Abortti alkoholin käyntön takia
Yllätysraskaus kävi ilmi heti, kun kuukautiset eivät tulleet ajallaan. Olen kuitenkin ehtinyt nauttia alkoholia kiinnittymishetkestä tähän asti lähes päivittäin vaihtelevia määriä. Elinten ja raajojen muodotuminen alkaa rv5 eli mitään ulkoista vauriota en pelkää. Ennen ollaan vakuuteltu, että alussa ei voi alkiota vaurioittaa, mutta nykyään sanotaan ihan muuta. Hiiritutkimusten perusteella parin viikon tissuttelut ovat aiheuttaneet muutoksia alkion geenien toimintaan, joka monistuu solujen jakautuessa, enkä siis voi enää välttää vahinkoja aivo/hermotoimintaan, vaikka olen rv5 lähtien ollut juomatta.
Muuten pitäisin lapsen ehdottomasti, mutta nyt mietin olisiko keskeyttäminen kuitenkin parempi vaihtoehto ottaen huomioon, missä olosuhteissa raskaus on alkanut. Onko kenelläkään kokemuksia, kuinka pahoja oppimis- ja käytöshäiriöitä ilmenee lapsilla, jotka ovat alkuraskauden aikana altistuneet alkoholille suuressa määrin? En nyt hae kokemuksia vastasyntyneistä tai taaperoista, koska vauriota ei tuolloin välttämättä vielä voi havaita.
Kommentit (19)
Varmaan sille ressulle parempi olla syntymättä, jos äiskällä menee viinaa tuohon tahtiin.
Juuri ennen sanottiin, että suurin vaara on silloin, kun äiti ei vielä tiedä raskaudesta. Jossain välissä taas kansa luuli toisin. Ja nimenomaan kansa, koska lääketieteessä on ollut selvää koko ajan, että ei ole mitään turvallista aikaa. Hyvin usein kuitenkin käy noin. Ja ihmisen alut ovat yllättävän sitkeitä, joten ei tuon takia sentään aborttiin tarvitse mennä. Eihän kukaan voi varmuudella sanoa onko jotain haittaa tullut, mutta kuitenkin... jatkaisin raskautta sinuna.
Tutu sai tietää raskaudesta yli puolessa välin raskautta. Oli maittanut hänelläkin yli 20 viikkoa. Terve lapsi tuli..
En tiedä miten itse tekisin sillä en todellakaan käyttäisi alkoholia tuohon malliin jos ehkäisyasiat eivät olisi kunnossa.
Se alkoholinkäyttö tarkoittaa lähinnä sellaista tinaamista, että olet raskausviikolla 18 kun yleensäkään tajuat olevasi raskaana.
Sinä olet siis hedelmöittymisen jälkeen ehtinyt pikkusen bilettää? En halua vähätellä, mutta aika pieni riski millekään vauriolle.
Mutta jos olet tuollainen stressaaja, niin en suosittele vanhemmuutta lainkaan. Koko ajan saa olla pohtimassa, onko mikäkin normaalia, söikö se nyt hiekkaa, missä teini viipyy...
Aika tavallista että alkoholia tulee nautittua raskaana. Ne keille raskaus on vahinko juovat tietämättömyyttään ja ne ketkä yrittävät vuosia lasta eivät usein lopeta koko elämäänsä ja elä kuin raskaana olevat.
Minä sain esikoisen nuorena kun poltin tupakkaa, join ja pilvikin maistui viihteellä rv.10 asti mutta nyt koululaiseni on mitä fiksuin ja kohtelian ihminen.
Toinen lapseni on ihan sählääjä ja sen raskaudessa en juonut tai polttanut.
Paljon hyvääkin voi vielä tehdä. Imetys, kemikaalikuormitus, hyvät suolistobakteerit, vitamiinit, rakkaus ja vuorovaikutus.
Minusta huolesi on turha ja aborttia en harkitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Se alkoholinkäyttö tarkoittaa lähinnä sellaista tinaamista, että olet raskausviikolla 18 kun yleensäkään tajuat olevasi raskaana.
Sinä olet siis hedelmöittymisen jälkeen ehtinyt pikkusen bilettää? En halua vähätellä, mutta aika pieni riski millekään vauriolle.
Mutta jos olet tuollainen stressaaja, niin en suosittele vanhemmuutta lainkaan. Koko ajan saa olla pohtimassa, onko mikäkin normaalia, söikö se nyt hiekkaa, missä teini viipyy...
Arvostan kommenttiasi. Olen kova stressaamaan ja mietin myös sitä millaista elämä olisi, jos juotuisin 18-vuotta analysoimaan onko lapsen taidot samalla tasolla muiden kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tutu sai tietää raskaudesta yli puolessa välin raskautta. Oli maittanut hänelläkin yli 20 viikkoa. Terve lapsi tuli..
Näin kävi minullakin, sain tietää raskaudesta rv19. Siihen asti oli tupakka ja alkoholi maistunut vähän liikaakin. Lapsi on nyt v. eikä mitään sen kummallisempaa vahinkoa ole havaittavissa. Taidot yms. vastaavat ikää jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos et käyttänyt ehkäisyä niin eihän se sitten mikään yllätys ollut.
Onneksi ehkäisy ei voi olla toimimatta.
Vierailija kirjoitti:
Aika tavallista että alkoholia tulee nautittua raskaana. Ne keille raskaus on vahinko juovat tietämättömyyttään ja ne ketkä yrittävät vuosia lasta eivät usein lopeta koko elämäänsä ja elä kuin raskaana olevat.
Minä sain esikoisen nuorena kun poltin tupakkaa, join ja pilvikin maistui viihteellä rv.10 asti mutta nyt koululaiseni on mitä fiksuin ja kohtelian ihminen.
Toinen lapseni on ihan sählääjä ja sen raskaudessa en juonut tai polttanut.
Paljon hyvääkin voi vielä tehdä. Imetys, kemikaalikuormitus, hyvät suolistobakteerit, vitamiinit, rakkaus ja vuorovaikutus.
Minusta huolesi on turha ja aborttia en harkitsisi.
Ihan hienoja sanoja muuten, mutta tuo että ihminen lopettaisi koko elämänsä, jos ei käyttäisi alkoholia on kyllä outo ajatus.
Minä poltin ja join useammat kunnon kännit ennenkuin huomasin olevani raskaana, olin jo tehnyt useamman negatiivisen testin ja luotin niihin eikä mitään muuta oiretta ollut kuin puuttuvat menkat, aikamoinen järkytys oli tehdä varmuudeksi vielä se yksi testi armottomassa krapulassa, positiivinen! kolmannella kuukaudella olin, en harkinnut aborttia, juominen jäi siihen ja rööki viikon sisällä kun sain sisäistettyä että todella olen raskaana. Tuo lapsi on nyt 20-vuotias fiksu nainen, lapsuudessa ei ollut mitään terveysongelmia eikä kehityksen viivästymiä, enemmänkin päinvastoin, oppi puhumaan alle vuoden ikäisenä, lukemaan oppi 3-vuotiaana
Mutta jos alkoholi maistuu päivittäin, onko todella halua alkaa huolehtimaan lapsesta?
Tällaisena tahattomasti lapsettomana ei aina jaksa ymmärtää sitä kuinka joillekin käy "ohohups tulin raskaaksi" -ilmiö tuosta vaan, vaikka perseitä olalle vedeltäessä. Rakkaudenhedelmät.
:(
Itselle kerrottiin et oon saanu keskenmenon & ootetaan vaan et tulee alkio ulos. Joten alkoholi maistu useemman kerran viikossa ja monta viikkoa. Rv12 kerrottiin et paskat tääl mikään keskenmeno oo et terve alkio.
Nyt ootellaan tervettä lasta rv25, ei mitään ongelmaa missään oo ilmenny missään mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Itselle kerrottiin et oon saanu keskenmenon & ootetaan vaan et tulee alkio ulos. Joten alkoholi maistu useemman kerran viikossa ja monta viikkoa. Rv12 kerrottiin et paskat tääl mikään keskenmeno oo et terve alkio.
Nyt ootellaan tervettä lasta rv25, ei mitään ongelmaa missään oo ilmenny missään mielessä.
No ei FAS vielä tuossa vaiheessa näykään. Toivotaan parasta.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ovat todeneet. että sikiö on terve? Olen luullut, etteivät pysty tutkimaan muuta kuin, että ulkoisesti näyttää normaalilta.
Ap
Itse vedin yhdet kännit rv 3+4 ja vaikeavammaisen lapsen sain. En tiedä onko tällä kerralla vaikutusta, mutta elinikäisen huonon omantunnon sain. En siis tiennyt raskaudesta.
Itse tein sen mokan että tein abortin parikymppisenä sen takia että olin ehtinyt käyttää alkoholia ja olin varma että saan vammaisen lapsen.
Myöhemmin seuraavassa raskaudessa keskustelin konkari-synnytyslääkärin kanssa aiheesta ja alkion kiinnittyminen ja napanuoran ja istukan kehittyminen vie sen verran aikaa, että alkuraskauden alkoholin käyttö ei vaikuta lapseen!
Kyllähän äidit ovat kautta aikojen käyttäneet alkoholia, Euroopassa ei muuta juotukaan kuin viiniä ja olutta, jeesuksen ajoista keskiaikaan ja myöhempäänkin koska vedessä oli niin paljon bakteereja. Fas-lasten äitien päihteiden käyttö on rankkaa ja kestää koko raskauden ajan.
Tästä pitäisi kyllä äitejä enemmän tiedottaa, koska aiheuttaa niin paljon turhia keskeytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein sen mokan että tein abortin parikymppisenä sen takia että olin ehtinyt käyttää alkoholia ja olin varma että saan vammaisen lapsen.
Myöhemmin seuraavassa raskaudessa keskustelin konkari-synnytyslääkärin kanssa aiheesta ja alkion kiinnittyminen ja napanuoran ja istukan kehittyminen vie sen verran aikaa, että alkuraskauden alkoholin käyttö ei vaikuta lapseen!
Kyllähän äidit ovat kautta aikojen käyttäneet alkoholia, Euroopassa ei muuta juotukaan kuin viiniä ja olutta, jeesuksen ajoista keskiaikaan ja myöhempäänkin koska vedessä oli niin paljon bakteereja. Fas-lasten äitien päihteiden käyttö on rankkaa ja kestää koko raskauden ajan.
Tästä pitäisi kyllä äitejä enemmän tiedottaa, koska aiheuttaa niin paljon turhia keskeytyksiä.
Olen yrittänyt etsiä viimeisintä tietoa, sekä suomalaisista lähteistä, että ulkomailtakin, mutta sekavaa on. Suurin osa (poislukien tanskalaiset) kannattaa ajatusta, että lasillisellakin voi olla kamalat seuraukset. Samaan aikaan kuitenkin sanotaan, että ei nyt kannata keskeyttää, vaikka olet tietämättäsi juonut paljonkin, näin käy monille ja vauva on todennäköisesti terve. Hiiritutkimuskin sopii heikosti edes alkoholin suurkuluttajan (1-3 lasia viiniä per päivä) tilanteeseen, hiiret olivat rv 6 vastaavan ajan kokoajan lähes promillen kännissä. Ihmisellä tämä vaatisi n. 15-20 lasi viiniä per päivä.
Varaan ajan gynekologilleni ja keskustelen hänen kanssa asiasta.
Ap
Jos et käyttänyt ehkäisyä niin eihän se sitten mikään yllätys ollut.