Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako villahuivin pestä koneessa 40 asteessa?

Vierailija
25.10.2017 |

Vai meneekö pilalle siitä? En viitsisi villaohjelmalla yhtä huivia pestä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee pilalle. Pese mielummin käsin.

Vierailija
2/11 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri kaulaliinan (n. 60e), myyjä suositteli käsinpesua, jos on pakko pestä. En ainakaan itse aio laittaa koneeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu siitä haluatko itellsi vähän fiinimmän patalapun.

Vierailija
4/11 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villaohjelma 30 astetta.

Vierailija
5/11 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese käsin jos epäröit, usein pesupussi hyvä, varovainen käsinpesuohjelma.

Vierailija
6/11 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Pesen siis käsin.

- ap

Vierailija
7/11 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt villasukkia muiden vaatteiden kanssa villapesuohjelmalla käyttäen villalle sopivaa pesuainetta. Hyvin on vaatteet puhtaaksi tulleet ja villasukatkin säilyneet hyvinä. Jos vaatteissa ei pahasti tahroja ole, niin kevyempi pesu kylmemmällä vedellä riittää niille kyllä satunnaisesti käytettynä. Villavaate sen sijaan voi tykätä huonoa liian rankasta pesusta. Toisaalta ei yhden kaulaliinan käsin pesukaan kai liian iso urakka olisi?

Vierailija
8/11 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aitoa villaa niin eihän sitä edes tarvitse pestä, mutta jos on likaa niin käsinpesu. Pesukone huovuttaa ja kutistaa aidon villan.

Vierailija
9/11 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene kone pilalle, täytyyhän sen nyt kestää yksi villahuivi.

Vierailija
10/11 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikaisen koneen villapesuohjelma on hellävaraisempi kuin käsinpesu. Voit pestä koko koneellisen villaohjelmalla ja villapesuaineella, muut pyykit ei siitä lainkaan kärsi.

Riippuu vähän villasta miten se kestää tavallista pesua. Minä pesen esim. villasukat tai ohuet merinovillakerrastot tavallisen pyykin joukossa tavallisella aineella 40 asteessa eivätkä ole kutistuneet. Nykyaikainen villa harvoin kutistuu, se on käsitelty niin. Tietysti tavallinen pesuaine liuottaa villakuitua joka pesukerralla koska siinä on valkuaista poistavia aineita ja villa (ja silkki) on valkuaista. Mutta vuosia ne on silti kestäneet, sekä sukat että kerrastot. Nuo nykyaikaiset pesuaineetkin on hyvin hellävaraisia kumminkin.

Alpakanvilla sen sijaan huopui tosi pahasti koneessa.

Vierailija
11/11 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsinpesua kannatan minäkin. Ostin kerran ulkomailta käsintehdyn roosan värisen hartiahuivin. Mitään tuotetietoja siinä ei ollut ja koska se keikkui harteillani lomakohteen illassa viikon ajan, päätin pesaista sen kotiin tultuamme muiden pyykkikorissa olleiden neulevaatteiden kanssa. No, se oli huopunut koneessa juurikin patalapun kokoiseksi möykyksi ja kyllä minua harmitti.Selvisi sitten se, että villaahan kyseinen huivi oli. Neuloin jälkeenpäin itse vastaavan, mutta alkuperäinen oli kyllä nätimpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi