Mitä lääkettä vti:n estoon?
Nyt on tilanne, että minäkin alan kallistua estolääkityksen puoleen. Neljäs tulehdus tänä vuonna on päällä ja nyt ei annettu enää vaihtoehtoa estolääkityksen suhteen. Lääkäri vielä miettii, mitä määrää, kun pitää ottaa lääkeallergiatkin huomioon. Mua kiinnostais, mitä muut on syöneet ja onko toiminut ja sopinut.
Saa vinkkailla muitakin keinoja tulehdusten estoon. Karpalosta en pidä. Puolukka ei sula. C-vitamiini ei auta. Runsas juominen ei auta. Huoh
Kommentit (10)
Trimopan 100 mg 1x1 iltaisin. Joku ehdotti Nitrofuria, en suosittele nitrofurantoiinikeuhkon riskin vuoksi, vaikka onkin vähäinen.
Tkl
Paras torjunta on yksi- kaksi teelusikallista omenaviinietikkaa lasilliseen veteen( 2 dl) sekoitettuna. Ota 1- 2 kertaa vuorokaudessa.
Toimii paremmin kuin estohoito antibiooteilla.
Nitrofur ei käy. Tai siis se ei pysy sisällä :( Sen muuten haluaisinkin, kun lapsena söin niin paljon, että suolisto ei tykkää siitä yhtään kyttyrää.
Ainakin yksi tulehduksen aiheuttaneista bakteereista on ollut resistentti Trimopanille. Siksi en tainnut saada sitä tähän tulehdukseen, vaan sain fluorokinolonia. Toimiikohan se sitten estolääkkeenäkään...
Kaikki tulehdukset on varmistettu viljelyllä, eli ovat olleet ihan oikeita tulehduksia. Tästä viimeisimmästä en tiedä viljelytulosta, mutta viljely on otettu tälläkin kertaa. Normaalisti on otettu viljely ja aloitettu lääkitys vasta seuraavana päivänä viljelytuloksen perusteella. Nyt vaan alkoi ikävästi torstai-iltana, joten tulosta olisi joutunut odottamaan viikonlopun yli, niin aloitettiin lääkitys ennen viljelytulosta.
Tuo omenaviinietikkavinkki pitää kokeilla. Vaikka muistelen juoneeni sitä joskus jostain muusta syystä ja maistui kamalalta. Mutta vähemmän kamalalta kuin karpalo. Pitää kokeilla.
ap
100% karpalomehu 6-7€ marketin hyllyltä. Sitä voi shottilasillisen juoda irvistellen mun nirppanokka tytärkin, niin uskon aikuisenkin siihen pystyvän. Vesilasi sitten perään.
Toimii itsellä hämmästyttävän hyvin myös alkaneeseen tulehdukseen.
Äläkä vedä niitä fluorokinoloneita pitkänä kuurina tai joku päivä portaissa ritsahtaa akillesjänne paskaksi. Olen sen virheen kerran tehnyt itse.
Vieläkö nitrofurantoiinia ylipäänsä käytetään? Suomi lienee viimeisiä maita.
Sain tarvittaessa otettavan antibiootin. Kuulemma mummojen juttu estolääkitys. En ihan allekirjoita, mutta olen samaa mieltä lääkärin kanssa, etten tarvitse estolääkitystä. Sain myös ohjeita lääkkeettömään hoitoon. Toivottavasti näistä on apuja.
Todellakaan en olisi halunnut fluorokinolonia estolääkkeeksi. Lääkäri totesi, että hoidettiin nyt tämä tulehdus sillä, että varmasti saadaan tulehdus pois, kun voi olla sairaalasyntyinenkin. Jos tämän jälkeen päästäisiin taas tavalliseen tahtiin, eli maks tulehdus vuodessa ja sekin vähäoireinen. Nyt on ollut vähän turhan paljon näitä oireisia, kun on kerran vienyt jopa sairaalaan - ja toisen kerran ensiapuun.
ap
Tranemax forte -karpalokapselit! Apteekista löytyy. Itse saanut monta alkavaa tulehdusta hoidettua näillä.
Mahdollisimman vähäsokerinen karpalomehu, se on valitettavaa jos et siitä pidä. Kaikkeen tottuu paitsi jääpalaan persiissä.
Ja onko muuten alapään limakalvot kunnossa? Kuivat limakalvot ja/tai muhimaan jäänyt hiivatulehdus (hoidata mahdollinen kumppani myös) saattaa jättää vti-olon vaikka sitä ei olisikaan oikeasti. Mutta oire siis on todellinen.