Onko täällä ketään, jolla on tinnitus? Voin kertoa miten se lähtee pois.
Minulla oli meluvaurion aiheuttama tinnitus 4 vuoden ajan. En ikinä tottunut siihen, ja se aiheutti kohtuutonta pelkoa ja ahdistusta ja jouduin maskeeraamaan sen kokoajan. Pelkäsin hiljaisia tiloja yli kaiken ja en pystynyt ollenkaan keskittämään jos oli hiljaista. Miten sitten paranin siitä?
Tinnituksen hoidon peruspilari on äänihoito. Vähän niinkuin sosiaalisten tilanteiden pelon peruspilari on neljän seinän sisällä pysyminen. Ja lentämisen pelon hoito lentämisten väittäminen... Eiku?
Tinnituksessa ongelma ei ole ääni. Mikään ääni itsessään ei ole ongelma. Ongelma on se, miten siihen kroppa suhtautuu. Tinnitus aiheuttaa ahdistusta ja pelkoa koska kroppa luulee sen varoittavan jostain.
Jos huoneessasi tikittää kello, se on lähtökohtaisesti ihan yhtä suuri ongelma kuin tinnitus (ei ongelma ollenkaan). Mutta aivot ovat oppineet, ettei kello ole vaarallinen ääni ja siksi et sitä ikinä kuule.
No tinnitus katoaa kellon tikityksen tavoin kun siedättää itsensä sille. Ala nukkua hiljaisessa huoneessa joka yö ja lopeta välttämiskäyttäytyminen maskeeraamalla. Siedättymisen vastakohta on välttämiskäyttäytyminen eli maskeeraaminen.
Pikkuhiljaa tinnitus katoaa kokonaan - se ei vain pienene. Aivoilla ei ole mitään syytä enää tuottaa hyödytöntä ääntä, mikä ei aiheuta vaaraa.
Toinen hyvä metodi on meditoiminen vaikkapa korvatulppien kanssa, jolloin kuulet tinnituksen kaikista pahimpana. Tällöin ahdistus lievenee välittömästi.
http://www.tinnitusretrain.com/exposure-and-mindfulness-the-ultimate-ti…
Kommentit (24)
Tinnitys ollut n. 3 vuotta ja ei kyllä häviä millään hiljaisuus poppakonstilla.
Suhisee ja sihisee hiljaisuudessa.
Liian monta keikkaa ja musiikin huudattamista...
Aika syvältä tämä on...
No minulle nimenomaan taustaäänet / white noise on se stressiä lieventänyt tekijä. Eli enää en kuule tinnitusta kun annoin luvan peittää sitä ulinaa ja ostin kuulolaitteenkin jossa kohinatoiminto. Olen saanut taas elämästä kiinni. T. Tinnitus vuodesta 2016.
Tinnitus jo 30v ajan joten siihen on jo tottunut. Hiljaista ei ole mut semmoista se on.
Tässä vähän asiaan liittyvämpi video.