Millainen opettaja syyttää yhtä lasta kaikesta?
Veetuttaa lapsen opettaja. Joka asiasta ottaa lapsen silmätikuksi ja mitä enemmän yleisöä, sen suuremmilla eleillä ja äänellä sen tekee. Vierustoverit kähisee ja lasta syytetään. Joku tönäisee toista ja taas lasta syytetään. Millä tälle saadaan loppu? Jos lapsi oikeasti tekee jotain, niin puuttukoon asiaan. Mutta miksi joka asiasta laitetaan syypääksi? Kerrohan opettaja, jolla kokemusta tällaisesta..
Ope tykkää nolata lasta toisten kuullen. Häpäistä. Jos saa itkun partaalle, niin opella kai hyvä olo siitä. Olen laittanut viestä ja tiedustellut asiaa. Ope ei ole halunnut vastata yhtään mitään.
Lapsi pelkää kertoa tuntojaan, koska opettaja piinaa entistä enemmän, kun asioihin yrittää puuttua.
Mistä tällaiseen saa apua?
Kommentit (18)
Vastaus vain otsikon kysymykseen: HUONO.
Ehkä sun lapsi on syypää kaikkeen? Tämmöinenkin ajatus on käytävä läpi, vaikkei niin tykkäisi.
Tuo opettaja on narsistikiusaaja. Ota yhteys rehtoriin, mutta valitettavasti rehtorit saattavat vain puolustella opettajaa ja lyödä luun kurkkuun vanhemmalta. Kamala tilanne, opet saa melko vapaasti yhä kiusata oppilaita nolaamalla ja vähättelemällä.
Äidin piltti on syytön vaikka puukolla löisi
Se on hyvin todennäköinen vaihtoehto, että lapsesi on oikeasti häirikkö. Pyydä keskusteluaika opettajan kanssa ja nostakaa kissa pöydälle. Oli niin tai näin, lapsen pitää saada mahdollisuus olla oma paras itsensä. Luokkaa voi tietysti vaihtaa sen jälkeen, kun kaikki keinot on kokeiltu nykyisessä luokassa. Meillä auttoi tarrasvihko, johon lapsi sai opettajalta tarran jokaisesta hyvin menneestä päivästä. Sovittiin, että kahdestakymmenestä tarrasta tulee yllätyspalkinto. Käytiin syömässä hampurilaisia, elokuvissa yms.
Tosi ikävää, että vanhempi lähtee mukaan lapsensa juttuihin. Lienee päivänselvää, että lapsesi on itse häirikkö, mutta pyrkii tietenkin kaikin keinoin luikertelemaan vastuusta ja laitta keiken "kiusaavan" opettajan tai jonkin toisen oppilaan syyksi. Sinuna keskustelisin lapsesi kanssa kotona vakavasti ja pyrkisin löytämään keinoja häiriöläyttäytymisen kitkemiseksi. Yksikin häirikkö voi pilata temppuilullaan koko luokan ilmapiirin ja kaikista pahinta on äiti, joka katsoo kaikkea ruusunpunaisten lasien läpi, eikä suostu myöntämään, ettö oma lapsi on käytöshäiriöinen. On erittäin tärkeätä puuttua heti huonoon käytökseen.
Se, että ope nolaa oppilaan viitaa kyllä siihen, että ope on kiusaaja, joka ottanut pojan silmätikukseen.
Ei tuohon saa mistään apua. Oma lapseni sai aikoinaan jälki-istuntoa jopa tapahtumasta, joka oli sattunut koulussa sellaisena päivänä, jolloin lapsi oli vatsataudissa ja lapsi mun kanssani täällä kotona. Eli lapsi ei ollut ko päivänä koulussakaan. Silti tuli jälki-istunto. Lapseni kaverit joskus sanoivat, että lapseni on koulun reiluin kaveri, kun lusii muidenkin jälki-istunnot. Jos opettaja on päättänyt, että sinun lapsesi on syypää kaikkeen, turha tapella vastaan. Lapseni totesi aikoinaan, että jälki-istunto kestää kuitenkin vain puoli tuntia, mutta opettajan kanssa joutuisi vääntämään asiasta (siis mitä tapahtui ja kuka oli syypää) tunnin. Helpommalla pääsee, kun pitää suunsa kiinni, kärsii rangaistukset ja jatkaa elämäänsä.
Pari tuttuani on ala-asteen opettajia. Molemmat myöntävät, että pitävät joistain lapsista enemmän kuin toisista. Mutta suurin valituksen aihe on Minttu-Petterin vanhemmat, jotka eivät usko, että heidän lapsensa on luokan häirikkö. Opettaja mukamas purkaa kaunaansa pieneen lapseen ja rehtorille valitetaan.
Kun minun opettajani soitti faijalle, että olen tehnyt pahojani, ei ollut epäilystäkään, kumpaako faija uskoi: Minua vai opettajaa. Ja oikeassahan se oli: Minä olin tehnyt kolttosiani.
Jännä kun jotkut on niin lapsellisen auktoriteettiuskoisia, ettei millään voi uskoa, että ope voi kiusata oppilasta ja ottaa yhden oppillaan silmätikuksi.
Molemmat mahdollisia. Siis että a. narsistinen ope kiusaa ja rankaisee syytöntä tai että b. lapsi on syyllinen ja tarvitsee kurinpalautusta mutta väittää äidille toisin tai ei edes väitä vaan ei kerro kaikkea ja äiti ei usko että hänen piltissään on mitään vikaa.
Tai molempia, hankalasta lapsesta on vaikeampi pitää.
Kurittomia lapsia ja heidän teoilleen sokeita vanhempia on huomattavasti enemmän kuin lapsia ilman syytä silmätikuiksi ottavia ja heitä kiusaavia opettajia.
Vaikein elämä on edessä lapsella, joka on koulussa peto ja kotona enkeli. Normaalia toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun jotkut on niin lapsellisen auktoriteettiuskoisia, ettei millään voi uskoa, että ope voi kiusata oppilasta ja ottaa yhden oppillaan silmätikuksi.
Tuo on varmasti aika tavallista. En itsekään uskonut omaa lastani ennenkuin tuli tuo tilanne, että jälki-istunnon aiheuttanut asia oli tapahtunut päivänä, jolloin lapseni ei ollut edes koulussa.
- Nro 11 -
Aika usein, kun laittaa kotiin viestiä, että lapsi on häirinnyt muita tunnilla, tulee vanhemmilta vastaus, että meidän lapsi kyllä sanoo, ettei ole tehnyt mitään vaan ne muut, mutta lapsesta on tehty syntipukki syyttä suotta.
Oletko puhtaasti lapsesi kertoman varassa vai oletko kuullut useammalta taholta tästä? Lapsilla kun on tapana vähätellä sitä omaa osuuttaan ja vierittää syytä muiden niskoille.
En tietenkään väitä, etteikö lapsesi kokemus voisi olla todellinen ja hänelle on osunut kohdalle joku psykopaatti - mutta muistattaisin kuitenkin, että suurimmaksi osaksi nämä tarinat ovat niitä "en minä vaan ne muut" -tarinoita.
Toki lapsissakin on usein niitä, jotka ovat syyllistyneet pahantekoon. Silti pedagogisesti oikein toimiva opettaja ei jätä asiaa vain rankaisun asteelle, vaan ratkoo ja selvittää asian ja osoittaa miten tulee käyttäytyä. Vanhempien ei tulisi kuitenkaan haukkua koskaan opettajaa lapsen kuullen, vaan asian on hoidettava aikuisten kesken, jos kyseessä on vielä kovin nuori koululainen. Tarvittaessa koulu vaihtoon.
Tosi kurjaa, ota puheeksi rehtorin kanssa. Munkin lapsesta on tehty syntipukki muutaman kerran ja nyt viimeisellä kerralla marssin opettajan puheille ja sanoin, että lapsi kertoo tapahtumista minulle aivan muuta kuin mistä häntä oli syytetty ja mitä minulle kerrottiin. Ja että toivon, että asiat selvitetään ennen kuin lasta syytetään yhtään mistään. Kannattaa puhua rehtorille, että pelkäät asian vaikuttavan lapsen oppimiseen ja yleiseen hyvinvointiin ja toivot hänen seuraavan tilannetta. Puhu myös opettajalle suoraan. Rohkeasti vain.