Vinkkivitonen: Jos et ole istuttanut mukulaselleriä kompostin viereen, kompostin vieressä oleva kasvi EI ole mukulaselleri.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata poimia luonnosta mitään mistä ei ole aivan 100 % varma! Kasvien vertaaminen ei auta. Jos et tunnista niin et tunnista. Muistan lukeneeni sellaisenkin jutun, että gotlantilaisessa ravintolassa oli tarjottu villiyrttikeittoa, mutta kävikin myrkytysoireiden myötä ilmi, että villiyrtit olivat kieloja.
Mua ainakin kauhistutti se villiyrtti-trendi kun tavikset lähti kirja kädessä noukkimaan syötävää itselleen jostain rikkakasveista ja ties mistä metsästä irtoavasta. Joku sanoi ketjussa aiemmin hyvin että sä tiedät ne kasvit jotka tiedät ja muita et syö.
Itse olen esim. sienimetsässä äärimmäisen varovainen enkä poimi mitään mitä en varmasti tiedä, näytti sienikirja mitä tahansa. Jos poimin jotain mistä olen epävarma, on mukana aina kokenut sienestäjä kertomassa mitä ne on ja tuplatarkistus vielä kirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein tekisi mieli sanoa, että onpa uusavutonta, mutta kun kyseessä on vanhus.. Eli ilmeisesti vanhuuden höperyys on yllättäen iskenyt.
Mitäs uusavutonta tuossa oli, jos oli jo kaikin tavoin yrittänyt varmistaa kyseessä olevan oikean kasvin?
Koska jos hän ei ole itse siihen paikkaan istuttanut mukulaselleria, niin siinä paikassa ei kasva mukulaselleriä!
Niin mistä tiedät ettei ole istuttanut?
En tiedä miksi edes vaivaudun referoimaan tuota tekstiä lukutaidottomille, mutta:
"Muilla kasviksilla Isomaa tarkoittaa esimerkiksi mukulaselleriä, jota hänen mielestään kasvoi omalla tontilla aivan kompostin vieressä. Hän kaivoi kasvin ison perunan kokoisen juurakon ylös maasta.
- Ostin mukulaselleriä ja vertasin sitä tähän. Kuorin mukulan ja katsoin, että se muuttui ruskeaksi samalla tavalla kuin ostettu mukulaselleri."
Sisältää kirjoittamattoman tiedon siitä, että hän ei ole istuttanut kompostin viereen mitään vaan arveli, että tuossapa sitä aivan yllättäen kasvaa.
Mulla kasvaa kompostissa vaikka mitä, enkä ole istuttanut sinne yhtään mitään!! En tiedä onko sulle uus juttu mutta biojätteiden mukana olevat siemenet alkavat itää kompostissa ja sinne saattaa kasvaa sen vuoksi kaikenlaista.
Joo kompostissa varmasti itää. Mutta kuka edes kerää kompostista tai sen vierestä ruokaa!? Yök!
Niin eli Ap:n vinkki vitonen meni vituiksi. Kompostissa voi tosiaan kasvaa mitä vaan vaikka ei olisi sinne mitään istuttanut!
Nope. Mukulaselleri ei noin vain idä jos sitä ei ole erikseen istuttanut. Otappa vaikka joku kasvikirja käteen ja tutustu tähän meidän mukulaselleriin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös joku täällä just kysellyt, mikä kasvi toi on. Taitaa juurespaistoksen tekijä olla Av-mamma.
mikä kasvi se sitten on? ei minulla ole tapana repiä kasveja juurineen irti maastossa liikkuessa joten en tunnista random juurakoita...
Siis se osti mukulasellerin verratakseen oliko tuo mukulaselleri? Mitä? Heittikö vielä kaupasta ostetun roskiin...
Harmittaa kyllä jättää metsään hirmuisesti kaikenlaisia varmaan ihan hyviäkin sieniä. Tunnistan vain karvarouskut, suppilovahverot ja kantarellit. Muut jäävät metsään.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kyllä jättää metsään hirmuisesti kaikenlaisia varmaan ihan hyviäkin sieniä. Tunnistan vain karvarouskut, suppilovahverot ja kantarellit. Muut jäävät metsään.
Sitä voi aina opetella tunnistusta. Harmittaa enemmän, jos kuolisi yhden sienen tähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein tekisi mieli sanoa, että onpa uusavutonta, mutta kun kyseessä on vanhus.. Eli ilmeisesti vanhuuden höperyys on yllättäen iskenyt.
Mitäs uusavutonta tuossa oli, jos oli jo kaikin tavoin yrittänyt varmistaa kyseessä olevan oikean kasvin?
Ei nyt mitenkään kaikin tavoin, jos oli vain ulkonäön perusteella pataan pannut.
Ostin mukulaselleriä ja vertasin sitä tähän. Kuorin mukulan ja katsoin, että se muuttui ruskeaksi samalla tavalla kuin ostettu mukulaselleri."
Leikkaa omena kahtia ja katso mitä tapahtuu. Onko se mukulaselleri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jos hän ei ole itse siihen paikkaan istuttanut mukulaselleria, niin siinä paikassa ei kasva mukulaselleriä!
En tiedä miksi edes vaivaudun referoimaan tuota tekstiä lukutaidottomille, mutta:
"Muilla kasviksilla Isomaa tarkoittaa esimerkiksi mukulaselleriä, jota hänen mielestään kasvoi omalla tontilla aivan kompostin vieressä. Hän kaivoi kasvin ison perunan kokoisen juurakon ylös maasta.
- Ostin mukulaselleriä ja vertasin sitä tähän. Kuorin mukulan ja katsoin, että se muuttui ruskeaksi samalla tavalla kuin ostettu mukulaselleri."
Sisältää kirjoittamattoman tiedon siitä, että hän ei ole istuttanut kompostin viereen mitään vaan arveli, että tuossapa sitä aivan yllättäen kasvaa.
Mulla kasvaa kompostissa vaikka mitä, enkä ole istuttanut sinne yhtään mitään!! En tiedä onko sulle uus juttu mutta biojätteiden mukana olevat siemenet alkavat itää kompostissa ja sinne saattaa kasvaa sen vuoksi kaikenlaista.
Joo kompostissa varmasti itää. Mutta kuka edes kerää kompostista tai sen vierestä ruokaa!? Yök!
Niin eli Ap:n vinkki vitonen meni vituiksi. Kompostissa voi tosiaan kasvaa mitä vaan vaikka ei olisi sinne mitään istuttanut!
Nope. Mukulaselleri ei noin vain idä jos sitä ei ole erikseen istuttanut. Otappa vaikka joku kasvikirja käteen ja tutustu tähän meidän mukulaselleriin.
Eli poikkeaako tässä oleellisesti porkkanoista ja lantuista? Ne nimittäin lähtevät kasvamaan kantapaloista, joskus.
Ei näitä kirjoissa juuri kerrota. Siellä on opastettu tyypillisin/tehokkain lisäystapa, ei kaikkia mahdollisia.
Terv se tomaatintaimien siirtelijä.
Minäkään en kyllä söisi kompostissa kasvavaa juuresta. Toi taimien siirtäminen mielestäni eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi aina opetella tunnistusta. Harmittaa enemmän, jos kuolisi yhden sienen tähden.
Vanha sienestäjien läppä:
Opi tuntemaan myrkkysienet. Poimi vain tuntemiasi sieniä.
Sellerin itämisaika siemenestä on niin pitkä, että on aika epätodennäköistä että se itsekseen rupeaisi leviämään vaikka olisikin siementämään ennättänyt taimi puutarhasta. Teoriassa tietysti olisi voinut sellerin kantapalasta lähteä kasvamaan, mutta tuskin olisi ehtinyt yhdessä kesässä syötäväksi mukulaksi.
Narsissin sipulit ovat myös tappavan myrkyllisiä ja muistuttavat huomattavasti ruokasipulia ulkonäöltään, ja perunan tomaatin näköiset vihreät marjat ovat myös myrkkyä, vihreistä tomaateista taas myrkky ainakin vähenee kypsennettäessä.
Ihan hyvähän tuo on tuoda esille tämän rouvan tapaus, mutta jotenki ei kyllä tulisi mieleen lähteä etsimään jonkun juureksen villitaimia sellaisesta paikasta, johon sitä ei ole istuttanut. Tai pitää nyt käydä vilkaisemassa jos marjapensaan juurella kasvaisi vaikka baanaanipensas ja hedelmiä täynnä.
Itse tunnen hyvin putkilokasvit, mutta erehdyksen vaara on niin suuri kasvupaikan vaihtelussa, että olen päättänyt syödä muita yrttejä, eli jätän myös väinönputken ja koiranputket syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli poikkeaako tässä oleellisesti porkkanoista ja lantuista? Ne nimittäin lähtevät kasvamaan kantapaloista, joskus.
Ei näitä kirjoissa juuri kerrota. Siellä on opastettu tyypillisin/tehokkain lisäystapa, ei kaikkia mahdollisia.
Terv se tomaatintaimien siirtelijä.
Minäkään en kyllä söisi kompostissa kasvavaa juuresta. Toi taimien siirtäminen mielestäni eri asia.
Ihan näin mututuntumalla asiasta juurikaan tietämättä sanoisin, että nuo mainitsemasi kasvaa hyvin Suomen oloissa. Ovat siksi perinteisiä suomalaisia juureksia. Mukulaselleri on eksoottisempi laji joka menestyy huonosti Suomessa vaikka kuinka yrittäisi. Varmaankin sekin myöhemmin lisääntyy ilmastonmuutoksen myötä.
Olin unohtanut nuo perunanmarjat, kun nykyiset lajikkeet eivät niitä juurikaan tee. Myytävänä on keväisin jo ihan yleisesti sitä perunatomaattia (tekee tomaatteja varteen ja perunoita maahan) niin oikeasti innokkaan viljelijän pitää varoa opettamasta lapsille että vihreitä tomaatteja voi ottaa, jos on kasvamassa myös marjoja tekeviä perunoita.