Onko mahiksia asumistukeen tässä erotilanteessa?
Voiko saada asumistukea vuokra-asuntoon, jos omakotitalon myynti viivästyy erotilanteessa? Vai lasketaanko tuki vain tulojen mukaan?
Kommentit (9)
Tottakai lasketaan tulojen mukaan mutta miten tuo myymätön okt vaikuttaa tuloihin? Toki talosta on menoja mutta ne täytyy laittaa minimiin joko maksamalla vain korot tai vuokraamalla talo.
Miksi ihmeessä saisi jos sulla on omakotitalo? Oma valinta asutko sielläkauppoihin saakka.
On vähän outo ajatus että saisi asumistukea jos muuttaa pois omistusasunnostaan sen myynnin ajaksi.
Asumistukihakemuksessa ei kysytä omaisuutta. Jos muutat vuokralle, ja tulosi ovat riittävän pienet, saat asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
On vähän outo ajatus että saisi asumistukea jos muuttaa pois omistusasunnostaan sen myynnin ajaksi.
Miten niin? Jos ei asu tuossa omakotilassa vaan vuokra-asunnossa, silloin tuki kohdistuu tuohon vuokra-asuntoon, jossa ASUU.
Kelan sivuilla olikin kysymyksiä ja vastauksia-osio, josta selvisi, että myymätön omistusasunto ei estä asumistukea. Bruttotulot ja vuokra-asunnon maksut vaikuttavat. Kiitos vastanneille! AP
Lasketaanko lapsilisät ja elatusmaksut bruttotuloihin?
Normaalisti omistusasunto, jossa voisi asua, estää kyllä saamasta asumistukea vuokra-asuntoon. Mutta erotilanne kai katsotaan erikseen. Eikö teistä kumpikaan asu talossa, kunnes se saadaan myydyksi? Minä olen kantanut Kelaan selvityksiä tilanteesta, kun eron jälkeen ex jäi asumaan yhteiseen asuntoon, joka oli edelleen puoliksi minun nimissäni. Mutta silloin vielä omaisuuskin vaikutti asumistuen määrään.
www.kela.fi?