Miten huomauttaa lihavalle lihavuudesta vai pysyäkö hiljaa?
Te, jotka olette lihoneet normaalipainoisesta 20 kiloa tai enemmän lyhyessä ajassa, miksi ette tehneet mitään? Miten ette tajunneet painon nousua?
Oma ystäväni on lihonut viimeisen neljän vuoden aikana kiihtyvää tahtia. Varmaan jotain 20-30 kiloa. Usein on tehnyt mieli huomauttaa hänelle painonnoususta, mutta hienotunteisena ihmisenä olen pysynyt hiljaa. Kun kuvittelen että kyllä ko. ihminen varmasti sen itsekin tajuaa, turha mun on hänen pahaa mieltään lisätä huomauttamalla asiasta. Vai tekisinkö sittenkin hänelle palveluksen jos huomautan lihomisesta? (Ko. ihminen on vieläpä itse hyvin kriittinen muita kohtaan ja muistaa aina kommentoida olenko nukuttanut vauvaani riittävän monta tuntia vuorokaudessa jne. ihan älytöntä.)
Kommentit (46)
Tv:ltä ja naistenlehdiltä ei voi kukaan välttyä. Mieti myös sitä, että ulkonäöstä sorkkiminen voi olla masentuneelle tai elämänsä kriisissä olevalle viimeinen pisara, jonka voisi tosiaan jättää asettamatta toisen harteille.
Liikuntaharrastuksiin voit toki kaikin puolin innostaa ja pyytää mukaan.
Seiskahan huomasi sen lomakuvista itse ja puhui että miksei poikaystävä ollu huomauttanut, poikaystävä on kuitenkin eri juttu kuin ystävä... ystävän sanat voi sattua pahasti ja ystävyyskin kärsiä.
Ite muistan edelleen isältä ja yhdeltä kaverilta tulleet huomautukset tosi kipeinä. Eikä niistä ollut mitään apua edes, laihduttaminen lähti omasta tarpeesta paljon myöhemmin.
11/22
Huomauttaisitko ystävällesi, jos hänellä olisi vaikka joku ihosairaus esim. selässä ja hän ei sitä näkisi...
Itse olisin kiitollinen, jos välittävät ystävät kohteliaasti huomauttausivat asiasta. Joskus tarvitaan ulkopuolisen ihmisen huomautus, että herää omasta herkkumaailmastaan. Jos ap ajattelee ystävänsä lihonneen, niin tekee varmasti todella moni muukin. Minusta olisi ainakin kiva tietää, jos ihmiset ajattelevat minun lihonneen.
Itse olen lihonut noin 5 kg viimeisen puolen vuoden aikana. Itse en aluksi tätä huomannut. Jotkut vaatteet tuntuivat epämiellyttäviltä, mutta varsinaisesti vaa' alle meno vasta sai minut tajuamaan asian. Ystäväni olisivat kyllä saaneet jo tuollaisestakin määrästä huomauttaa..
Itse esim lihoin 10kg, kun vauva huusi yökaudet, päivällä sitten pysyin hereillä suklaan ja kahvin voimalla, lenkkiä en jaksanut edes ajatella. No, nyt kun niistä vaivoista on päästy, voi painoakin taas alkaa miettiä, eikä suklaata tarvi syödä kilokaupalla! = )))
Johtuuko lihavien huonosta itsetunnosta vai mistä?
Toisen laihtumisesta, hiusten juurikarvusta, aknesta on kuitenkin luvallista keskustella..
Se on hyvä, että itse huomasit ajoissa oman pyöristymisesi, mutta sinun logiikkasi ei toimi, jos kyseessä on valtava ylipaino! Kylä jokainen, joka on 20-30kg ylipainoinen on asian itse huomannut! 5kg voi vielä tulla " itseltä salaa" , mutta suuremmat kilot huomaa itsekin!!!!!
Eli älkää menkö sanomaan kenellekään oikeasti ylipainoiselle mitään painosta. Pyytäkää vaikka sinne lenkille!
tv: jo aikaisemminkin tässä ketjussa lenkkeilyn puolesta puhunut... numeroa en muista
Vierailija:
Eli älkää menkö sanomaan kenellekään oikeasti ylipainoiselle mitään painosta. Pyytäkää vaikka sinne lenkille!tv: jo aikaisemminkin tässä ketjussa lenkkeilyn puolesta puhunut... numeroa en muista
Ehkä ap seuraavan kerran voisitten laittaa jotain tosi kevyttä ruokaa. Oletko itse miten timmissä kunnossa?
Jos on aina pukeutunut löysiin vaatteisiin, ne mahtuvat kyllä.
Miten selitätte sellaiset ihmiset, joilla on aina rasvaiset hiukset tai plakkiset hampaat? Hekinkö tietävät tämän ja eivät vain jaksa tehdä asialle mitään?
kyllä sanoo, että toivoi kavereidensakin huomauttaneen asiasta.
t.14
Eiköhän hän tiedosta itse tilanteensa. Entä jos hänellä onkin jokin sairaus, joka lihottaa? Tuntisi varmasti mielensä tosi hyväksi jos joku huomauttelee asiasta jolle hän ei voi mitään.
voisit auttaa ja tukea häntä mahdollisimman hyvin.
Tietävätkö he varmasti olevansa rumia ja ovatko tietoisia kaikista lääketieteellisistä keinoista, joilla voisivat muuttua normaaleiksi?
Sosiaalisesti taidottomat ihmiset pitäisi kanssa uudelleen kouluttaa. Ei pienintäkään ymmärrystä kohteliaasta käytöksestä esim puhelun tai hääkutsun saatuaan. Sitten myös muodollinenkin koulutus on hyvin tärkeää. Lukion oppimäärä hyvillä arvosanoilla tuli säätää pakolliseksi. Oikeinkirjoituksessa olisi aika monelle huomauttamisen varaa. Mitenköhän tekisin tämän? Sanoisinko vaan ihan suoraan, vai ottaisinko aina suomen kieliopin esiin, kun joku tyhmä tulee käymään?
ennenkun se alkaisi vaikuttamaan terveyteen. miksi ihmisille sitten huomautellaan että oletpas laihtunut, syöppäs nyt vähän!!?
eräs ystäväni on todella hoikka ollut ihan aina, lapsuudesta asti, syö normaalisti mutta ei vaan liho. moni ihminen on puinut asiaa hänen selkänsä takana että onkohan ihan terve, sille pitää sanoa!
sano vaan! mun mielestä on tosi noloo jos kaverisi on lihava, ethän sä kehtaa kulkee sen kaa missään jos pian itsekin leimaudut lihavaks!
Vierailija:
Tietävätkö he varmasti olevansa rumia ja ovatko tietoisia kaikista lääketieteellisistä keinoista, joilla voisivat muuttua normaaleiksi?Sosiaalisesti taidottomat ihmiset pitäisi kanssa uudelleen kouluttaa. Ei pienintäkään ymmärrystä kohteliaasta käytöksestä esim puhelun tai hääkutsun saatuaan. Sitten myös muodollinenkin koulutus on hyvin tärkeää. Lukion oppimäärä hyvillä arvosanoilla tuli säätää pakolliseksi. Oikeinkirjoituksessa olisi aika monelle huomauttamisen varaa. Mitenköhän tekisin tämän? Sanoisinko vaan ihan suoraan, vai ottaisinko aina suomen kieliopin esiin, kun joku tyhmä tulee käymään?
Se satuttaa todella paljon!!! Syön enemmän kuin useimmat noista huomauttelijoista, mutta paino vaan ei nouse, enkä voi asialle mitään. Älä huomauta ystävällesi asiasta! Se saattaa satuttaa!
Vierailija:
ennenkun se alkaisi vaikuttamaan terveyteen. miksi ihmisille sitten huomautellaan että oletpas laihtunut, syöppäs nyt vähän!!?
eräs ystäväni on todella hoikka ollut ihan aina, lapsuudesta asti, syö normaalisti mutta ei vaan liho. moni ihminen on puinut asiaa hänen selkänsä takana että onkohan ihan terve, sille pitää sanoa!
luin tekstini uudestaan ja siitä saa käsityksen että minä olen sitä mieltä että " sille pitää sanoa" vaikka tarkoitin että muut jotka pui hänen hoikkuuttaan, miettii että hänelle pitäisi sanoa. Tiedän että se loukkaa ystävääni koska hän kuitenkin on niin terve kun voi olla ja ruoka maistuu paremmin kuin hyvin :)
t.39
tai siis raskaudesta jäi kiloja ja sitten on tullut vielä lisää, kun olen uudella paikkakunnalla ollut vähän pallo hukassa. Istunut siis illat kotona, mussutellut jotai hyvää.
Mutta, vaikka kiloja on ennen raskautta aikaan verratessa tullut n.15kg lisää, niin en itseäni nyt niin läskiksi koe. Painan siis 75kg. (pituutta n.160cm)
Ja ei, vaatekokoni ei ole suurentunut kuin 1-2 koolla.
Toki aion laihduttaa, lähinnä tuon vatsanseutuvan takia, mutten paniikissa, vaan rauhakseen. Itse asiassa olinkin yllättynyt, kun kävin vaa' alla ja 2 kiloa oli hävinnyt, vaikken mitään dieettiä ole pitänyt.
Kesän tullessa aionkin alkaa liikkumaan PALJON enemmän. Ja istua vähemmän telkun ääressä.
Itse olen tiedostanut kilojeni jämähdyksen ja siitä kavereille " narissutkin" mutta en kyllä tajua, miksi jonkun pitäisi kaverille huomauttaa tämän lihoamisesta? Aivan varmasti hän itse huomannut asian, varmaankin häpeileekin sitä.
Miksei sitten samalla mitalla takaisin?
t. 14