Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hautakivet kertovat teille?

Vierailija
25.10.2017 |

Tulipa tämäkin asia mieleen, kun kävin taas kävelemässä lähellä olevalla hautausmaalla. Alue on kaunis ja rauhallinen. Välillä jää vain miettimään kivien kertomaa tarinaa. Mitä teille kertoo esimerkiksi kaksosien vierekkäiset kivet. Syntymäaika (keksitty) on 23.10.1985 ja kuolinaika 22.10.1985, siis päivää ennen syntymää kaksoset ovat kuolleet. Tai tämä syntynyt 16.09.2000 ja kuollut 03.09.2002 (keksityt ajat) eli pari viikkoa ennen 2 -vuotispäivää. Nämä ovat ihan todellisia, vain ajat olen keksinyt varmuuden vuoksi. Entäpä tämä syntynyt vuonna 1907 ja kuollut 6.12.1939, eli talvisodan alkupäivinä. Koska kyseessä on mies, tulee heti mieleen onko tämä 32-vuotiaana kuollut henkilö kaatunut rintamalla, vai kuollut kotirintamaa pommitettaessa. Kertokaa, mitä ajatuksia nämä tuovat mieleenne.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että joku on elänyt ja kuollut.

Vierailija
2/8 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatuneet on haudattu sankarihautausmaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että joku on elänyt ja kuollut.

Saman minulle.

Vierailija
4/8 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan mieti tarinaa, jonka kivi kertoo? Siis esimerkiksi tuon hilkkua vaille parivuotiaan elämää. Mihin hän kuoli? Olen itse joskus jäänyt miettimään jonkun kiven äärelle asioita. Yksi oli 23.12. syntyneen ja 24.12. kuolleen vauvan hauta. Millainen oli perheen joulu? Muistavatko he koko loppuelämänsä tämän päivän eläneen vauvan? Käyvätkö joka joulu haudalla? Ja miksi vauva kuoli vain päivän ikäisenä?

Vierailija
5/8 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaalla on kyllä ihanan rauhallinen ja pysähtynyt tunnelma. Vanhat hautakivet on kauniita.

Vierailija
6/8 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä ovat lopettaneet tupakoinnin.

Vierailija
7/8 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivet kertovat monia tarinoita. Ihmiset eivät vain näköjään pysähdy miettimään.

Vierailija
8/8 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua riipaisi ajatus kuolleina syntyneistä kaksosvauvoista. On aika surullista nähdä joskus (onneksi harvoin) hautakivi jossa lukee vain lapsen sukupuoli ja sukunimi. Tai ehkä vielä pakahduttavampaa kun näkee että vain hätäkaste on ehditty tehdä. Pysäyttää sellainen ainakin minut miettimään.