Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö te-toimistoon ilmoittaa myös itse maksettu koulutus/kurssi?

stressierkki
24.10.2017 |

Olen tuore työtön ja ei ole aiempaa kokemusta te-toimiston palveluista, joten nyt olen hämilläni, kun liityin jo työnhakijaksi aiemmin ja sivuilla lukee ettei sellaista opiskelua josta saa opintotukea tms.tarvi ilmoittaa. Nyt kuulin, että ehkä pitäisi? Käyn maksullista koulua (yhden päivän kuukaudessa) ja koulu ei kuulu opintotuen piiriin, enkä saa oikeaa tutkintoa sieltä ja siellä on suurin osa opiskelijoista työn ohessa "harrastelijoita". Pitääkö myös tällainen ilmoittaa sinne ja minne se ilmoitetaan, sivuilta en löytänyt sellaista kohtaa?

Ja merkitsin myös päivän myöhässä, että olen lukenut työttömän työnhakijan velvollisuudet ja oikeudet, vaikka luin ne ajallaan, mutta en ollut kotona joten en päässyt samana päivänä pankkitunnuksilla kirjaamaan, että olen sovitusti lukenut ne.

Kamalan stressaavaa. Paljon mukavampaa ja helpompaa (kaikin puolin) olla töissä. Voiko näistäkin tulla karenssia?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ilmoittaa kaikki opiskelu jos saat työttömyyskorvausta. Jätä vaikka verkossa yhteydenottopyyntö niin soittavat sinulle.

Vierailija
2/9 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä saanut muuta kuin puoltavan päätöksen. Tuleekohan näistäkin karenssia?

Ahdistaa kun lukee ihnmisten karenssikertomuksia netistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi jos opiskelu harrastusmaista tai sivutoimista

Vierailija
4/9 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei tarvitse ilmoittaa? Minulla on siis tätä "koulua" max.yhtenä viikonloppuna kuukaudessa?

Vierailija
5/9 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssia ei noin vain anneta! Ensin asiakas saa selvityspyynnön ja vasta sen jälkeen, jos ei kykene osoittamaan lakiin perustuvaa syytä toimilleen, voi saada karenssin.

TE-toimistoa ei kiinnosta koulutus, josta kertyy 0 opintopistettä/kk. Päivällä myöhästynyt tehtävänkirjaus ei pääsääntöisesti aiheuta selvityspyyntöä. Toisaalta jos on saanut yhden ainoan tehtävän (lukea netistä tekstiä) eikä sitäkään kykene kuittaamaan tehdyksi, niin kykeneekö oikeasti tekemään töitä?

Vierailija
6/9 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on harrastus, johon et saa mitään tukea etkä varsinaisesti valmistu mihinkään, eikä harrastus estä vastaanottamasta kokopäivätyötä, en ilmoittaisi. Varsinkaan jos kyse on sellaisesta oppilaitoksesta, minkä oppilaista ei mene tietoja valtiolle.

Vierailija
7/9 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole esim. työväenopistossa opiskelua ilmoittanut. Sehän on harrastamista. Myös AP:n opiskelu kuulostaa harrastamiselta. Ylipäätään jos työttömyyskorvausta maksetaan vain ma-pe, miksi viikonlopuistaan pitää raportoida, jos kyse ei ole palkkatöistä?

Vierailija
8/9 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta tarvitse ilmoittaa. 

Mutta aina kannattaa ilmoittaa ihan kaikesta, niin ei tule epäselvyyksiä. Perusideahan on, että on työmarkkinoiden käytettävissä, ellei toisin sovita (omaehtoinen opiskelu työttömyyskorvauksella). 

Vierailija
9/9 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista ei ole se, että itse maksat, vaan oletko työmarkkinoiden käytettävissä. 

Takuusti olet, jos kurssi on vain viikonloppuisin. 

Eli ole rauhassa vain. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi