Oletko saanut potkut juorujen takia?
Uskotko, että kun tekee työnsä hyvin ja on peruskohtelias, eikä mielistele pomoa makeilijajoukon mukana, niin kaikki on hyvin? Uskotko, että hän tulee kysymään mielipidettäsi heidän versionsa vastapainoksi? Eihän älykäs pomo voi olla niin tyhmän juorukerhon vietävissä, eihän?
Kommentit (8)
Kalliiksi ainakin tulee firmalle kun liitto lähtee asiaa ajamaan oikeudessa. Voi irrota jopa kahden vuoden palkka laittomasta irtisanomisesta. Tosin typeriä pomoja aina on.
Olen saanut kirjallisen huomautuksen. Matkalaskun mukaan olin 100 km päässä työtehtävissä, mutta joku toimistolta oli nähnyt minut kaupassa. Hän kertoi pomolle ja minä jouduin puhutteluun muistaakseni petoksesta. Oli enemmän kuin noloa pyytää asiakkaalta kirjallinen vahvistus sille, että todella olimme olleet neuvottelussa klo 13 ja 15 välisenä aikana. Huomautus tuli silti, koska minusta haluttiin varoittava esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kirjallisen huomautuksen. Matkalaskun mukaan olin 100 km päässä työtehtävissä, mutta joku toimistolta oli nähnyt minut kaupassa. Hän kertoi pomolle ja minä jouduin puhutteluun muistaakseni petoksesta. Oli enemmän kuin noloa pyytää asiakkaalta kirjallinen vahvistus sille, että todella olimme olleet neuvottelussa klo 13 ja 15 välisenä aikana. Huomautus tuli silti, koska minusta haluttiin varoittava esimerkki.
Etkö ottanut yhteyttä liittoon?
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi ainakin tulee firmalle kun liitto lähtee asiaa ajamaan oikeudessa. Voi irrota jopa kahden vuoden palkka laittomasta irtisanomisesta. Tosin typeriä pomoja aina on.
Tiedän erään tapauksen, jossa määräaikaisessa työsuhteessa olevalle ei löytynyt jatkoa, joska eräs vakituinen kipitti vähän väliä pomon polvelle itkemään keksimiään tarinoita. Töitä olisi oikeasti ollut ja määräaikainen oli tunnollinen tekijä.
Itse kahdessa paikassa joutunut perättömien juorujen kohteeksi ja ns.pomon puhutteluun. Ekassa meinasin itse todella irtisanoutua kun olin niin pöyristynyt oudoista väitteistä. Toisessa oli oikein todistajat ettei ilkeä väite pitänyt paikkaansa mutta silti jäi leima otsaan ja pomo uskoi vaan sitä juoruajaa eikä mua vaikka mulla oli todistajat ettei pitänyt väite paikkaansa. Suoraan sanoen otti hyvin paljon pannuun nuo koska olen ollut aina huipputunnollinen työntekijä. Luottamus ihmisiin on horjunut pahasti.
Varmasti ehkä jopa suurin osa pomoista uskoo. Pomojen pitäisi aina keskustella juorujen kohteena olevan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ehkä jopa suurin osa pomoista uskoo. Pomojen pitäisi aina keskustella juorujen kohteena olevan kanssa.
Niin pitäisi, mutta...
Aikaisemmassa firmassa osastojen välinen yhteistyö oli välillä aika takkuista. Töitä oli pakko tehdä yhdessä, mutta eräille toisten osastojen tyypeille mikään ei kelvannut. He saivat omasta mielestään pompottaa meitä niin kuin halusivat. He määräsivät omasta mielestään aikatauluista, mitä töitä tarjottiin, millä hinnalla tarjottiin jne. Jos emme tehneet niin kuin he halusivat, niin välittömästi kielimään isoille pomoille. Yksi ikääntynyt pistettiin eläkkeelle vastoin tahtoaan, kun joku väitti ettei häneltä muka enää työ sujunut. Ei kyllä pitänyt paikkaansa meidän mielestämme, vaan kokeneesta konkarista oli iso apu. Mutta pois vaan laitettiin. Ikää oli yli vähimmäiseläkerajan, mutta hän olisi tehnyt mieluusti töitä vielä jonkin aikaa.