Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita lyhyitä? Listataan arkielämän haasteita

Lyhyt
28.10.2017 |

Olen vain 157cm ja 21vuotta.

En yletä vaihtamaan lamppuja taloustikkailla, minun on noustava pöydälle.

En yletä yläkaappeihin

Minulle ei ole olemassakaan istuvia ja sopivia vaatteita. Aikuisten takit ja housut ovat ylimitoitettuja. Jos taas ostan lastenosastolta, saattaa jäädä puristamaan ikävästi koska vartalomalli on päärynä

En tunne itseäni aikuiseksi. Tunnen itseni aivan lapseksi jota kukaan ei voisi edes pituuden puolesta ottaa tosissaan aikuisten maailmassa

En todellakaan uskalla ajaa autoa sillä minulla on lievä hahmotushäiriö ja muutaman kerran olen kokeillut ajamista ja se meni lähinnä siinä että pelkäsin etten yletäkään näkemään kunnolla tai yllä polkimille

Siinä joitakin. Kertokaa myös pituutenne

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, itse olen 160. Nykyään standardit ovat pitkille ihmisille. Uudessa asunnossamme en yletä keittiön kaappeihin, nenäni on juuri astiakaapin alareunassa. Ostimme ensi töiksemme tukevat metalliset kevyet keittiötikkaat, joilla kiipeilen ylös. Lisäksi on korkeat maalarin tikkaat joilla saan verhoja laitettua ja yletyn yläkomeroihin ja aina on saatavilla pieniä jakkaroita. Eli katsele ja vertaile eri tikkaita, huom oltava tukevat, mutta kevyet. Kaupoissa tietenkin valitsen sen komean pitkän kaverin, joka antaa juuri sen kahvipaketin sieltä ylähyllyltä! Vaatteita voi myös teettää ja opetella itse tekemään. Elegantit kengät pidentää myös, jos oppii koroilla käveleen, mutta kengän oltava laadukas jottei tule jalkavammoja. Tsemppiä ja muista, että pituutta voi aina jatkaa, mutta et voi sitä lyhentää itsessäsi!

Vierailija
2/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut saman, siis sen, että standardit tehdään entistä pidempien ihmisten mukaan. Olen itse 167, mutta joudun varvistamaan ylettääkseni vasta remontoidun S-marketin uuden kylmäkaapin ylähyllylle. Lyhyemmät jäävät ilman kalkkunaa, elleivät saa apua tai jakkaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

156 cm. Synnärillä näin lavuaarin yläpuolella olleesta peilistä vain päälakeni. Kotona olen tietenkin tottunut keittiöjakkaran käyttäjä. Autolla ajaminen ei tuota ongelmia, kun penkkiä ja rattiahan voi säätää.

Tosiaan, S-kaupan pakastekaappien ylimmät hyllyt ovat haasteellisia, kun alla on leveämpi allas. Ylähyllyn viimeiseen tuotteeseen en taitaisi ylettyä edes siitä pyöreästä tötsäjakkarasta, mutä kaupoissa on.

Vierailija
4/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, metalliset maalarintikkaat, vaatteet voi tilata netistä (lyhyille saa petite-mitoituksellisia vaatteita ulkomailta) ja opettelet säätämään auton penkin.

Sitten keskityt vain nauttimaan siitä, että mahdut paremmin mm. lentokoneen istuimeen.

Nim. nelikymppinen 156 cm yh

Vierailija
5/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette miehen näkökulmasta suloisia jos ette ole lihavia.

Vierailija
6/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän koon 36 kenkiä. Pituutta 161cm. Miksi kenkäkaupoissa pienet koot ovat ylimmillä hyllyillä?

Vierailija
7/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

150cm tasan. Pakastealtaasta saa vaan päällimäiset tuotteet, ja nekin jos ne on siinä reunan lähellä. Niihin kaappeihin yltää alahyllyn etureunalle :D Ne pyörälliset jakkarat on karmaisevia, niiden päälle ei kyllä uskalla nousta - enkä nykyisin edes pystyisi (nivelrikko vaivaa). Lahkeet ja hihat on aina pitkät, peileistä näkee hyvällä lykyllä puoli senttiä päälakea, lamppuja ei ylety vaihtamaan ilman korkeita maalarintikkaita, ja silloinkin joutuu välillä varvistamaan.

Vierailija
8/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette siis niitä savolaisia persjalkoja, jotka pukeudutte Helsingissä trikoisiin?

Vierailija
9/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naisen täytyy pystyä erottamaan lapsesta.

Vierailija
10/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 162 cm: en ylety ylimmille maustehyllyille tai astiakaapin hyllyille. Kaupassa on joskus haastavaa, jos tuote on niin loppu että pitäisi ylettää viimeisiin kappaleisiin, jotka ovat ylähyllyn perällä. Joskus on jäänyt ostamatta kun en ole ylettynyt. Plus että mua luullaan n. 15 vuotta nuoremmaksi, mikä ei työelämässä ainakaan ole kovin kivaa. Kaikki housut on myös aina aivan liian pitkiä lahkeista.

Vierailija
11/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 160 cm mutta olen myös kaupassa töissä. En meillä yletä hyllyttämään joillekin hyllyille hyvin.

Mutta en usko, että kaupoissa on siitä syystä korkeat hyllyt, koska "halutaan tehdä kaikki vain pitkille ihmisille". Monet kaupat vaan laittaa korkeampia hyllyjä, että saa mahdollisimman suuren valikoiman. Koska sitten monille asiakkaille ei sekään riitä, että on vain suppea valikoima siinä silmän korkeudella.:)  Se jakkara, jossa on ne pyörät alla - pyörät painuu maan tasalle, kun joku nousee siihen päälle. Toki ymmärrän, ettei kaikki huonojalkaiset voi aina kurotella kaikkea helposti siihen pallille nousten.

Vierailija
12/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osahan teistä on aika normipituisia! Itse olen 153 cm. Olkapäissä kulumia jatkuvasta kurkottelusta.

Kaupassa kehtaan kyllä pyytää pitempää asiakasta auttamaan jos en jotakin yletä ottamaan,kotona

keittiötikkaat käden ulottuvilla.Kun rakennutimme ekan omakotitalon, keittiön kaapistot laitettiin mun

mittojen mukaan matalammalle. Onneksi olimme paikalla kun vessan peilikaappia asennettiin- asentaja

oli n.190cm ja oli laittamassa itselleen sopivaan korkeuteen. Nykyisessä talossa vissiin ollut myös pitkä

asentaja, en näe kuin otsani kylppärien peileistä. - Vaatteet ongelma,lahkeet ja hihat aina liian pitkät. 

Vierailija
13/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kaikenlaisten kalusteiden standardit on jatkuvasti yhä isommille ihmisille tehty. Onneksi omassa kodissani olen voinut teettää keittiön tasot matalalle. Ihmettelin, kun Pieni suuri perhe -tv-ohjelmassa lyhytkasvuinen perhe rakensi keittiön normimittojen mukaan. Miksi ihmeessä?

Joidenkin mielestä pienikokoisen on helppo ja kiva matkustaa lentokoneessa (tai bussissa tai junassa), mutta omasta mielestäni ei ole yhtään kiva istua jalat roikkuen pitkää matkaa. Siinä saa kramppeja ihan samoin kuin isompikin ihminen, joka ei mahdu hyvin niihin penkkeihin. Toki joskus voi pitää laukkua jalkojen alla. Jos joku nyt ehdottaa, että käytä sitä edessäolevan penkkiin kiinnitettyä jalkatukea, niin oikein lyhyen ihmisen jalat eivät yltä sinne asti.

Vierailija
14/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pitkänä ärsyttää lyhyiden avuttomuus. On niitä sellaisia tomeriakin, jotka tekee vaikka on hankalaa, mutta sitten on näitä "Hei voitko tulla antaa mulle ton suolan tosta ylähyllyltä ku mä en yllä?" tai "No Pirkko(=minä)han ripustaa kaikkiin 45 hotellihuoneeseen verhot nipsuille, kun on niin pitkä! Me lyhyet katotaan vierestä ja mopataan vähän lattiaa"

Vierailija
15/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuimet on pitemmille suunniteltu. Bussissa,junassa,lentokoneessa jalat roikkuvat ilmassa ja hankala vaihtaa asentoa kun ei voi jalalla ottaa lattiasta tukea. Kotona on mekanismituoli jossa mukava istua.

Vierailija
16/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette siis niitä savolaisia persjalkoja, jotka pukeudutte Helsingissä trikoisiin?

Sukujuuret on kyllä Uudeltamaalta, enkä oo trikoisiin tota perääni verhonut kuin koulun jumpatunneille aikoinaan :D Jalat on kieltämättä lyhyet, eihän ne kovin pitkät voi olla tällä pituudella. 

"Mulla pitkänä ärsyttää lyhyiden avuttomuus. On niitä sellaisia tomeriakin, jotka tekee vaikka on hankalaa, mutta sitten on näitä "Hei voitko tulla antaa mulle ton suolan tosta ylähyllyltä ku mä en yllä?" tai "No Pirkko(=minä)han ripustaa kaikkiin 45 hotellihuoneeseen verhot nipsuille, kun on niin pitkä! Me lyhyet katotaan vierestä ja mopataan vähän lattiaa""

Tota, mitäs pahaa siinä on, jos pyytää apua? Ja jos ei ylety edes tikkailla, niin minkäs voit - eikö ole parempi että sitten mopataan sitä lattiaa, eikä vaan seisota tekemättä mitään?

Vierailija
17/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä enemmän kuin oma pituuteni, korjaan lyhyyteni minua ärsyttää toisinaan joidenkin ihmisten kyvyttömyys tajuta, että pituus ei ole oma valinta.

Toiseksi harmittaa toisinaan kun osa myös olettaa, että jos on fyysisesti lyhyempi, niin on myös henkisesti ("korvien väliltään")  pieni;  kuin lapsi.

Kolmanneksi kiusaa edelleen kulttuurissamme edelleen paljossa vallalla oleva konservatiivinen asenne, että miehen tulisi olla naistaan pidempi, tai ainakin kookkaampi. (- Ellei sitten satu olemaan ulkonäöltään Tom Cruise ja/ tai ainakin tiettävästi tienaa jos nyt ei aivan yhtä paljon kuin Cruise niin huomattavasti enemmän kuin "normaalimittainen" mies).

No joo missään en kyllä muista kohdanneeni niin julmaa halveksuntaa lyhytkasvuisia kohtaan kuin tällä palstalla, joten näillä mennään. Yritän keskittyä ja tehdä niiden asioiden eteen töitä ja vaivaa ja iloita niistä asioista mitä minulla on kuin nillittää kovin niistä, mille en voi, kuten omalle pituudelleni ja tulla sen kanssa toimeen; koska ainakaan minulla ei ole paljoa muita vaihtoehtoja. (Vai pitäisikö vaihtaa alaa ja omistaa loppuelämä sen tutkimiseen, että miten voida lisätä kivuttomasti pituutta, siis vähän samaan kuin nyt tai viimevuosikymmeninä on jollekin toiselle voitu istuttaa uusia hampaita). - Omasta lyhytkasvuisuuteni vielä korostuu kun kaikki muut sisarukseni sekä vanhempani ovat normaalimittaisia, tai keskimittaista jopa (hivenen) pidempiä. Mutta onneksi olen heille(kin) muuta kuin "hukkapätkä"  - Mutta tämä nyt vain huomautuksena siksi, että lyhytkasvuisuudelle ei ole aina niin yksinkertaista selitystä, että se olisi aina suora jatkumo kahdesta lyhytkasvuisesta vanhemmasta.    

Vierailija
18/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussissa, junassa ym on lapsimainen olo kun saa heilutella jalkoja ilmassa.

Olen kaupan täti ja en yletä edes sillä norsuntassulla (se pyöreä pallike) ylimmille hyllyille.

Kotona kaikki ylähyllyt tyhjinä keittiön ja vessan kaapeissa.

Hihat ja lahkeet aina lyhennettävä. Joskus hätätapauksessa jopa nitojalla.

Hyviin puoliin kuuluu se ettei ikinä lyö päätänsä mihinkään ja ei tarvi kumarrella.

T. 156cm lyhyt

Vierailija
19/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mukavaa olla lyhyt, paitsi sillon kun istut vessanpytyllä ja huomaat ettet ylety ottaan paperia telineestä:) T: 157cm

Vierailija
20/32 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka kommentoit " kyllä ihminen pitää pystyä erottamaan lapsista" kuule tämä pituus on sellainen ominaisuus johon ei oikein voi vaikuttaa. Ja vikahan on mielestäni sinun näkökulmassasi jos et kuitenkaan pysty lyhyttä, mutta aikuista naista erottamaan lapsesta. Silloin sinulla on paljon pielessä itsessäsi.