Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA! Osaisiko joku tulkita mun labra-arvoja??

Vierailija
25.10.2017 |

S -Ferrit: 5 ug/l (viitearvo 5-90)
B -PVK+T Tehty
Lausunto: E -RDW: 15 (alle 15) (%) (Mitä tämä lausunto tarkoittaa??)
B -Hb: 110 g/l (viitearvo 117-155)
B -HKR 0.34 (viitearvo 0.35-0.46)
B -Eryt 4.0 E12/l (viitearvo 3.9-5.2)
E -MCV 86 fl (viitearvo 82-98)
E -MCH 28 pg (viitearvo 27-33)
E -MCHC 321 g/l (viitearvo 320-355)

Hoitsu sanoi puhelimessa vain, että anemia. Kuitenkin tuolla muutkin arvot pielessä, mitä ne kertoo? Ymmärsin että jos rautavarastot ois tyhjänä, pitäisi ferritiiniarvot olla huonot mutta nehän ovat mulla viitearvon sisällä? Eli onko anemiani paha vai lievä jos katsoo noita muita arvoja kuin hemoglobiinia?

kiitos jos joku voi auttaa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja tämä arvo oli myös pielessä:

P -Krea46 umol/l (viitearvo 50-90)

ap

Vierailija
2/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe noissa arvoissa mitään muuta ongelmaa kuin juuri sen anemian. Sekin on ennemmin lievää sorttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsu täysin oikeassa. Anemia. Syö rautaa pari kuukautta. 

Nuo Krea arvot voi joskus olla viitearvon alapuolella, ei mitään paniikkia.  Jos olisi yli, niin sitten voisi huolestua. 

Vierailija
4/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, ferritiinin viitearvo ja hyvinvointiarvo eivät ole samat. Jotta voisit hyvin, se pitää olla vähintään 30-50. Jos on tyroksiinilla 70-80 ja vasta yli 70 voi olla varma, ettei nousu johdu tulehduksesta, jos olisi sellainen mahdollisuus. Puhun netistä löytyvän tiedon sekä omakohtaisen kokemuksen pohjalta.

Vierailija
5/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ferritiiniä piti nostaa 9 kk. Tietysti riippuu varmaan paljon rautavalmisteestakin.

Vierailija
6/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Lähinnä olen huolissani siitä, miksi minulla on anemia. Syön paljon rautapitoisia ruokia, ja mulla ei ole mitenkään hurjan runsaat kuukautiset - lääkäri tosi sanoi vastaanotolla, että yksikin runsasvuotoinen päivä voi aiheuttaa anemiaa. Mulla on yksi päivä menkoista niin runsasta vuotoa, että side pitää vaihtaa parin tunnin välein. Veri on hyytynyttä ja paksua, mikä taas on outoa koska eikö alhainen hemoglobiini tarkoita ohutta verta? En silti jaksa uskoa että tuo yksi runsas vuotopäivä voisi aiheuttaa anemiaa. Mulla on ollut vuosia vatsavaivoja, ummetusta ja ripulia vuorotellen eli tietysti pelkään että suolistossa vuotaa jokin...:(

ap

Vierailija
7/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitsu täysin oikeassa. Anemia. Syö rautaa pari kuukautta. 

Nuo Krea arvot voi joskus olla viitearvon alapuolella, ei mitään paniikkia.  Jos olisi yli, niin sitten voisi huolestua. 

Missä vaiheessa kreaa huolestuisit? Ja mihin toimenpiteisiin?

T. Krea koholla ja neuvoton, kun mistään ei saa vastauksia

Vierailija
8/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun suolisto ei ota vitamiineja ja hivenaineita. Kokeile laittaa kuntoon Biolatten Havitallilla. Lisäksi voi olla candida albicansin liikakasvua ja sitä pitäisi sitten häätää, jos niin on.

Vierailija
9/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Lähinnä olen huolissani siitä, miksi minulla on anemia. Syön paljon rautapitoisia ruokia, ja mulla ei ole mitenkään hurjan runsaat kuukautiset - lääkäri tosi sanoi vastaanotolla, että yksikin runsasvuotoinen päivä voi aiheuttaa anemiaa. Mulla on yksi päivä menkoista niin runsasta vuotoa, että side pitää vaihtaa parin tunnin välein. Veri on hyytynyttä ja paksua, mikä taas on outoa koska eikö alhainen hemoglobiini tarkoita ohutta verta? En silti jaksa uskoa että tuo yksi runsas vuotopäivä voisi aiheuttaa anemiaa. Mulla on ollut vuosia vatsavaivoja, ummetusta ja ripulia vuorotellen eli tietysti pelkään että suolistossa vuotaa jokin...:(

ap

Vuoto ei ole lainkaan niin todennäköinen kuin raudan imeytymishäiriö. Onko keliakia testattu?

Vierailija
10/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se rauta ei imeydy. Kai jo vältät maitotuotteita ja syöt rautapitoisten kanssa c-vitamiinia? Jos sulla olisi sisäistä vuotoa, olisi rauta-arvotkin paljon alemmat. Ota se rautakuuri nyt vaan.

Vierailija
11/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset tulevat keskustelupalstoille kysymään labrakokeiden tulkinnasta?

Vierailija
12/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset tulevat keskustelupalstoille kysymään labrakokeiden tulkinnasta?

Koska lääkäri sanoo, että kaikki on kunnossa. Näin ainakin minulla.

Vierailija
13/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievä anemia noilla arvoilla. Ja muut pvk-arvot menevät myös alakanttiin, kun hemoglobiini on alhainen, myös punasolut voivat kooltaan hieman pienentyä. Alhaisesta kreasta ei tarvitse huolestua. Ihan hyvä se sulla on. Ferritiini juuri viitearvojen sisään, mutta alakanttiin sekin on. Kokeile rautakuuria ja jos ei auta, niin sitten selvitellään mahdollista imeytymisongelmaa. En olisi kovin huolissaan, ei nuo arvot ole mitenkän katastrofaaliset.

Vierailija
14/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lievä anemia noilla arvoilla. Ja muut pvk-arvot menevät myös alakanttiin, kun hemoglobiini on alhainen, myös punasolut voivat kooltaan hieman pienentyä. Alhaisesta kreasta ei tarvitse huolestua. Ihan hyvä se sulla on. Ferritiini juuri viitearvojen sisään, mutta alakanttiin sekin on. Kokeile rautakuuria ja jos ei auta, niin sitten selvitellään mahdollista imeytymisongelmaa. En olisi kovin huolissaan, ei nuo arvot ole mitenkän katastrofaaliset.

Vaikka paperilla eivät ole, oma vointini vastasi kuolemaisillaan olevaa ameebaa. Ap, voitko sinä hyvin?

Vierailija
15/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka paperilla eivät ole, oma vointini vastasi kuolemaisillaan olevaa ameebaa. Ap, voitko sinä hyvin?

Sama vika täällä vaikka hemoglobiini oli ihan hyvä 133, mutta ferritiini alakantissa.

Vierailija
16/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina se rauta ei imeydy. Kai jo vältät maitotuotteita ja syöt rautapitoisten kanssa c-vitamiinia? Jos sulla olisi sisäistä vuotoa, olisi rauta-arvotkin paljon alemmat. Ota se rautakuuri nyt vaan.

Kiitos. En käytä maitotuotteita ollenkaan, paitsi juustoa syön päivittäin kalsiumin vuoksi. Aloitan rautakuurin kyllä. 

ap

Vierailija
17/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama vika täällä vaikka hemoglobiini oli ihan hyvä 133, mutta ferritiini alakantissa.

Sama juttu, minulla oli 147, joten ei tietenkään mitään vikaa... Feritiini kympin paikkeilla, kun olin jo omatoimisesti ottanut rautaa. Onneksi jo parempi olo ja punasolut kehittyneet paremmin ja rautavarasto täynnä.

Vierailija
18/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan sillä merkitystä mistä arvosta on tippunut tuohon arvoon. Jos hemoglobiini on normaalisti noin 120 niin eipä 110 ole kovin suuri pudotus, jos taas hemoglobiini on yleensä 140, niin hyvinkin voi tuntua aika heikolta. Ja ap kysyi mitä tarkoittaa E-RDW-arvo. Se kertoo punasolujen koon vaihtelusta. Mitä pienempi prosentti, sitä pienempi koon vaihtelu. Sulla vielä ihan normaali. Anemiassa voi tuo koon vaihtelu vähän lisääntyä.

Vierailija
19/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan sillä merkitystä mistä arvosta on tippunut tuohon arvoon. Jos hemoglobiini on normaalisti noin 120 niin eipä 110 ole kovin suuri pudotus, jos taas hemoglobiini on yleensä 140, niin hyvinkin voi tuntua aika heikolta. Ja ap kysyi mitä tarkoittaa E-RDW-arvo. Se kertoo punasolujen koon vaihtelusta. Mitä pienempi prosentti, sitä pienempi koon vaihtelu. Sulla vielä ihan normaali. Anemiassa voi tuo koon vaihtelu vähän lisääntyä.

Nyt ei puhuta mistään, että vähän väsyttää vaan työkyvyttömyyttä lähestyvästä uupumuksesta. Mutta en tiedä, onko ap parempi. Minä ha ystäväni olimme siis todella suossa.

Vierailija
20/33 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista!

Löytyi vielä tällainen arvo, kertooko tämä rauta-arvoista jotain? S -TfR 1.7 mg/l (viitearvo) 0.8-1.8.

Eli tuohan on vähän yläkanttiin. Mitä se tarkoittaa?

Mä voin ihan hyvin. Urheilen paljon ja siinä huolestuinkin, kun aloin hengästymään herkästi ja väsyn nopeammin. Pitkiä juoksulenkkejä ei jaksa enää tehdä. Muutoin olot ihan ok. 

ap