Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään, jolla on tinnitus? Voin kertoa miten se lähtee pois.

Vierailija
26.10.2017 |

Minulla oli meluvaurion aiheuttama tinnitus 4 vuoden ajan. En ikinä tottunut siihen, ja se aiheutti kohtuutonta pelkoa ja ahdistusta ja jouduin maskeeraamaan sen kokoajan. Pelkäsin hiljaisia tiloja yli kaiken ja en pystynyt ollenkaan keskittämään jos oli hiljaista. Miten sitten paranin siitä?

Tinnituksen hoidon peruspilari on äänihoito. Vähän niinkuin sosiaalisten tilanteiden pelon peruspilari on neljän seinän sisällä pysyminen. Ja lentämisen pelon hoito lentämisten väittäminen... Eiku?

Tinnituksessa ongelma ei ole ääni. Mikään ääni itsessään ei ole ongelma. Ongelma on se, miten siihen kroppa suhtautuu. Tinnitus aiheuttaa ahdistusta ja pelkoa koska kroppa luulee sen varoittavan jostain.

Jos huoneessasi tikittää kello, se on lähtökohtaisesti ihan yhtä suuri ongelma kuin tinnitus (ei ongelma ollenkaan). Mutta aivot ovat oppineet, ettei kello ole vaarallinen ääni ja siksi et sitä ikinä kuule.

No tinnitus katoaa kellon tikityksen tavoin kun siedättää itsensä sille. Ala nukkua hiljaisessa huoneessa joka yö ja lopeta välttämiskäyttäytyminen maskeeraamalla. Siedättymisen vastakohta on välttämiskäyttäytyminen eli maskeeraaminen.

Pikkuhiljaa tinnitus katoaa kokonaan - se ei vain pienene. Aivoilla ei ole mitään syytä enää tuottaa hyödytöntä ääntä, mikä ei aiheuta vaaraa.

Toinen hyvä metodi on meditoiminen vaikkapa korvatulppien kanssa, jolloin kuulet tinnituksen kaikista pahimpana. Tällöin ahdistus lievenee välittömästi.

http://www.tinnitusretrain.com/exposure-and-mindfulness-the-ultimate-ti…

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tinnitus jo 14 vuotta, toki viihdyn pienessä taustamelussa, jossa tinnitus ei kuulu, mutta en enää ahdistu siitä ininästäkään. Kuinka kauan kerrallaan tuota hiljaisuushoitoa ja ininälle altistusta pitäisi sitten harjoittaa, että tuloksia alkaisi tulla?

Vierailija
2/24 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Minulla on ollut tinnitusta kahtena päivänä - todennäköisesti niskan ja huonosti nukutun yön takia. Olin aivan paniikissa. Itseasiassa niin paniikissa, että varasin ajan lääkäriin heti aamulla ja ajoin autolla ojaan.

Olen miettinyt, että en tiedä miten kestäisin elämääni, jos tinnitus olisi vakituinen riesani. Olen tosi pahoillani kaikkien puolesta, jotka siitä joutuvat kärsimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap paikalla, minua kiinnostaisi tuo, että kauanko sinun piti tuota totuttautumisharjoittelua tehdä, että se alkoi auttaa?

T: # 1

Vierailija
4/24 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap paikalla, minua kiinnostaisi tuo, että kauanko sinun piti tuota totuttautumisharjoittelua tehdä, että se alkoi auttaa?

Niin paljon kuin pystyt. Jos et suorastaan itsetuhoinen ole asian suhteen niin yritä vaikka nukkua yö mahdollisimman hiljaisessa. Voit saada hyvinkin nopeasti todella vapauttavan ahaa-elämyksen, ja tunnitus alkaa vaimentua.

Vierailija
5/24 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin paljon kuin pystyt. Jos et suorastaan itsetuhoinen ole asian suhteen niin yritä vaikka nukkua yö mahdollisimman hiljaisessa. Voit saada hyvinkin nopeasti todella vapauttavan ahaa-elämyksen, ja tunnitus alkaa vaimentua.

Kiitos vastauksesta. Täytyypä kokeilla. Olen jo aika sinut tinnituksen kanssa, vaikka kyllä sen aina hiljaisuudessa huomaa. Olisihan se hienoa, jos siihen jokin helpotus löytyisi.

Vierailija
6/24 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tinnitus yli 2 vuotta eikä mua oo ahdistanut se enää pitkään aikaan. Eikä se ole lähtenyt vaikka olen joka ikinen päivä hiljaisuudessa. Pahentunut vaan, niin että on ikävä edellistä tinnitusta, koska nyt se on niin paha etten kuule toisten puhetta kunnolla. Ei se kyllä millään hiljaisuudella lähde. Tai sanotaan mielummin niin että kaikki tinnitus ei sillä lähde, koska en epäile etteikö sinulta olisi lähtenyt. Mun tinnitus johtuu siitä että puren hampaita öisin ja se kiristää lihaksia josta tulee tinnitus.

Vierailija
7/24 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisikohan samalla tavalla totuttua puolison kuorsaamiseen?

Ongelma on vaan se, että hän on myös paljon reissunpäällä ja siten on valtaosa hiljaisia öitä.

Vierailija
8/24 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tinnitus ollut vuodesta 1988, alkoi aikoinaan työssä kovan pamauksen jälkeen. Kolmessakymmenessä vuodessa siihen on jo tottunut.

Vierailija
9/24 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tinnitus vuodesta 2001. Asun maalla hiljaisessa ympäristössä, enkä KOSKAAN pidä mitään taustamelua – jos katson tv:tä tai kuuntelen musiikkia/puheohjelmaa, todella keskityn siihen. En ole koskaan yrittänyt hoitaa tinnitusta lisäämällä melua, mutta ei se silti ole kadonnut. En myöskään ole ensimmäisten vuosien jälkeen siitä ahdistunut, mutta ei se silti ole kadonnut.

Vierailija
10/24 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tinnitus yli 30 vuotta. Nyt pahentua kovan pamauksen jälkeen. Lääkäriin menossa, koska välillä tuntuu, että en kestä enää...

Vierailija
11/24 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikuuro kirjoitti:

Mulla on ollut tinnitus yli 2 vuotta eikä mua oo ahdistanut se enää pitkään aikaan. Eikä se ole lähtenyt vaikka olen joka ikinen päivä hiljaisuudessa. Pahentunut vaan, niin että on ikävä edellistä tinnitusta, koska nyt se on niin paha etten kuule toisten puhetta kunnolla. Ei se kyllä millään hiljaisuudella lähde. Tai sanotaan mielummin niin että kaikki tinnitus ei sillä lähde, koska en epäile etteikö sinulta olisi lähtenyt. Mun tinnitus johtuu siitä että puren hampaita öisin ja se kiristää lihaksia josta tulee tinnitus.

Oletko kokeillut purentakiskoa? En tiennytkään että tuostakin asiasta voi aiheutua tinnitusta.

Vierailija
12/24 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä noita piuvauksia korvissa tulee ihan yhtäkkiä, onneksi häviävät n. minuutissa. En varmaan kestäisi jos jäisi pysyväksi.

Vierailija
13/24 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siinä käsityksessä ettei tinnitus parane jos se kerran tulee, kuulovaurio?

Vierailija
14/24 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisikohan samalla tavalla totuttua puolison kuorsaamiseen?

Ongelma on vaan se, että hän on myös paljon reissunpäällä ja siten on valtaosa hiljaisia öitä.

Paras mieleen jäänyt kommentti ja suhtautumistapa puolison kuorsaukseen oli että "tuntuu kuin kissa kehräisi vieressä" : )

Vierailija
15/24 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut siinä käsityksessä ettei tinnitus parane jos se kerran tulee, kuulovaurio?

Kyllä se voi parantua, siihen liittyy usein esim. a-vitamiinin puutos (oikean a-vitamiinin), ja siitä on tutkimuksia, joissa se on parantunut sillä.

Kaliumin puutos liittyy myös usein siihen.

Samoin esim. välikorvassa voi olla nestettä, se paranee sellaisella liikkeellä, jossa se korva tyhjennetään, youtubessa on videoita, itselläni tuo auttaa aina, sen joutuu toistamaan päivittäin.

Vierailija
16/24 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinnitus kestänyt kolme vuotta. Etsin tietoa netistä ja myös englanninkielisiltä sivuilta. Sitten löytyi vihje mikä auttaa. Magnesium ja Omega3 yhdessä. Magnesium auttaa kuulon paranemiseen ja omega auttaa magnesiumin imeytymiseen vatsassa. Nyt kuukauden syönyt täyden päiväannoksen kumpaakin ja tinnitus on vaimentunut lähes huomaamattomaksi. Tuntuu että kuulen taas hiljaisuuden. En yleensä kirjoittele tänne palstoille mutta nyt oli pakko jakaa tämä tieto jos joku muukin saisi apua tästä yhdistelmästä.

Vierailija
17/24 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ahdista tinnitus ollenkaan mutta on se silti yli 10 vuotta ollut, eli ei mihinkään pois lähde.

Vierailija
18/24 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta vuotta ollut enkä ikinä ole siitä jaksanut ahdistua ja vietän paljon aikaa hiljaisuudessa. Välillä pahempi ja välillä lievempi, mutta täysin hiljaista hetkeä ei taida olla. En ainakaan ole huomannut. Jos se yltyy, saan sen hiljenemään, mutta kokonaan pois... Olisipa kiva, jos saisi.

Vierailija
19/24 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi parantua, siihen liittyy usein esim. a-vitamiinin puutos (oikean a-vitamiinin), ja siitä on tutkimuksia, joissa se on parantunut sillä.

Samoin esim. välikorvassa voi olla nestettä, se paranee sellaisella liikkeellä, jossa se korva tyhjennetään, youtubessa on videoita, itselläni tuo auttaa aina, sen joutuu toistamaan päivittäin.

Voitko laittaa linkin johonkin tuommoiseen youtube-videoon, mikä sinulla auttaa? Haluaisin kokeilla.

Vierailija
20/24 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko laittaa linkin johonkin tuommoiseen youtube-videoon, mikä sinulla auttaa? Haluaisin kokeilla.