HOJKS ja hävettää!
Olen 15-vuotias nuori, olen kirjoittanut tänne aika usein ennenkin. Kärsin huonosta itsetunnosta ja mulla on vaikeuksia matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa. Epäilen itse dyskalkuliaa, mutta toisaalta hyvin yksinkertaiset yhteenlaskut sujuvat melko hyvin.
Häpeän kamalasti itseäni, koska minulla on HOJKS. Tuntuu niin nololta olla sellainen "erityislapsi", joita palstalla aina haukutaan. En häiritse muita, olen kohtelia, hyvätapainen ja hiljainen mutta laskea en osaa. Onko täällä vanhempia tai nuoria, joilla on kokemusta tuosta HOJKSista? Onko vaikuttanut kamalasti enää myöhemmin esimerkiksi yhteishaussa?
Kommentit (51)
Sanoisin, että jos lukio on se, mihin haluat niin mene rohkeasti kokeilemaan. Normaalissa päivälukiossa ei ole kauheasti joustoa, mutta yksi vaihtoehto voisi olla iltalukio. Sen voi suorittaa vähän rauhallisemmassa tahdissa, jolloin vaikeiden aineiden opiskeluun jää enemmän aikaa.
Periaatteessa niissä on 18 vuoden ikäraja, mutta sekin on soviteltavissa.
Itse opetan amiksessa yhteisä aineita m. liiketalous- ja tekniikkapuolella. Joissakin ryhmissä peräti neljäsosalla opiskelijoista on hojks - ja määrä kasvaa koko ajan. Meillä hojks merkitsee sitä, että on oikeutettu saamaan lisäopetustunteja (muuten niitä ei saa), lisäaikaa tehtävien tekemiseen jne. Samat tehtävät yms. tekee kuin muutkin - saa siis vain enemmän aikaa ja tukea niiden tekemiseen.
Kielissä olen aika hyvä, ruotsikin on 9 ja sen kirjoittaisin, jos lukioon pääsisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Selviääkö lukion lyhyestä matikasta, jos ne peruskoulun arvosanat ovat kovalla harjoituksella vain 5-7 luokkaa? Yleensä saan 6, todistuksessa oli viimeksi 7*, joka kai vastaa normissa kutosta.
Ap
No en minäkään matikasta paljoa tajunnut. Numerot 6 luokkaa. Seivisin lukion lyhyestä matikasta samalla tavalla, sain todistukseen 6. En kirjoittanut sitä. Sen sijaan kirjoitun ruotsista ja englannista laudaturin. Kuitenkin olen tällä hetkellä taloushallinnon hommissa ja ihan hyvin pärjään. :)
Miten nuo fysiikka ja kemia sitten lukiossa, onko ihan kauhean vaikeita? Onko jollain kokemusta niistä? Musta tuntuu aina, etten älyä sanaakaan, mitä siinä kirjassa sanotaan tai mitä opettaja puhuu. Tukiopetuksessa käyn, mutta sielläkin saa tehdä hirveästi töitä, että ymmärtää. Muissa aineissa ei ole ongelmia, lukuaineet menee hyvin ja samoin ne kielet. Äidinkielestä sain viime vuonna ysin ja joulutodistukseen on tulossa luultavasti kymppi. Samoin englanti ollut aina alusta lähtien kymppi, ruotsi kasin ja ysin välillä.
Ap
Olet selvästi kielellisesti erittäin lahjakas, ap. Ajattele enemmän vahvuuksia, kuin heikkouksiasi. Hyvin pärjäät!
Ahdistun myös aina, kun opo tai joku muu kysyy, mikä on toiveammattini tai mikä minusta tulee isona, koska en tiedä yhtään mitä voisin tehdä huonon matikkapään takia. Kaikessa tarvitaan matikkaa. :( Tunnen itseni idiootiksi todella usein tämän takia. Haluaisin opiskella jotain sellaista, mikä ei ole kamalan raskasta fyysisesti, saisin hyödyntää lahjojani ja töitä löytyisi. Sellaisia ammatteja ei yksinkertaisesti ole olemassa.
Ap
Kirjailijaksi tai kielten opeksi :) Meidän englannin open matikka oli kuulemma 5 ja silti on nyt opena, eli ei oo mahdotonta.
Mitä kautta noihin testeihin voi päästä? Pitääkö kysyä erityisopettajalta vai keneltä? Lähinnä mietin siis tuota dyskalkuliaa, koska lukiossa voi saada helpotuksia ja enemmän apua, jos on diagnoosi.
Ap
Käsittääkseni opettajakin tarvitsee jonkin verran myös matikkaa, mutta kiitos rohkaisevasta viestistä.
Ap
Tarvitset kyllä apua myös itsetunnon parantamiseen, koska huono itsetunto tekee hallaa nuorelle. Yritä keksiä itsestäsi mahdollisimman monta positiivista asiaa ja keksi joka päivästä ainakin yksi hyvä juttu, jossa olet onnistunut. 😋 Toimii.
Ap, sulla ei ole mitään hätää, koska olet fiksu ja osaat myös analysoida tilannettasi. Jos olet oikeasti 15-vuotias ja tämä viesti on totta, niin olet kielellisesti tosi lahjakas ja osaat kirjoittaa todella hyvin. Keskity vahvuuksiisi, pärjäät lukiossa takuulla aivan hyvin ja ammattikin selkityy. Voit hakea lukion jälkeen vaikka oikikseen, sinne pitää lukea järjettömiä määriä, mutta numeroita tarttee vähemmän.
Tutustu vaikka erilaisten oppijoiden liiton materiaaleihin. Siellä tehdään ainakin lukitestausta, en tiedä tuosta matemaattisten aineiden testauksesta. Fyssa ja kemia menee aivan hyvin, lakkaa pelkäämästä niitä, niin opit perustason aivan varmasti.
Tsemppiä!
Harrastatko mitään, onko sulla kavereita?
Lenkkeilen, käyn koirapuistossa ja pelaan sulkapalloa. Kavereita ei hirveästi ole, en viihdy ihmisten seurassa ja sosiaaliset tilanteet koen lähinnä stressaavina ja uuvuttavina. Parhaiten viihdyn yksin tai muutaman hyvän kaverin kanssa.
Ap
Mun lukion saksanope sai aikoinaan ehdot saksasta. :)
Kaikesta voi päästä eteenpäin.
Kielet, historia ja yhteiskuntaoppi ovat helpoimpia ja kiinnostavimpia aineita, niistä haluaisin ehkä työnkin itselleni. En vaan keksi mitään ammattia, missä noille olisi käyttöä, paitsi opettaja. Opettajan työ on nykyään kamalan raskasta, enkä välttämättä pärjäisi siinä. Toki kasvan vielä henkisesti ja opin sietämään stressiä paremmin, mutta nyt tuntuu aika kaukaiselta ajatukselta.
Ap
Lukio on siitäkin hyvä, että saa aikaa vielä miettiä mitä haluaa tehdä. Ehdottomasti kannattaa yrittää.
Eikö ne ole psykologin testejä ne dyskalkuliat yms?
Lyhyttä matematiikkaa ei ole pakko kirjoittaa, mutta sitten on pakko kirjoittaa ruotsi, tai näin olen ymmärtänyt. Eli se kannattaa lukea sitten hyvin.