Juopot - ottakaa vastuu itsestänne ja muista. On oma valinta, että juotte
Valtiolle aiheutuu alkoholin aiheuttamista sairauksista ja hoidoista 7-14 mrd kulut.
Inhoan kaikkia liikakäyttäjiä. Ja juoppoja.
Oma valinta, että olette säälittäviä, ettekä selviä elämästä ilman päihteitä.
Kommentit (37)
Mä juon maksan veroja ja käyn töissä ei muiden mielipide asiasta kiinnosta.
On mielenkiintoista, että alkoholin kohdalla kustannuksiin lasketaan mm. alkoholistin menetetty työpanos ja sitä kautta menetetty tuotto, mutta esim. anoreksian ja bulimian kohdalla näin ei tehdä. Kukaan ei palstoilla kirjoittele anorektikoille, että "Alkakaahan syödä, te tulette kalliiksi meille", mutta alkoholisteille tuota tehdään yhtenään. Kummassakaan tapauksessa tuo vaatimus ei johda mihinkään.
Mulla päihdeongelmat ulottuu sukupuussa pidemmälle kuin tiedänkään (jokaisessa sukupolvessa liikakäyttöä kummankin vanhemman puolelta). Mikään tekosyy juomiselle tämä ei ole mutta lapsuudesta asti opitulla käytösmallilla juodaan niin iloon, suruun kuin vähän muutenkin.
Olen työelämässä ja lenkkeilen harrastuksena. Tinttaan silti lähes päivittäin, aina ei lenkki riitä "nollaukseen". Naurattaa kun juomishimoa kehoitetaan kanavoimaan johonkin askarteluun, varmasti toimii joillekin, itselleni ei. Viinapiru aina kuiskimassa. Välillä raitistelen useammankin kuukauden mutta päivittäin on mielessä.
Alkoholismi on sairaus.
Tässä taas asennetta ja asiantuntemusta terävimmillään à la av-palsta. Ei aihetta kommentointiin.
On valtion oma valinta, että se kieltää kaikkien vähähaittaisempien päihteiden käytön.
Kaipaisin hiukan perusteita tuolle alkoholistn valinnanvapaudelle. Ihan vain siksi, kun lähipiirissäni on noita holisteja useammassakin sukupolvessa, ja yhteistä näyttää olevan että juominen nimenomaan ei ole oma valinta, vaan pakonomaista toimintaa.
On valtion oma valinta kustantaa alkoholistien hoito. Eivät he sitä lakia ole olleet säätämässä.
Alkoholismi on sairaus. Juominen ei ole oma valinta. Kaikki eivät parane, osa kuitenkin pääsee eroon. Kannattaa hakea apua.
No inhoa sitten, se on mulle ihan yksi ja sama. Ja jos pidät minua säälittävänä, niin sekin on ihan sama.
Ja minä kuulun niihin jotka on tosiaan valinnut juoda enemmän kuin terveyssuositukset ja yleiset käsitykset kunnollisesta elämästä sallii. En siis selittele sillä että nyyh kun tuo riippuvuussairaus (uskon toki myös, että on olemassa oikeasti riippuvaisia).
Ei muuten pidä sinänsä paikkaansa että me suurkuluttajat ja alkoholistit olisimme kokonaisuudessaan yhteiskunnalle kovin kalliita. Ensinnäkin, viinan myynnistä kerätään verotuloja. Toinen juttu on, että runsas alkoholin käyttö laskee elinikää eri tutkimusten mukaan 5-11 vuotta, joten eläkemenoja säästyy elämän loppupäästä merkittävästi.
ei tätä palstaa ketään juoppo katttele...
Vierailija kirjoitti:
On valtion oma valinta, että se kieltää kaikkien vähähaittaisempien päihteiden käytön.
Noh, minä en ainakaan vaihtaisi alkoholia esim. kannabikseen vaikka kannabis olisikin laillista. Uskon ettei moni muukaan koska onhan ne ihan erilaisia päihteitä.
Siis oikein hävettää tämä tenukeppien luvattu maa.
Ei ihme, että muualla naureskellaan meille suomalaisille. Ihan syystä nauravat.
Lihavuus muuten aiheutuu monesti alkoholista.
Eli sekin on liitännäissairaus.
Nousuhumalassa oleva keski-ikäinen nainen on oikea kammotus.
Punanaamainen keski-ikäinen mies on hirveä ilmestys kaljamahoineen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, minä en ainakaan vaihtaisi alkoholia esim. kannabikseen vaikka kannabis olisikin laillista. Uskon ettei moni muukaan koska onhan ne ihan erilaisia päihteitä.
Miksi helvetissä pitää niitä päihteitä käyttää? Huumediilarit voisi viedä ladon taakse...
Ei juoppo voi lopettaa sellaista jota ei OMASTA mielestään tee juuri lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Mulle kannabis toimii lähinnä kuin rauhoittava lääke. Siitä tulee sellainne hyvin fokusoitunut, rauhallinen tila. Sätkä toimisi hyvin jos vaikka työ stressaa tai joku asia jännittää.
Mutta alkoholi on ihan eri juttu, eikä kannabis sitä mulla korvaisi. Alkoholista haen riehakasta, estotonta, sosiaalista fiilistä. Oikeastaan aika päinvastaista kuin kannabiksen tuottama melkein meditatiivinen keskittynyt, sisäisiä maailmoja katseleva tila.
Ei muuten ihme, ettei suomalaisilla ole varaa pukeutua. Kaikki rahat menee kaljaan!
Alkoholismi on oma valinta siksi, että sitä ekaa annosta ei ole ollut pakko ottaa.
Ei voi verrata vaikka bulimiaan tai anoreksiaan. Syöminen on pakollista, jos haluaa elää ja siihen voi tulla häiriö.
Täällä kirjoitettiin että alkoholismi on sairaus. Se ei kuitenkaan ole mikään spontaanisti puhkeava sairaus, vaan se edellyttää huomattavaa alkoholin käyttöä. Se taas ei ala ilman omaa valintaa. Jos epäilee että on perinnöllistä taipumusta alkoholismiin, ei tietenkään kannata aloittaa toistuvaa juopottelua.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin hiukan perusteita tuolle alkoholistn valinnanvapaudelle. Ihan vain siksi, kun lähipiirissäni on noita holisteja useammassakin sukupolvessa, ja yhteistä näyttää olevan että juominen nimenomaan ei ole oma valinta, vaan pakonomaista toimintaa.
Minä olen raitistunut alkoholisti ja kyllä minä ainakin ihan itse päätin sekä juomisestani että nyt juomattomuudestani.
N40
Vain murto-osa noista kustannuksista on aiheutunut alkoholin aiheuttamista sairauksista ja hoidoista. Ap ei ymmärrä mistä puhuu.