Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on ärtyvä suoli, MITÄ syötte?

Vierailija
27.10.2017 |

Kaikki parhaat ruuat aiheuttaa oireita ja turvotusta. Sipuli, pavut, linssit, kaalit...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin 10 vuotta että mulla oli ärtyvä suoli eikä mikään ruokavalio auttanut. Sitten vihdoin pääsin kunnon lääkärille ja kymmenessä minuutissa hän määritteli ettei minulla suinkaan ole ärtyvä suoli vaan sappihapon imetymishäiriö. Sain Questrania jota syön nykyään pussillisen joka toinen päivä ja tadaa, 10 vuotta jatkunut ripuli on poissa. Eli jos ruokavalio ei auta, tämä vaihtoehto kannattaa selvittää.

Vierailija
2/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin 10 vuotta että mulla oli ärtyvä suoli eikä mikään ruokavalio auttanut. Sitten vihdoin pääsin kunnon lääkärille ja kymmenessä minuutissa hän määritteli ettei minulla suinkaan ole ärtyvä suoli vaan sappihapon imetymishäiriö. Sain Questrania jota syön nykyään pussillisen joka toinen päivä ja tadaa, 10 vuotta jatkunut ripuli on poissa. Eli jos ruokavalio ei auta, tämä vaihtoehto kannattaa selvittää.

Kiitos :) minulla enemmänkin vaivana ummetus. Up!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ripulipainotteinen vaiva, ja valitettavasti kaikki mikä on epäterveellistä sopii mun suolelle parhaiten. Parhaiten voin, jos syön pelkkää lihaa ja valkoista vehnää tai riisiä. Silloin ei ole suolikramppeja eikä ripulia. Mutta kaikki ra'at kasvikset (ja pienemmässä määrin myös kypsennetyt), kuitupitoiset viljat, hedelmät, ja ripulointia tulee. Erityisesti kuitua mun pitää vältellä jos en halua joutua käymään 10 kertaa päivässä ripuloimassa.

Vierailija
4/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsa oikeesti rauhottuu ku syöt kuitu pitoista aamupalaa joka aamu (sokeroimaton mysli) joku hedelmä sekaan..

Vierailija
5/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

FODMAP-ruokavaliosta on viime vuosina ilmestynyt kirjoja ja asiantuntijoiden blogitekstejä suomeksi. Suosittelen.

Mainitsemiisi liittyen näiden pitäisi sopia:

- veteen säilötyt vihreät linssit

- kaaleista ainakin keräkaali

- parsakaali pieninä määrinä

- ruohosipuli ja vihreät sipulin ja purjon varret

- valkosipulin makuinen öljy

Vierailija
6/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa toi että mitä epäterveellisemmin syön niin sitä paremmin vatsa toimii. Valitettavasti pyrin syömään mahdollisimman terveellisesti ja viimiset kymmenenvuotta olen kärsinnyt kroonisesta ummetuksesta. Helvetillinen vaiva!

Vierailija
7/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kaikkea

Vierailija
8/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raipe01984 kirjoitti:

vatsa oikeesti rauhottuu ku syöt kuitu pitoista aamupalaa joka aamu (sokeroimaton mysli) joku hedelmä sekaan..

Ai kamala, mulle tuo olisi ihan taattu tie tuskaisiin paksunsuolen kouristukseen ja kovaan ripuliin. Tämä ärtyvä paksusuoli on tosi yksilöllinen juttu, osalla tosiaan kuitu auttaa, kun taas itselleni kuitu on se pahin myrkky jota vatsani ei hyväksy. Samoin paljon mainostettu fodmap - ei niin mitään apua ollut.

Vierailija
9/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

FODMAP ja oireet helpotti viikossa

Vierailija
10/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FODMAP-ruokavaliosta on viime vuosina ilmestynyt kirjoja ja asiantuntijoiden blogitekstejä suomeksi. Suosittelen.

Mainitsemiisi liittyen näiden pitäisi sopia:

- veteen säilötyt vihreät linssit

- kaaleista ainakin keräkaali

- parsakaali pieninä määrinä

- ruohosipuli ja vihreät sipulin ja purjon varret

- valkosipulin makuinen öljy

Mulle ei käy mikään noista. Samoin appelsiini ei sovi, vaikka monissa ohjeissa sanotaan että se sopisi, eikä omena, mikä taas mulle käy.

Hyvin yksilöllistä, kokeilemalla selviää.

Vierailija
11/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ripulipainotteinen vaiva, ja valitettavasti kaikki mikä on epäterveellistä sopii mun suolelle parhaiten. Parhaiten voin, jos syön pelkkää lihaa ja valkoista vehnää tai riisiä. Silloin ei ole suolikramppeja eikä ripulia. Mutta kaikki ra'at kasvikset (ja pienemmässä määrin myös kypsennetyt), kuitupitoiset viljat, hedelmät, ja ripulointia tulee. Erityisesti kuitua mun pitää vältellä jos en halua joutua käymään 10 kertaa päivässä ripuloimassa.

Lue sellainen kirja kuin plant paradox. 

http://gundrymd.com/plant-paradox-shopping-list/

Itse pidän päiväkirjaa kaikesta josta syön. Sitten jos tulee ripuli niin katsonpa mitä olen syönyt viimeiset 48h.

Olen myös kokeillut kaikenlaiset pre pro biootit, sunwicit, inuliinit sun muut. Ei ne mitään auta. Maitokefiiri auttoi mutta aito sellainen eikä se valion pa ska feikkikefiiri.

Vierailija
12/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö teidän aivot toimi ollenkaan??  Ei terveellinen ravinto ole sitä, mitä joku taho sen määrittelee, vaan sitä, millä keho voi hyvin.  Virallisterveellisellä ruokavaliolla ei kukaan voi hyvin. Se ravinto ei ole ihmiselle luontaista.

Vierailija
14/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö teidän aivot toimi ollenkaan??  Ei terveellinen ravinto ole sitä, mitä joku taho sen määrittelee, vaan sitä, millä keho voi hyvin.  Virallisterveellisellä ruokavaliolla ei kukaan voi hyvin. Se ravinto ei ole ihmiselle luontaista.

Siis sinun mielestä minulle olis terveellisin vaihtoehto syödä pelkkää pizzaa, kebabia, hampurilaisia, suklaata ja muutama litra siideriä päälle koska silloin vatsa satavarmasti toimii. Jokapäivä grillillä ja kyllä saisin terveet kasat itestäni pihalle ja siltä osin keho voisi paremmin verrattuna tähän ummetukseen mutta muutaman päivän jälkeen ei kyllä aivot sitten pelais tätäkää vähää!

Vierailija
15/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinun mielestä minulle olis terveellisin vaihtoehto syödä pelkkää pizzaa, kebabia, hampurilaisia, suklaata ja muutama litra siideriä päälle koska silloin vatsa satavarmasti toimii. Jokapäivä grillillä ja kyllä saisin terveet kasat itestäni pihalle ja siltä osin keho voisi paremmin verrattuna tähän ummetukseen mutta muutaman päivän jälkeen ei kyllä aivot sitten pelais tätäkää vähää!

En tuota tietty tarkoittanut, vaan sitä, että hylkäisit rasvan pelon. Pelkää ennemmin kaikkea lisäaineita. Syö rasvaa, älä lisäaineita!!

Vierailija
16/16 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ummetus vaivaa, niin sitten kuituja ja lisää nestettä peliin.

Minä syön joka aamu pirtelön; liotan yön yli 40g kauraleseitä / 2dl mantelimaitoa. Siihen sitten mustikkaa, persikkaa, banaania. Mitä milloinkin.

Couscous sopii mahalle hyvin. Samoin kala. Ruisleipä sopii sen jälkeen, kun se on ensin tuoreena pakastettu ja sitten sulatettu - ei turvota enää.

Mitään liian mausteista ei pysty syömään. Itselleni pahimmat mahan turvottajat on sipuli, tuliset mausteet ja jostain syystä einekset.