa virallisten ja raha-asioiden hoidossa, ohjaa vuorovaikutuksessa lapsesi kanssa, antaa vinkkejä lasten kasvatukseen, arvioi tottakai miten teillä sujuu, jne. Toki riippuu mitä teidän tavoitteiksi on sovittu mihin tarviitte tukea.
t. lastensuojelunperhetyöntekijä
En oikein ymmärrä tuota "ohjaa kotihommissa". Olen täysin kotitalouskelpoinen nainen, osaan tehdä kotityöt, pääsen paikkoihin yksin ja viralliset paperihommat osaan hoitaa ja jos taloustilanne ok niin mitään raha-asioita ei tarvitse hoitaa. Ja mitä tuo vuorovaikutuksen ohjaus tarkoittaa? Kertoo milloin vauvalle pitää hymyillä ja että vauvalle pitää puhua? :D Itsellä tosiaan yliopisto-opintoja takana, olen normaali nainen, joka osaa huushollata oman kotinsa, en todellakaan ota ketään tänne "ohjaamaan" miten talouttani emännöidään. Minä itse ohjaan, miten minun kodissani toimitaan. Huh huh. Eli auttaako perhett vähän niinkuin ylhäältä päin?
Ja mitä tuo arviointi tarkoittaa? Kamalaan stressiin joutuu, kun joku koko ajan huohottaa niskassa ja jos vauvalle ei hymyilekään "oikealla" hetkellä, niin mikä on seuraus?
Sitten kun saan vauvan, niin voipi olla, etten tuollaista apua edes ota vastaan.
Entä jos äidin pitää imettää, niin odottaako perhett sitten olohuoneessa yksin?
apKerroin lastensuojelun perhetyötstä, ja se ei ehkä teidän kohdalla ole oikea tukimuoto. Jos haluat lastenhoito-ja kodinhoitoapua niin lapsiperheiden kotipalvelu on silloin oikea osoite.
Olen lukenut, että lasu painostaisi jotain tukitoimia esim perhett jos on menneisyyden kanssa ollut ongelmia? Näin ei ilmeisesti sitten ole vaan asiakas saa päättää mitä tukimuotoja käyttää? Itsellä ei vielä ole vauvaa mutta raskaita aikoja on elämässä ollut. ap
Arveletko siis että joudut lastensuojelun asiakkaaksi kun saat vauvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöntekijä tekee sinun kanssasi kotihommia (itse mm. tehnyt muuttosiivousta, koonnut huonekaluja, tiskannut, viikannut pyykkiä yhdessä vanhemman kanssa), ohjaa kotihommissa, ulkoilee teidän kanssa, käy paikoissa teidän kanssa, tekee talouden sosiaaliohjausta eli auttaa virallisten ja raha-asioiden hoidossa, ohjaa vuorovaikutuksessa lapsesi kanssa, antaa vinkkejä lasten kasvatukseen, arvioi tottakai miten teillä sujuu, jne. Toki riippuu mitä teidän tavoitteiksi on sovittu mihin tarviitte tukea.
En oikein ymmärrä tuota "ohjaa kotihommissa". Olen täysin kotitalouskelpoinen nainen, osaan tehdä kotityöt, pääsen paikkoihin yksin ja viralliset paperihommat osaan hoitaa ja jos taloustilanne ok niin mitään raha-asioita ei tarvitse hoitaa. Ja mitä tuo vuorovaikutuksen ohjaus tarkoittaa? Kertoo milloin vauvalle pitää hymyillä ja että vauvalle pitää puhua? :D Itsellä tosiaan yliopisto-opintoja takana, olen normaali nainen, joka osaa huushollata oman kotinsa, en todellakaan ota ketään tänne "ohjaamaan" miten talouttani emännöidään. Minä itse ohjaan, miten minun kodissani toimitaan. Huh huh. Eli auttaako perhett vähän niinkuin ylhäältä päin?
Ja mitä tuo arviointi tarkoittaa? Kamalaan stressiin joutuu, kun joku koko ajan huohottaa niskassa ja jos vauvalle ei hymyilekään "oikealla" hetkellä, niin mikä on seuraus?
Sitten kun saan vauvan, niin voipi olla, etten tuollaista apua edes ota vastaan.
apKerroin lastensuojelun perhetyötstä, ja se ei ehkä teidän kohdalla ole oikea tukimuoto. Jos haluat lastenhoito-ja kodinhoitoapua niin lapsiperheiden kotipalvelu on silloin oikea osoite.
Olen lukenut, että lasu painostaisi jotain tukitoimia esim perhett jos on menneisyyden kanssa ollut ongelmia? Näin ei ilmeisesti sitten ole vaan asiakas saa päättää mitä tukimuotoja käyttää? Itsellä ei vielä ole vauvaa mutta raskaita aikoja on elämässä ollut. ap
Arveletko siis että joudut lastensuojelun asiakkaaksi kun saat vauvan?
En arvele, mutta arvelen, että minusta saatettaisiin tehdä ennakollinen lasu tai lasu rankkojen elämäntapahtumien myötä. ap
Ennakolliseen lastensuojeluilmoitukseen tarvitaan suuri huoli juuri sillä hetkellä mm.kyvystäsi huolehtia syntyvästä vauvasta. Menneisyydessä olleet asiat on mennyttä, mikäli ne eivät heijastu ja vaikuta nykyhetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vuorovaikutus. Tuo on nykyään lempisana kun halutaan haukkua äitiä huonosta vanhemmuudesta. Sitten kun halutaan tietää tarkemmin miten se vuotovsikutus on ollut huonoa tai miten sitä pitäisi parantaa menee haukkujalta/neuvojalta sormi suuhun . Hän on vain kuullut että jos lapsella on jotain ongelmia niin kyse on sitten huonosta vuorovaikutuksesta. Aika jännää kun tuo kyseinen henkilö ei edes ole ollut näkemässä eli ei edes voi tietää millaista se vuorovaikutus on ollut lapsen ja vanhemman välillä.
Kauhistutti miten päiväkodissakin hoitajat valmsitelee tapahtumia joissa tarkkailla äidin ja lapsen vuorovaikutusta ja että hakutilanteessa sitä tarkkaillaan erityisesti, aivan kafkaksi mennyt tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on ehkä ollut sitten neuvolan perhetyö tai kotipalvelun perhetyö. Lastensuojelun perhetyö on jo astetta järeämpi tukitoimi, ja siihen sovitaan tavoitteet aina yhdessä perheen ja sosiaalityöntekijän kanssa.
Lastensuojelun kautta minulle tuo perhetyöntekijä tuli, määräajaksi ja sen jälkeen oli mahdollisuus saada kotipalvelun kautta. Oli meilläkin tiettyjä tavoitteita ja saatiin kaikenmaailman loppuarvioinnit ja todettiin että lastensuojelun tiimoilta toimintaa ei ole syytä tai tarvetta jatkaa. En itse kokenut toimintaa kyttäämisenä tai painostavana millään tapaa, työntekijä oli tosi mukava ja hommat sujui mutkitta. Ennenkaikkea suuri apu yksin vauvan kanssa olevalle. :-)
Meillä kävi ptt kun tuli kaksoset ja esikoinen oli alle 2v.
He veivät esikoista ulos, auttoivat kodinhoidossa (siivous yms)
Veivät myös kaikki 3 ulos jotta sain nukkua univelkoja.
Mies oli tuolloin vuorotöissä ja päivystyksiä joten ihan kaikkeen ei mieskään revennyt.
Nyt lastensuojelunptt auttoi esikoisen kanssa kun oli kouluongelmia.
Samalla me vanhemmat etsimme yhdessä perhetyöntekijöiden kanssa vinkkejä ja neuvoja haastavan ja herkän lapsen kanssa toimimiseen.
Veivät esikoista myös hampurilaiselle, juttelivat, auttoivat läksyissä yms.
Lapsen kanssa käytiin myös, tietysti, lasten psykalla ja sieltäkin saimme aivan loistavaa palvelua.
Hieman harmittaa että asiakkuus purettiin kun ei ole enää tarvetta; lapsi tykkäsi samoin kuin me vanhemmat pidimme noita perhetyötekijöistä.
Aivan ihania ihmisiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun kautta minulle tuo perhetyöntekijä tuli, määräajaksi ja sen jälkeen oli mahdollisuus saada kotipalvelun kautta. Oli meilläkin tiettyjä tavoitteita ja saatiin kaikenmaailman loppuarvioinnit ja todettiin että lastensuojelun tiimoilta toimintaa ei ole syytä tai tarvetta jatkaa. En itse kokenut toimintaa kyttäämisenä tai painostavana millään tapaa, työntekijä oli tosi mukava ja hommat sujui mutkitta. Ennenkaikkea suuri apu yksin vauvan kanssa olevalle. :-)
noniin, eli saahan sieltä lasusta siis täysin normaalia apua ilman sen kummempia kiemuroita! :) Hyvä juttu kyllä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no-lo-a.
3-4h kävi kerrallaan kerran viikossa reilun kuukauden ajan. Yleensä nukuin yläkerrassa tulpat korvissa kun ptt vaunutteli vauvan kanssa ulkona ja teki kotitöitä.
Tietääkö joku miten tuollaiseen työhön pääsee? Mikä koulutus jne. Olisi ihana auttaa työkseen esim. yksinhuoltajaäitejä ihan konkreettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no-lo-a.
Niin kerrohan toki miksi mun pitäisi nyt tästä nolostua? :-D
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku miten tuollaiseen työhön pääsee? Mikä koulutus jne. Olisi ihana auttaa työkseen esim. yksinhuoltajaäitejä ihan konkreettisesti.
Esimerkiksi lähihoitajan koulutus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten työssä on sosionomeja ja lastenohjaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun perhetyöntekijän koulutus sosionomi amk, kotipalvelun perhetyöntekijä lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Kauhistutti miten päiväkodissakin hoitajat valmsitelee tapahtumia joissa tarkkailla äidin ja lapsen vuorovaikutusta ja että hakutilanteessa sitä tarkkaillaan erityisesti, aivan kafkaksi mennyt tämä.
No ei kyllä kauhistuta. Päiväkodin henkilöstön arvioilla vuorovaikutuksesta on hyttysen paskan verran vaikutusta koko paletissa. Joku halutilanne on vain hakutilanne ja kuvaa noin yhden prossan verran sitä kuuluisaa vuorovaikutusta. Valitettavasti painoarvoa päiväkodin näkemyksille antaa lähinnä vain he itse eikä muut. Heidän arvioitaan kaivataan asioista joista ovat kykeneviä arvioimaan eli lapsesta päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että joku haluaa äitejä :) Sydämellisiä työntekijöitä tarvitaan aina. Tärkeintä tuon sydämellisyyden lisäksi on myös kunnioitus asiakasta ja hänen elämäänsä kohtaan. Esim, että asiakas saa tuntea olevansa silti vastuussa omasta elämästään vaikka onkin avun piirissä ja että esim asiakkaan vakaumusta kunnioitetaan ja kuunnellaan aidosti, missä juuri hän tarvitsee apua. Moni ihminen elää vaikeissa elämäntilanteessa yksin ja voi ollakin, että juuri aito sydämellinen perhetyöntekijä on se voimavara myös ihan ihmissuhteiden tasolla.
Ap ei nyt ole ollenkaan kärryillä miksi perhtt käy perheissä.